garantie tweedehandswagen

MCpistolee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

garantie tweedehandswagen

#1 , 20 jul 2016 14:18

Beste,

Ik kocht in oktober 2015 een ford smax van 2008 met een jaar garantie. Nu heb ik hier al voor ruim 2500€ kosten aan gehad (schokdempers, spoorstang, silent blocks, remschijven en blokken, uitlijnen, banden,...) en gaat nu 1 augustus terug naar de garage voor een probleem met de versnellingsbak. Ik heb hier sinds de aan koop nog geen 10000km mee gereden.
Nu is mijn vraag of ik op basis van de garantie de verkoper in gebreke kan stellen?
Iemand die hier ervaring mee heeft?

alvast bedankt,
Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 20 jul 2016 14:36

u meent dit?

een tweedehands wagen in 2008 gekocht en u zou nu 8(!!!) jaar later de verkoper in gebreke willen stellen?

MCpistolee
Topic Starter

#3 , 20 jul 2016 14:39

beste meeboo,

misschien toch mijn post nog is goed lezen.. ik kocht in oktober 2015 een wagen met bouwjaar 2008...

Reclame

Meeboo

#4 , 20 jul 2016 14:43

bedankt voor uw beginpost aan te passen ;-)

ik neem aan dat u deze wagen in een erkende garage heeft gekocht aangezien u 1 jaar garantie heeft?
hebt u de herstellingen ook in die garage laten uitvoeren?

MCpistolee
Topic Starter

#5 , 20 jul 2016 14:46

beste,

ik heb helemaal niets aangepast.
Ik heb deze wagen aangekocht bij een autohandelaar in Sint Niklaas en de herstellingen laten uitvoeren bij mij vaste garagist in Ninove

Meeboo

#6 , 20 jul 2016 14:47

u kunt de verkoper in gebreke stellen aangezien het jaar garantie nog niet voorbij is.

veel succes

MCpistolee
Topic Starter

#7 , 20 jul 2016 14:54

kan ik hier ergens de garantievoorwaardzn uploaden? kan ik hem in gebreke stellen via de rechtsbijstand van mijn verzekzring doen?

puttemanp

#8 , 20 jul 2016 15:12

U had om aanspraak te kunnen maken op de garantie de wagen moeten laten herstellen bij de handelaar bij wij u deze gekocht heeft.

U moet steeds de kans geven aan de handelaar om aan de garantievoorwaarden te voldoen. Door elders de herstellingen te laten uitvoeren bent u eigenlijk uw recht op garantie kwijt.

P.

MCpistolee
Topic Starter

#9 , 20 jul 2016 15:24

maar deze heeft zelf geen garage...

Milo72

#10 , 20 jul 2016 15:34

Dan nog moest u met de wagen naar de verkoper, en moet u hem de kans geven aan de garantievoorwaarden te voldoen. Ook al betekent dat dat de handelaar de herstelling moet uitbesteden.

Ik vrees dat het nu vijgen na pasen zijn.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW

#11 , 20 jul 2016 16:03

Garantie moet u inderdaad aanvragen voor de werken, verkoper kan deze kosten nu eenvoudig weigeren.

mava105

#12 , 20 jul 2016 16:30

Natuurlijk. Als je doet zoals TS kan je heel het technische deel van de wagen laten vernieuwen, en dan die kosten gaan vragen aan de verkoper. Zo zal de ballon niet opgaan. :cry:

MCpistolee
Topic Starter

#13 , 20 jul 2016 17:21

en waarom zou ik of om het even welke garagist dat doen als er geen problemen zijn?

LeenW

#14 , 20 jul 2016 17:29

en waarom zou ik of om het even welke garagist dat doen als er geen problemen zijn?
Niemand gaat u tegenspreken als u zegt dat er problemen zijn, maar voor garantie te hebben, had u de verkoper moeten aanspreken.

Van Camp

#15 , 20 jul 2016 19:58

Beste,

Ik kocht in oktober 2015 een ford smax van 2008 met een jaar garantie. Nu heb ik hier al voor ruim 2500€ kosten aan gehad (schokdempers, spoorstang, silent blocks, remschijven en blokken, uitlijnen, banden,...) en gaat nu 1 augustus terug naar de garage voor een probleem met de versnellingsbak. Ik heb hier sinds de aan koop nog geen 10000km mee gereden.
Nu is mijn vraag of ik op basis van de garantie de verkoper in gebreke kan stellen?
Iemand die hier ervaring mee heeft?

alvast bedankt,
Tim
Beste,

Een consument die zich - ten onrechte (niet bewust van de hiërarchie van de regeling) - tot een andere garagist wend voor herstelling, kan de kosten hiervan terugvorderen van de verkoper – Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602.

Mvg,

Van Camp

Terug naar “Consumenten Koop”