Pagina 1 van 1

slechte servive garantie

Geplaatst: 03 nov 2014 18:31
door Topiaca
Bij het bestellen van onze keuken kregen wij er toestellen bij van een bepaalde ( toch niet zo'n heel onbekende ) fabrikant van keukentoestellen .
De kueken hebben ze dus nadien komen plaatsen inclusief de keukentoestellen .
Twee een 2 a 3 weken na het plaatsen van de keukentoestellen begon de oven te haperen .
2 weken later komt een technieker aan huis waaar we die dag speciaal verlof voor hadden genomen .
Geen wisselstukken bij van het toestel alhoewel ze wisten welk type toestel wij hadden en wat het probleem zoal was.
Technieker maakt opnieuw met ons een afspraak twee weken later want het duurde een dikke week voor de stukken bij hem zouden ariveren .
Opnieuw dag verlof .
Dezelfde dag belt de firma dat ze een verkeerd stuk hadden besteld en dus niet zouden komen .
Opnieuw afspraak twee weken later , dus opnieuw dag verlof .
Technieker komt langs met wisselstuk dat nu wel goed zou moeten zijn .
Maar nu blijkt dat dit onderdeel niet het probleem is .
Ik begin zowat op mijn tanvles te bijten van woede .
Ik zeg tegen technieker dat hij de oven dan maar mee moet nemen naar het fabriek om daar grondig te testen .
Voor morgen had ik dus verlof genomen aangezien de technieker verleden keer zegde terug langs te komen .
Maar ik had vandaag een voorgevoel en belde de technische dienst op voor te vragen of technieker morgen nu langs zou komen .
Blijkt dat technieker het onderdeel zeer laat besteld heeft en dat het dus pas eind deze week binnekomt.
Opnieuw een dag aan mijn broek .
Op mijn vraag aan de technische dienst of dan het toestel zou gemaakt zijn antwoorden ze afwijkend .
Ik stel voor om een nieuw toestel te krijgen , maar blijkbaar ontwijken ze ook hier een antwoord op .
Hun antwoord , " dan moeten we verder naar de oplossing zoeken ".
Ik ben dit grondig beu .

Ik zou graag het liefst bedrag van de oven terug eisen omdat ik al gelezen heb dat deze ovens veel problemen vertonen .

Heb ik het recht in deze situatie het geld van deze oven of de geldwaarde van deze oven terug te eisen ?

Hoe pak ik dat het best aan en binnen welke termijn ?

Of ben ik verplicht steeds een genoegen te nemen met herstellingen en steeds nog met het gevoel te zitten dat het toestel weer stuk kan gaan en we weer in zo'n situatie komen ?

Of kan ik een nieuw toestel eisen ( liever niet dan wel ) omdat ik geen vertrouwen meer heb in het merk ?

Eisen dat al de toestellen van dit merk terug worden genomen , kan ik denk ik niet eisen , ofwel ??

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 03 nov 2014 19:47
door Franciscus
Beginnen met firma aangetekend ingebreke te stellen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
oude wet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwe wet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 03 nov 2014 20:56
door Topiaca
Ja maar kan ik wettelijk eisen dat men mij het bedrag terugbetaald ipv herstelling of dat ik een ander nieuw toestel krijg ?

Welke van de twee kan ik eisen ?

Ik lees ook dat de garantie van 2 jaar terug ingaat na herstelling van het toestel binnen de wettelijke garantie ?

Echter hoe moeten wij dit bewijzen want wij hebben geen enkel document gekregen dat er een technieker is langsgweest .
Moeten wij dus een document krijgen waarop vermeld staat dat het toestel hersteld zou zijn op en volgende datum ??

Ik lees dan ook nog dit op testaankoop

ontbinding van de koop betekent dat je je geld terugkrijgt, maar dat kan alleen als je echt niet van je aangekochte goed hebt kunnen genieten, als het bijvoorbeeld heel snel na de aankoop is stuk gegaan.

Maar wat word er van termijn voorzien snel stuk na aankoop ?

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 03 nov 2014 21:30
door sloeberken
Weer moeten we erop wijzen bij de minste problemen steeds een AS sturen, zodat je een bewijs hebt.

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 03 nov 2014 22:02
door Topiaca
Nog snel bijkomend vermelden.

Aan wie moeten wij een aangetekent scrhijven verzenden en in gebreke stellen .
Wij hebben deze toestellen eigenlijk gekocht of besteld via de keukenfabrikant en deze toestellen staan dus ook op het factuur van de keukenfabrikant .
Echter staan er wel geen prijzen bij op dat factuur.

