Annuleren bestelling door verkoper na betaling voorschot.

Wuyts1991
Topic Starter

Annuleren bestelling door verkoper na betaling voorschot.

#1 , 15 dec 2015 19:25

Beste forumleden.

De volgende vraag.

Op website van verkoper X staat een oven te koop voor 200 euro.
Bij andere leveranciers kost de oven 400 euro dus ik bestel de oven bij leverancier X.

Ik ga fysiek naar de winkel, bestel de oven, krijg een bestelbon waarop staat oven A voor 200 euro.
Betaling voorschot 100 euro. Nog te betalen 100 euro.
Bestelbon is door geen van beiden gehandtekend.

Vandaag wordt ik opgebeld door de verkoper om te zeggen dat de verkoop niet door kan gaan aangezien de prijs te laag is.

Is deze bestelbon bindend of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 15 dec 2015 19:40

Een bestelbon zonder handtekeningen heeft weinig waarde. Wel u betaald voorschot. Wat zijn de verkoopsvoorwaarden op hun website of bestelbon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wuyts1991
Topic Starter

#3 , 15 dec 2015 20:42

Artikel 1 van de verkoopsvoorwaarden stelt dat de offertes vrijblijvend zijn.
Voor de duidelijkheid een bestelbon waar een voorschot is betaald kan toch onmogelijk als offerte bekeken worden. Of ben ik hier fout in?

- Enkel onderhavige verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op de verkoopsovereenkomsten afgesloten door de nv..XX behalve wanneer hieraan uitdrukkelijk en schriftelijk afwijking wordt toegestaan.

Behalve indien schriftelijk anders bepaald is, zijn de offertes van de verkoper, ook wat de prijs betref, vrijblijvend. De prijzen die in een offerte voorkomen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden totdat de overeenkomst gesloten wordt volgend de bepalingen....

Artikel 2 stelt:

-De klant is onherroepelijk verbonden door de ondertekening van een order. De vertegenwoordigers van de Verkoper zijn geen mandatarissen van deze laatste en kunnen hem bijgevolg niet verbinden. Iedere bestelling zal de verkoper slechts verbinden na een schriftelijke bevestiging getekend door een persoon bevoegd om de verkoper te verbinden. De verkoop wordt gesloten en verbindt de verkoper slechts na een schriftelijke aanvaarding. Bij ondertekening van een order is de klant ertoe gehouden een voorschot van 30% te betalen op de totale prijs.

Verder artikels over betalingsvoorwaarde, levering, schade etc. Niet van toepassing.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”