Geboekte vakantie annuleren

MSDetail
Topic Starter

Geboekte vakantie annuleren

#1 , 11 mei 2016 15:36

Recentelijk heb ik een reis geboekt bij een Belgisch reisbureau.
ik had daarbij ook een annuleringsverzekering afgesloten.

Een paar dagen voor vertrek ben ik onwel geworden.

Vraag kan ik een beroep doen op de annuleringsverzekering en de reis geheel ongedaan maken, ?
Kan ik dan vervolgens ook het betaalde bedrag opeisen ?, of kan de reisorganisatie mij
verplichten de reis op een later tijdsstip te plannen ?

bijvoorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 11 mei 2016 15:37

Daarvoor lees je best de polis van de verzekering eens na.

Meest voorkomend zal zijn dat als jij kunt bewijzen dat je onwel geworden bent, en hierdoor niet in staat bent om te kunnen reizen, de verzekering je terug zal betalen.
Bewijzen zul je moeten doen adhv een doktersattest.

artemis

#3 , 11 mei 2016 20:04

Alles hangt inderdaad af van de voorwaarden te lezen in je polis, de ene annulatieverzekering is de ander niet. Je dient ook onmiddellijk na vaststelling reisonbekwaamheid je reisagent en verzekeraar op de hoogte te brengen, daar mag je nooit mee wachten of de dekking kan vervallen.
Als je Annulatie aan alle voorwaarden voldoet krijg je normaliter je geld terug, eventueel min franchise. Men kan je dan niet verplichten je reis op een andere datum op te nemen, nee want je verzekeraar is extern.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 mei 2016 20:43

Het gaat waarschijnlijk over deze reis: http://www.juridischforum.be/forum/view ... =9&t=70123

hou er rekening mee dat een attest NU dat u toen onwel was, niet zal pakken. Als u nu de verzekering nog niet verwittigd hebt, zal dat véél te laat zijn in quasi alle annulatieverzekeringen.

artemis

#5 , 12 mei 2016 12:00

Als het daarover gaat dan is het nu inderdaad te laat.

Eddy009

#6 , 14 mei 2016 19:39

De reiscontractenwet voorziet in de mogelijkheid om de overeenkomst éénzijdig op te zeggen, uiteraard mits betaling van de contractueel voorziene annuleringskost. Deze annuleringskost stijgt in functie van tijdstip van annulering : hoe later de anulering, hoe later de annulatiekost.

Eén van uw verplichtingen bij de onmogelijkheid uw reis aan te vatten (in casu ziekte) bestaat erin dat u uw ziekte laat attesteren door een geneesheer en onmiddellijk het reisbureau te verwittigen.

Indien u niet onmiddellijk annuleert, zal de verzekeringsmaatschappij veelal enkel de kost terugbetalen die verschuldigd was op het moment dat u de ziekte liet attesteren. Stel dat u ziek viel 14 dagen voor vertrek en de annulatiekost alsdan 50% van de reissom bedroeg, doch dat u slechts annuleerde 6 dagen voor afreis en u zich alsdan bevond in een annuleringsschijf van 80%, zal de reisverzekeraar slechts 50% van de reissom vergoeden.

artemis

#7 , 14 mei 2016 21:43

Eddy009, uw uitleg is nieuw voor mij.

Er zijn een aantal voorwaarden waaronder je een reis kan annuleren (mits verzekerd uiteraard en dan nog hangt het af van de polis, er zijn veel verschillen bv tussen een gratis inbegrepen A-verzekering of apart afgesloten die betere voorwaarden biedt ).
Ben akkoord dat je vanaf vaststelling reisonbekwaamheid ASAP de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij moet inlichten of uw rechten vervallen en ik vrees dat dat in het geval van de TS niet gebeurd is.