Moeten wij dan de keukenfabrikant in gebreke stellen en niet de fabrikant van de toestellen ?
De eerste afspraak voor herstelling is ook verlopen via keukenfabrikant

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 03 nov 2014 22:30
door sloeberken
De naam die op de factuur of op bestelbon staat.

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 04 nov 2014 22:09
door Topiaca
De keukenbouwer heeft me die keukentoestellen aangesmeerd en ze staan op hun bestelbon ( factuur ) vermeld en dit zonder hun prijs erachter.
Maar dan lees ik toch achteraan deze bestelbon( factuur ) het volgende .

Garantie op elektrische toestellen .
Garantiebepalingen van de fabrikant van uw toestellen worden overgenomen .

Dus denk ik toch dat ik de fabrikant van de toestellen in gebreke moet stellen , of niet ?

Maar is dit eigenlijk wettelijk dat de toestellen op het bestelbon ( factuur ) van mijn keukenbouwer stan en dat ze dan vermelden dat ze de afstand overgeven aan de toestellenbouwer ??

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 04 nov 2014 22:40
door sloeberken
Is toch de keukenbouwer die ze aangekocht heeft en vervolgens aan u verkocht. De enige die moet zorgen voor de wettelijke garantie is de verkopen of keukenbouwer.

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 05 nov 2014 09:16
door mava105
Toestel fabrikant heeft toch geen enkel verplichting t.o.v. u, maar wel van de keukeninstallateur. Je moiet je dan oo,k tot deze laatste wenden. Je had waarschijnlijk ook de keuken kunnen aankopen ZONDER de toestellen, en deze zelf aankopen en laten plaatsen

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 07 nov 2014 21:58
door Topiaca
Ja maar dacht omdat er vanachter op de bestelbon van de keukenbouwer staat dat de fabrikant van de keukentoestellen de garantie overneemt dat ik mij tot deze moest richten .
Dus zal ik een aangetekent schrijven naar keukenbouwer sturen .
Maaaar .

Heb daarstraks met FOD economie gebeld dienst garantie ofzo en hen het probleem voorgelegd .
Ik heb daar het volgende antwoord gekregen van de ambtenaar , waar ik toch aan twijfel.
Hij zegde me dat het in dit geval nutteloos is om de keukenbouwer in gebreke te stellen omdat er twee jaar garantie is op het toestel en wanneer de fabrikant van de keukenaparatuur dit kosteloos hersteld kan ik hen dus niet in gebreke stellen.
Toen ik hen vertelde dat we het toestel nu in totaal al bijna twee maanden nietmeer gebruikt hebben wegens falen van het toestel , antwoorde hij dat ik in dit geval ook niets kan doen ook niet wanneer bvb het toestel nog enkele maanden zou wegblijven voor herstelling.
Dus eigenlijk kan de fabrikant ons nog maanden zonder een toestel laten zitten .

Nu twijfel ik dus echt nog wel wat ik moet doen .
Misschien gewoon met een aangetekend schrijven een nieuw toestel eisen ?

Ander detail is dat de technieker ons nooit een document heeft laten ondertekenen dat hij ter plaatse is geweest voor herstelling of een schriftelijke bevestiging voor afspraak herstelling.

Blijkbaar kan dit ook van belang zijn want heb in de europese garantiebepaling iets gelezen dat wanneer een toestel faalt binnen de garantieperiode en dit hersteld word , de garantieperiode verlengt word met de periode dat het toestel weg was voor herstelling .
In ons geval zou dit dus 2 maanden extra garantie kunnen betekenen , moesten we bewijs krijgen van inactiviteit van toestel.

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 07 nov 2014 22:03
door sloeberken
Zo lang u toestel in herstelling is stopt de garantie.

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 10 nov 2014 22:36
door Franciscus
Geld terugvragen kan u pas nadat de verkoper alles in het werk heeft gesteld het toestel te herstellen, 2 maand al weg misschien de verkoper eens vriendelijk mailen met vraag wanneer toestel zou terug zijn want dat 2 maanden toch al serieus lang is.
Al naargelang het antwoord stuurt u een AS en een gewone brief waarin u een redelijke termijn aangeeft zegt drie weken dan zijn we 3 maand verder.

Re: slechte servive garantie

Geplaatst: 17 nov 2014 06:09
door ganapathi tantre
Misschien een klein maar niet onbelangrijk detail: hebt u deze toestellen gekocht of gratis gekregen ?