Het antwoord is: nee.Sommige winkels verkopen verkopen zelfs harddisk die reeds gebruikt zijn, zijn die ook verplicht dan 2 jaar garantie te geven?
Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen. De garantie voor tweedehandsgoederen mag echter niet korter zijn dan een jaar.
euh... dan moet de fabrikant duidelijk stellen dat de garantie al ingaat vanaf productiedatum en dat ergens bewijsbaar maken. Bovendien moet de koper dan ook dit duidelijk kunnen zien VOOR aankoop.Maar garantie begint dus te lopen vanaf de datum van aankoop en enkel de verkoper (niet de producent) is gebonden aan deze garantie. Producten leveren echter ook een bepaalde service naar hun eindgebruikers toe door een fabrieksgarantie te leverern, maar ze zijn hier niet toe verplicht. Als ze het doen, zullen zijn inderdaad beginnen rekenen vanaf de datum van productie (wat logisch is: zijn gaan geen garantie meer leveren op een stuk electronica dat 10 jaar stof heeft liggen vergaren in een winkel, bijvoorbeeld).
Voor de duidelijkheid: als een fabrikant een garantie geeft, vervangt dit niet de wettelijke garantie die de verkoper moet geven! Het is een extra service naar de eindgebruiker toe.euh... dan moet de fabrikant duidelijk stellen dat de garantie al ingaat vanaf productiedatum en dat ergens bewijsbaar maken. Bovendien moet de koper dan ook dit duidelijk kunnen zien VOOR aankoop. In de praktijk is dit nooit het geval en daarom zal ook een fabrikant dat niet op die manier regelen, maar de (bvb 1 jaar) garantie laten ingaan vanaf datum verkoop van het product. Dat is de enige manier waarop een klant én fabrikant eenzelfde datum kunnen hebben.
geef eens een voorbeeld? Ik ken er ook, maar enkel bij afwezigheid van factuur. En da's dan logisch.Ik ken genoeg hardwarefabrikanten die op hun hardware een garantie geven die daadwerkelijk begint te lopen vanaf de PRODUCTIE-datum.
kloptMaar dit ontslaat de verkoper van dat materiaal niet aan zijn plicht om 2 jaar garantie te geven. Het is echter wel een stok achter de deur voor moest die verkoper bijvoorbeeld 2 maand na mijn aankoop failliet geweest zijn. In dat geval kon ik dan nog steeds beroep doen op de fabrieksgarantie van het merk zelf.
klopt²Maar ik denk niet dat die fabrieksgarantie van de producent naar de eindgebruiker (die niet rechtstreeks bij hen gekocht heeft) toe, echt aan wettelijke eisen moet voldoen. Als zij dit soort fabrieksgarantie niet willen geven, geven ze die gewoon niet en met de eindegbruiker maar naar zijn verkoper stappen. En als deze failliet is: pech!
Zoals ik al zei: de fabrikant van mijn fotomateriaal. Je hebt twee grote namen, en die van mij begint met een "N" . Als je je materiaal via hun tool registreert, geef je de serienummers in, en geven zij je de productiedatum en einddatum van de fabrieksgarantie. Moest je materiaal gestolen worden, kan je dit ook in die tool aangeven. Mensen die dan tweedehands materiaal van "N*****" aankopen, kunnen dan eerst het serienummer vragen aan de verkoper en zo opzoeken of het materiaal als gestolen geseind staat of niet (maar bon, dit laatste heeft nog weinig met garantie te maken).geef eens een voorbeeld?
Een particulier moet nooit garantie geven ook niet op een auto.Als ik als particulier iets op 2dehands.be te koop zet, moet ik dan ook een jaar garantie geven ?
Als dat het geval is, kan ik het beter direct in de vuilbak gooien, omdat een herstelling me meer zal kosten dan het product waard is.
dat zijn natuurlijk geen dingen dat je in een doos in de winkel koopt .Mmm, dan is dit de laatste jaren veranderd (mijn materiaal is ondertussen meer dan 5 jaar oud). Toen ik het 5 jaar geleden registreerde moest ik mijn serienummer ingeven, waarna de productiedatum tevoorschijn kwam en de looptijd van de garantie, gebaseerd op de productiedatum.
Ander voorbeeldje dan: hier een bedrijf dat wel rekent met de productiedatum: http://www.weidmueller.be/docs/cw_index ... 0&m3=65332 . In deze garantievoorwaarde heb je beiden: korte garantie wordt berekend vanaf aankoopdatum, uitgebreidere garantie vanaf productiedatum: http://be.krannich-solar.com/fileadmin/ ... uly_NL.pdf
Maar bon, dit is al geen antwoord meer op de vraag van de topic starter...