ze weigeren me een factuur te geven

luuk
Topic Starter

ze weigeren me een factuur te geven

#1 , 09 jan 2015 21:07

ik heb in juli materialen aangekocht voor onze vzw, ik heb toen gevraagd om een factuur en dat was geen probleem, haar baas zou dat opmaken en opsturen.
de spullen zijn dus aangekocht en betaald. maar tot de dag van vandaag heb ik nog steeds geen factuur.

de baas van de zaak krijg ik nooit aan de lijn en het de verkoopster blijft maar zeggen ik heb het doorgegeven, maar de baas moet dat doen.
ik heb de factuur echt nodig voor zowel de boekhouding als een subsidie.

wat kan ik hieraan doen? kan ik verdere stappen ondernemen? zo ja welke?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2015 21:54

Over welke materialen gaat het ?

Niet alles is facturatie plichtig, een kas ticket mag soms ook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 09 jan 2015 23:29

Indien het om btw plichtige gaat wat ook een vzw is, moet er een factuur opgemaakt worden. Hun in gebreke stellen met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

giserke

#4 , 10 jan 2015 01:11

Als U als VZW iets aankoopt moet U van alle aankopen een factuur hebben.
Iedereen die levert aan een zelfstandige/ vennootschap of VZW weet dat. Tenminste als alles officieel gebeurt.

Als zij geen factuur willen geven, moet je hen gewoon melden dat bij geen gevolg je de zaak overmaakt aan de fiscus.
Ze zullen wel wakker schieten, want dit is en teken dat ze met veel niet in orde zijn.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2015 12:30

Niet alle VZW zijn BTW plichtig !!

Geen registratie als BTW-belastingplichtige vereist

Wanneer een VZW geen leveringen van goederen of diensten onder bezwarende titel verricht omdat zij bijvoorbeeld functioneert louter dankzij de giften die zij ontvangt heeft zij niet de hoedanigheid van BTW-belastingplichtige en dient zij derhalve niet over een BTW-identificatienummer te beschikken.

bron: FOD
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 10 jan 2015 12:37

Klopt Lowie, maar heel de discussie is niet relevant.

Een factuur is verplicht bij levering of dienstverrichting aan alle rechtspersonen. Het maakt dus niet uit of er een btw-plicht is of niet.

giserke

#7 , 10 jan 2015 13:00

BTW plichtige Vzw's of geen BTW plichtige VZW dit doet niks ter zake ivm facturatie.

Terug naar “Consumenten Koop”