Garagist voert werken uit die niet gevraagd zijn

sdx
Topic Starter

Garagist voert werken uit die niet gevraagd zijn

#1 , 01 okt 2013 09:29

Ik ging met mijn wagen binnen bij een erkend consessiehouder (waar ik m'n wagen ook gekocht heb).
Ik zeg uitdrukkelijk dat ze de de lichten moeten nazien voor ik naar de keuring ga, plus dat ze mijn uitlaat moeten vastmaken want vorig jaar had ik op de keuring een opmerking gekregen over de bevestiging van mijn uitlaat.

Ik krijg een vervangwagen en na mijn werk ga ik terug naar de garage.
Ze vertellen mij dat ze de lichten nagekeken hebben, mijn uitlaat volledig vervangen hebben en nieuwe amortiseurs gestoken hebben, met een aardige factuur tot gevolg! :o

Ik verdedig mij dat ik dit niet gevraagd heb en dat ik dit niet wens te betalen.
Zij vertellen mij dat ze geen keuze hadden want anders zou ik nooit door de keuring geraakt zijn.
Daarbovenop rechtvaardigen ze het door er nog even bij te vertellen dat ze enkel maar 2dehands stukken gebruikt hebben zodat ze mij niet op al te hoge kosten jagen!

Ik zeg dat ze mij eerst de keuze moesten gelaten hebben en mij laten beslissen of ik die kosten wel wil doen.
Maar het is woord tegen woord en puntje bij paaltje moet ik gewoon betalen.

Het ergste is dat ik ondertussen naar de keuring gegaan ben en dat de auto afgekeurd is voor geroeste remleidingen en omdat één van mijn banden, die ik enkele maanden geleden bij diezelfde garage heb laten herstellen, omgekeerd op mijn velg ligt! :shock:
Het gevolg is dat ik bovenop de huidige kosten nog eens 200 euro extra mag ophoesten!

Is dit alles wettelijk? Moet ik dit wel betalen? Ze kunnen het er precies ook niet meer terug uithalen want de vervangen stukken zijn ondertussen weggegooid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 okt 2013 09:33

2e hands stukken gebruikt, en de originele weggegooid? Toch eens ergens anders laten nakijken, mogelijks is er niets vervangen geweest...

sdx
Topic Starter

#3 , 01 okt 2013 16:59

Sowieso zijn de amortisseurs vervangen (zijn nu van een ander merk), en de uitlaat denk ik ook wel.
Het gaat er om dat ik het niet gevraagd heb, noch mijn akkoord ervoor gegeven heb.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2013 11:10

Ik zeg uitdrukkelijk ...
Is dat de enige vorm van communicatie?
Bij mijn garage bijvoorbeeld wordt er overlopen wat er aan de auto gedaan gaat worden, wordt dit afgeprint en ondertekend door de klant. Duidelijkheid voor iedereen en geen discussie meer.

mava105

#5 , 02 okt 2013 12:01

Als jij een onderhoud van de wagen heb gevraagd alvorens naar de keuring te moeten, hebben zij natuurlijk alle zaken verholpen die een rode kaart bij de keuring konden oplopen. Zij hebben uw richtlijnen dus opgevolgd.

bosprocureur

#6 , 02 okt 2013 12:22

Als jij een onderhoud van de wagen heb gevraagd alvorens naar de keuring te moeten, hebben zij natuurlijk alle zaken verholpen die een rode kaart bij de keuring konden oplopen. Zij hebben uw richtlijnen dus opgevolgd.
Behalve die band dan, die in de verkeerde richting lag. Moet je zo zien, dacht ik...

Maar hoogstens de herkeuringskosten zal je hier kunnen uithalen, denk ik.

denlowie

#7 , 02 okt 2013 12:54

Behalve die band dan, die in de verkeerde richting lag. Moet je zo zien, dacht ik...

Dit zal wel een reden gehad hebben, een band leg je zomaar niet verkeerd, tenzij men een reservewiel er op legt omdat den andere kapot of versleten is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sdx
Topic Starter

#8 , 02 okt 2013 14:22

Ik denk dat jullie het verkeerd begrepen hebben.
Ik heb geen onderhoud gevraagd om naar de keuring te gaan, maar wel specifieke zaken, te weten lichten nazien en uitlaat vastmaken.

Terug naar “Consumenten Koop”