Maar ik ga niet mee met uw 50 en 80 % regel redenering afhankelijk van het tijdstip van Annulatie, alles hangt toch immers af van de specifieke medische aandoening. Heb je een maag- darminfectie of een griep 2 weken voor je afreis dan zal die genezen zijn tegen dat je verterkt. Krijg je een diagnose kanker of je breekt wat dan is het een ander verhaal.

stefke8791
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2016 08:35

Hallo,

Ik kreeg van een vriendin een link om een reis te bekijken die ze graag ooit eens wil maken. 
En waar ze eens prijs wil van weten.
Ik maakte voor haar de berekening! 

Je moet al je gegevens invullen  ook je adresgegevens.

Nu wou ik eerlijk zijn (ik kon ook namen en adressen uitvinden) 

Dus heb ik mijn en haar gegevens genomen.

Geboorte datum en namen waren wel niet helemaal correct geschreven. 

Ik vul dus alles in anders krijg je geen prijs.

Ik krijg daarna de prijsberekening. 

Daarna kreeg ik een error scherm.

De middag erop kreeg ik een mail met de reisformulieren.

En om mij te feliciteren met de reis.

Ik mailde direct terug dat ik geen reis geboekt  had dat ik eindelijk een prijsberekening gemaakt had.

Zij beweren dat ik op de boekingsknop geklikt heb (error pagina? ) en dat annuleren niet kosteloos zal lukken.

De annulering bedraagt meer dan €500.

Een bedrag  dat ik niet heb en al zeker niet voor een reis dat ik niet boekte.

Ze hebben zelfs niet gevraagd hoe ik zou betalen.

Normaal moet je dit toch eerst selecteren voor je kan boeken?

Ik weet zelfs niet over welk een datum dat die reis gaat. 

Ik heb gewoon willekeurig geduwd zoals ik meestal doe om een reis te bekijken.

Dit kan toch niet dat ik moet betalen er zaten amper 12uur tussen het zogezegd boeken en de mail die ik stuurde dat ik niets geboekt heb.

Stefke8791

Meeboo

#9 , 20 jun 2016 08:42

Op online aankopen zit steeds een herroepingstermijn van 14 dagen. je zou dus in principe kosteloos kunnen annuleren.

sloeberken

#10 , 20 jun 2016 08:47

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#11 , 20 jun 2016 08:50

Hallo,

Ik kreeg van een vriendin een link om een reis te bekijken die ze graag ooit eens wil maken. 
Best een eigen topic beginnen ipv er één in te pikken van een ander lid. Is niet zo heel vrioendelijk. Op welke vraag wordt nu geantwoord

mava105

#12 , 20 jun 2016 08:52

Ik heb gewoon willekeurig geduwd zoals ik meestal doe om een reis te bekijken.

Natuurlijk niet slim. Laat het een les zijn voor de toiekoemst. EERST LEZEN voor je klikt

Purple

#13 , 20 jun 2016 10:32

Enkele jaren geleden heb ik bijna exact hetzelfde meegemaakt.
Enige verschil was dat ze me pas op de dag van vertrek contacteerden.

Ook zoals jou alle gegevens ingevuld om een prijs te berekenen.
Echter bij het bijboeken van een babybedje kwam ik altijd op een error-pagina.

Via mail contact opgenomen voor een prijs.
Het antwoord liet lang op zich wachten en de toeslag voor babybedje was abnormaal hoog, dus daarom een andere reis geboekt.

Op de dag dat we daar normaal zouden aankomen telefoon om te zeggen dat we een "no-show" waren en kregen de keuze om 90% schadevergoeding te betalen of omboeken naar een andere datum.

Uiteindelijk, na een pak dreigementen van hun, lag ik de bal ik hun kamp en vroeg:
-waarom contacteert U me nu pas en niet 4 maand geleden (ik had immers nog niets betaald en normaal is het direct voorschot betalen)
-ik heb niets geboekt enkel een error-pagina gezien, aangezien U toch het tegengestelde beweerd, had ik daarvan graag bewijs gezien.

Nooit niets meer van gehoord.

Terug naar “Consumenten Koop”