Herstelling wagen

playmaker
Topic Starter
Berichten: 14
Contacteer: Website

Herstelling wagen

#1 , 22 okt 2013 15:26

Augustus 2011 kocht ik een nieuwe wagen. Hierop is standaard 2 jaar garantie.

In augustus 2013 drie weken voor het verstrijken van de garantie krijg ik een panne. De auto valt steeds stil terwijl ik aan het rijden ben. Zeer lastig als in de bocht je stuurbekrachtiging niet meer werkt.
Auto gaat binnen voor herstelling en heb uiteraard geen kosten. Auto wordt uitgelezen via de computer en die zegt dat er niks mis is. Bij een testrit door de garage zelf heeft de auto gelukkig dit ook een keer voor dat hij stilvalt. Door het start-stopsysteem start hij wel terug op en rijdt hij verder.
Enkele dingen werden vervangen, heb daarvoor ook niks moeten betalen, maar helaas geen resultaat. Auto blijft hetzelfde voor hebben.
Bij de garage geen idee wat er mis is. Hun advies is:"blijf er met rijden en op een gegeven moment gaat hij niet meer starten en dan gaan we zien wat het probleem is". Leek mij niet de beste oplossing maar soit rij er inderdaad met verder. Na 5000km te rijden heeft hij nog een paar keer voor gehad maar elke keer komt hij er terug door en kan ik weer verder.
Vorig weekend heb ik 10 minuten staan sukkelen om hem terug aan de praat te krijgen en vandaag valt hij weer met regelmaat stil. Dus ik naar de garage. Nen helen uitleg waar ik niks aan heb uiteraard. Als ze niet weten wat er mis is kunnen ze dat ook niet herstellen. Dat snap ik maar dat is niet mijn probleem. Mijn probleem is dat de auto nu ouder is dan twee jaar en het probleem nog steeds niet is opgelost.
Ze gingen een brief opsturen naar het hoofdkantoor om te zien wat er moest gebeuren en wat ze mochten vervangen onder garantie. Ze hadden wel een idee maar ze moesten eerst hun fiat krijgen van hogerhand. Maar dat ging waarschijnlijk geen probleem zijn. Wat moet er nu gebeuren als het probleem niet opgelost geraakt. Wat als ze met facturen afkomen? Wat zijn mijn rechten en hun plichten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 22 okt 2013 17:36

Wij hadden recentelijk ook een gelijkaardig probleem.
Gelukkig is het bij ons uiteindelijk opgelost geraakt en was onze garagist/dealer een heel redelijk persoon...

Ik had mij in ieder geval proberen indekken door in een aangetekend schrijven de hele historiek uiteen te doen.
Van eerste probleem (met datum, soort probleem,...) tot het laatste.

En dan natuurlijk uiteenzetten wat je wenst, namelijk dat de wagen wordt hersteld en dit binnen de garantie.

Je brief eindigen met: zonder enige nadelige erkentenis en onder voorbehoud van alle rechten.

Mijn mening was hen op die manier toch een stapje voor te zijn en hen niet eerst met een factuur over de brug te laten komen...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 okt 2013 08:08

Ik ga ervan uit dat u de wagen kocht als privaat persoon ,m.a.w. als consument.

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Lees zorgvuldig dat garantiebewijs.

Onverminderd voornoemde ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht en toon daartoe aan dat het gebrek zich manifesteerde binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering . Stel daartoe uw verkoper aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”