Vrij kiezen bij welke dealer ik auto mag laten onderhouden?

Archytas
Topic Starter

Vrij kiezen bij welke dealer ik auto mag laten onderhouden?

#1 , 30 sep 2015 15:03

Hoi hoi,

Ik heb ongeveer zes maanden geleden een nieuwe Hyundai auto gekocht bij een erkende Hyundai dealer. Ik zou het onderhoud echter graag laten doen bij een andere dealer binnen het Hyundai netwerk. Heeft dit gevolgen voor mijn garantie? Of zit ik vast aan de verkoper voor het laten doen van het onderhoud om aanspraak te kunnen blijven maken op die garantie? Want als ik het goed heb, blijft de Verkoper immers verantwoordelijk voor de garantie.

Stel dat er binnen 2 jaar een probleem is: dan is het natuurlijk zeer eigenaardig om, als ik het onderhoud altijd bij een andere garage heb laten doen, terug te moeten aankloppen bij de verkoper... .

Op onderstaande link kunnen jullie de voorwaarden vinden die van toepassing zijn:

https://www.wetransfer.com/downloads/31 ... 846/5ea6ee

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfred J

#2 , 30 sep 2015 18:36

Garantie is geldig bij alle erkende herstellers. Paar uitzonderingen waarbij het niet geldig zou zijn in de EER op bepaalde punten, maar in België zelf geen probleem. Zie punt 6.A en 6.B.6.

Je kan voor de zekerheid deze vraag ook nog eens stellen aan de 'nieuwe' dealer, maar mij lijkt het geen probleem.
Laatst gewijzigd door Alfred J op 30 sep 2015 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#3 , 30 sep 2015 18:41

Voor onderhoud mag je gaan waar je wil, dus ook bij niet-merkgebonden garages. Risico is dan wel dat bij een probleem de verkoper de schuld op slecht onderhoud gaat steken.

Garantie is normaal enkel bij de directe verkoper, maar veel automerken doen daar niet moeilijk over, en staan toe dat je bij een andere verdeler gaat.

Reclame

mjers

#4 , 01 okt 2015 15:08

Voor onderhoud mag je gaan waar je wil, dus ook bij niet-merkgebonden garages.
Waar haal je dat???

Zowat ieder merk heeft in zijn voorwaarden staan dat het onderhoud in een erkende merk-garage dient te gebeuren. Zoniet vervalt de garantie...

Wel opletten met dergelijke posts!!

Turaki

#5 , 01 okt 2015 15:27

Waar haal je dat???

Zowat ieder merk heeft in zijn voorwaarden staan dat het onderhoud in een erkende merk-garage dient te gebeuren. Zoniet vervalt de garantie...

Niets opletten. Nergens in de wet staat dat garantie vervalt door onderhoud op een andere plaats dan bij de aankoper, en bijgevolg kan een garage dit niet inroepen om zich aan de garantie-verplichting. Uiteraard zullen garagisten deze (nietige!) clausule gebruiken om zich aan hun verplichting te onttrekken (of wijzen op slecht onderhoud, zie mijn eerdere post), maar wettelijk gezien is er geen enkele basis om onderhoud bij een merk-garage af te dwingen. Enige dat men rekening mee moet houden is dat het beroepen op garantie wel eens meer werk zou kunnen zijn door dergelijke (nogmaals, nietige) clausules, en men dus moet oordelen of men bereid is hier tijd en moeite in te steken.

Antwoord van de FOD economie op dezelfde vraag:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... g00v9XtlHw

mjers

#6 , 01 okt 2015 15:45

Waar haal je dat???

Niets opletten. Nergens in de wet staat dat garantie vervalt door onderhoud op een andere plaats dan bij de aankoper, en bijgevolg kan een garage dit niet inroepen om zich aan de garantie-verplichting. Uiteraard zullen garagisten deze (nietige!) clausule gebruiken om zich aan hun verplichting te onttrekken (of wijzen op slecht onderhoud, zie mijn eerdere post), maar wettelijk gezien is er geen enkele basis om onderhoud bij een merk-garage af te dwingen. Enige dat men rekening mee moet houden is dat het beroepen op garantie wel eens meer werk zou kunnen zijn door dergelijke (nogmaals, nietige) clausules, en men dus moet oordelen of men bereid is hier tijd en moeite in te steken.

Antwoord van de FOD economie op dezelfde vraag:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... g00v9XtlHw
Mooi in theorie, maar met dergelijke redenatie kunt u na 6 maanden fluiten achter de garantie... Bewijs dan maar eens dat het gebrek bestond op ogenblik van aankoop. Genoeg meegemaakt dat de garage herstellingen weigert om die reden...
Ik zou het zeker niet riskeren.
Laatst gewijzigd door mjers op 01 okt 2015 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#7 , 01 okt 2015 15:47

Misschien volgens de letter van de wet wel, maar met dergelijke redenatie kunt u na 6 maanden fluiten achter de garantie...
In de meeste gevallen is dit al zo, dus veel verlies zie ik niet...

mjers

#8 , 01 okt 2015 15:50

Misschien volgens de letter van de wet wel, maar met dergelijke redenatie kunt u na 6 maanden fluiten achter de garantie...
In de meeste gevallen is dit al zo, dus veel verlies zie ik niet...
Een auto is hier toch wel een grote uitzondering op. Ze kunnen het zich simpelweg dergelijke praktijken niet permiteren. Ik zeg niet dat het niet gebeurd, maar de gegeven garantie wordt toch wel strikt nageleeft.

Terug naar “Consumenten Koop”