Krantenabonnement voortijdig opzeggen

saveria
Topic Starter

Krantenabonnement voortijdig opzeggen

#1 , 30 dec 2015 12:57

Beste,

In mei 2015 heb ik gebruik gemaakt van een actie van Het Belang van Limburg en heb ik een tweejarig abonnement besteld waarbij ik een IPad Air kreeg. Volgens mijn overeenkomst zou ik elke maand 32 euro betalen voor mijn kranten abonnement. Ik ontvang enkel en alleen de digitale versie van de krant.

Als ik mijn contract voortijdig zou verbreken, dan ben ik een forfaitaire opzegvergoeding van ten bedrage van 500euro verschuldigd.

Nu las ik vandaag dat er vanaf 1 januari 2016 een verandering zou komen en dat er op de digitale kranten ook 21% belastingen betaald moeten worden.
ALS de krant dit doorrekend aan mij, plegen ze eigenlijk zelf contractbreuk.
Met andere woorden, Als ik vanaf januari 2016 plots méér voor mijn abonnement moet betalen dan oorspronkelijk was afgesproken, kan ik mij hiertegen verzetten en/of het abonnement kosteloos opzeggen ?

alvast bedankt voor de hulp.
Hier alvast een link naar de voorwaarden van de actie.
http://www.hbvl.be/abonnee/actie/actievoorwaarden

Mvg

*Edit: De link die ik gaf zijn exact dezelfde voorwaarden als ik heb gekregen in mei 2015. Enkel de prijs voor het abonnementsgeld is gestegen. HBvL rekent de 21% btw wel al door aan nieuwe klanten. Voorlopig is het afwachten tot januari 2016 als men dit ook gaat doen voor bestaande klanten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 dec 2015 13:09

Neen, zij veranderen immers niets aan het contract of de prijs, ze kunnen ook niet voorzien dat de overheid de belasting gaat verhogen. Dat is geen grond voor kosteloze verbreking indien doorgerekend.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#3 , 30 dec 2015 13:17

Lijkt mij inderdaad overmacht.

Ze zijn waarschijnlijk nu aan het onderzoeken of er een mogelijkheid is geen 21% btw te rekenen voor bestaande overeenkomsten, aangezien die nog voor 2016 aangegaan zijn. Maar zolang er maandleijkse facturatie is, zal er m.i. vanaf januari 21% btw bij komen.

Reclame

Oude Belg

#4 , 30 dec 2015 16:22

BTW maakt trouwens geen deel uit van de prijs, het is een belasting. De prijs blijft dus ongewijzigd, u betaalt alleen meer belasting (die de krantengroep doorstort aan de overheid).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Meeboo

#5 , 31 dec 2015 11:47

u betaalt op geen 32 euro abonnement maar u betaald gewoon uw iPad af. vandaar de "restwaarde"
U koopt beter zulke dingen in de winkel ipv met koppelverkoop. dan zit u niet vast aan een contract van maanden

sloeberken

#6 , 01 jan 2016 11:43

Volgens mij zal er voor u niets veranderen, daar een abonnement met iPad of iPhone reeds 21% btw is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”