Wanneer bestelling definitief?

Imalien
Topic Starter

Wanneer bestelling definitief?

#1 , 26 jan 2016 23:10

Wij hebben bij een bepaalde keukenbouwer een keuken "besteld". Het is te zeggen: We hebben een offerte gekregen. Enkele dagen erna hebben we gemaild dat we de offerte wilden aanvaarden maar wel met onze bijkomende voorwaarden. De keukenleverancier heeft ons telefonisch laten weten dat dit niet kon en heeft voorgesteld om een aangepaste offerte aan te bieden.

Wij hebben deze offerte aanvaard maar enkel telefonisch aangegeven dat het ok was.
Nu beginnen we twijfels te krijgen bij ons werkblad en zouden we toch nog andere leveranciers willen spreken hierover.

Vandaag hebben ze ons contract doorgestuurd via de post om door ons te laten tekenen.

Mijn vraag is of wij hier nog onderuit kunnen? Hebben zij juridisch iets wat ons aan hen bindt? Ze hebben trouwens nog niets besteld, geleverd of geplaatst.

Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2016 00:15

"Wij hebben deze offerte aanvaard maar enkel telefonisch aangegeven dat het ok was. "

Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst.

sloeberken

#3 , 27 jan 2016 00:19

Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst.
Maar niet te bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mjers

#4 , 27 jan 2016 08:11

De 1ste offerte is niet bindend. Dit is een akkoord gekoppeld aan voorwaarden. Zolang die voorwaarden niet vervuld zijn kan nooit sprake zijn van een bindende overeenkomst.

De 2de offerte hebben jullie aanvaard via de telefoon. Ook een mondelinge aanvaarding is bindend.
Echter is het aan de keukenleverancier om dit te bewijzen, en een mondelingen overeenkomst is niet te bewijzen...

Dus neen, juridisch zijn jullie niet gebonden.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 jan 2016 08:21

Juridisch zijn jullie wel degelijk gebonden door de tweede offerte mondeling te aanvaarden, er was immers wilsovereenstemming over het voorwerp en de prijs. Alleen zal er een onoverkomelijk probleem zijn qua bewijslast indien het gesprek niet werd opgenomen en jullie het bestaan van een overeenkomst ontkennen.

Dus vermoedelijk kan u er inderdaad nog aan ontsnappen, of het netjes is uw woord te breken dat is een andere kwestie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

WP002

#6 , 27 jan 2016 12:40

Laten we dan voor u hopen dat de leverancier het gesprek niet heeft opgenomen.

Imalien
Topic Starter

#7 , 27 jan 2016 20:48

De leverancier heeft vandaag een mail gestuurd dat de documenten opgestuurd worden ter ondertekening. Ik veronderstel dus dat we inderdaad nog geen bewijsbare overeenkomst hebben. Ik begrijp ook dat dit niet correct is om een mondelinge overeenkomst te breken maar de leverancier heeft hier nog niets meer voor moeten doen dan gewoon prijsofferte opmaken. Zijn nadeel is dus nihil.

BrainTrain

#8 , 28 jan 2016 00:32

Misschien heeft hij na uw mondeling akkoord reeds enkele bestellingen gemaakt en hierop voorschotten betaald?

Terug naar “Consumenten Koop”