Pagina 1 van 1
Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 12:54
door Rita_Lien
In een grote supermarktketen kochten wij onlangs een klein elektrotoestel.
Voor een defect binnen het jaar meldden wij ons hiervoor bij de dienst na verkoop.
Men heeft het toestel aangenomen en nu krijgen we bericht dat er een bestek is opgemaakt. Toestel is niet gerepareerd.
Ik wil het niet op eigen kosten door fabrikant laten herstellen (zoek liever zelf een oplossing dan).
Nu zie ik dat in kleine letters op mijn herstelbon staat dat de keten zich "voor elk aangevraagd bestek dat niet gevolgd wordt door een herstelling veroorlooft bestekkosten vermeerderd met 18 EUR (BTW incl) voor de administratie-en transportkosten" aan te rekenen.
En dat heeft de medewerker er toen niet bij gezegd. In dat geval had ik het toestel waarschijnlijk niet afgegeven, want was al een beetje een twijfelgeval.
Ik weet ook niet meer of ik ergens getekend heb waar die melding op staat, op mijn exemplaar alleszins niet. Staat allemaal ook niet op mijn naam. Moet ik dit nu betalen wanneer ik mijn toestel ga afhalen?
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 13:15
door Franciscus
Al eens lezen want is garantie niet van toepassing?
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 14:17
door Rita_Lien
Tja, ik begrijp wat je bedoelt. Ik meen zelf wel dat het onder garantie valt, maar fabrikant heeft het toestel technisch onderzocht en heeft in dat opzicht net iets meer bewijskracht dan ik.
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 14:46
door ganapathi tantre
dus is het toestel van zelf stuk gegaan of hebt u het stuk gemaakt ? dat is al de basis voor de garantie.
Wat op uw exemplaar staat is niet van tel wel wat er op het exemplaar van de bon staat die u ondertekent heb is van tel
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 16:02
door Rita_Lien
Toestel is vanzelf stukgegaan.
Laad niet meer op en ook met adapter kan het niet meer gebruikt worden.
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 16:41
door ganapathi tantre
dan valt dit mijn inziens onder de wettelijk te volgen garantievoorwaarden en dient de verkoper/winkel zijn verplichte verantwoordelijkheid op te nemen.
Dat u daar bestekkosten moet voor betalen is volgens mij helemaal niet wettelijk gezien u als consument over tenminste 2 jaar garantie beschikt op een
goed. De fabrikant/winkellier moet u een goedwerkend toestel teru bezorgen tegen de prijs van nul euro of zonder enige andere kost voor u.
Zoniet kan u contact opnemen met een organisatie zoals bvb Testaankoop of zoals hierboven vermeld. U kan ook aan de balie gaan staan en vrij luid praten terwijl er andere klanten bij zijn

) (dat is minder beleefd maar soms wel doeltreffend)
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 26 jul 2013 17:41
door Franciscus
En neem zeker een print mee van de garantiewetgeving.
Kan wonderen doen.
Ook niet vergeten steeds de naam te vragen van diegene met wie u aan het praten bent en van de baas van de winkel.
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 01 apr 2014 18:23
door Rita_Lien
Oke, even een update van de zaak:
(Kort samengevat, voorgeschiedenis: bestekvoorstel was 109 euro, en bij weigering van herstelling toch nog 44 euro. Aankoopprijs toestel zelf: 50 euro.)
- op onze klacht aan Carrefour zelf hebben wij een njet ontvangen
- vervolgens hebben wij dit aan Test-Aankoop voorgelegd, zonder succes: het herhaaldelijk over en weer gemail maakte hoe dan ook geen enkele indruk op Carrefour.
- nu wilde ik de 44 EUR dan maar gaan betalen bij Carrefour en bleek het plots 69 EUR te zijn geworden. Men vraagt nu of ik kan bewijzen dat de weigerkost ooit 44 EUR was en dat kan ik niet, want men heeft mij daarover gebeld en in de hele zaak met Test-Aankoop werd alleen maar gesproken met zelfstandige naamwoorden en niet met concrete tarieven.
ZEER vervelend...Wat nu? Bij Test-Aankoop ben ik inmiddels niet meer aangesloten en ik zie Carrefour ook niet zelf bellen naar Test-Aankoop.
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 01 apr 2014 20:00
door mava105
Ik zou hun met het toestel laten zitten, en uw verlies van de aankoopprijs accepteren. Bij terughalen betaal je nog eens , en je bent helemaal niet zeker het zelf te kunnen herstellen.
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 01 apr 2014 22:13
door Rita_Lien
Dat was ook de bedoeling nu, alleen wil ik niet over een paar jaar een deurwaarder aan mijn deur hebben met een rekening die nog hoger oploopt.
Uiteindelijk is het zo dat er een kost is gemaakt en of ik dat toestel nu terug kom halen of niet, zij willen dat de kost die zij gemaakt hebben betaald wordt.
Test-aankoop kon mij geen garantie geven dat Carrefour mij daar niet voor zal blijven volgen.
En 't is daarom dat ik verloren loop nu.
Re: Bestekkosten voor niet-reparatie elektro
Geplaatst: 06 apr 2014 01:53
door skabalie
Ik heb ook dergelijke meegemaakt,in ander winkel.
Ik heb 2 zaken geprobeerd,die wel niet zonder risico waren.Ga naar die persoon,en eis om de gerant van de winkel te spreken,en probeer indien het gaat alsnog te onderhandelen.Als dit niet lukt,kan je hoger gaan in toon,en laat duidelijk horen aan de gerant,dat u goed op de hoogte bent van de wetgeving inzake garantie.Als dit dan nog niet lukt,kan U zich een risico nemen,u GSM nemen,en zeggen dat u ter plaatse zal bellen naar een advocaat.Het kan verschillende kanten uitgaan,waarvan er enkele niet leuk zijn.Het kan zijn,dat hij onder de indruk is van U gezag en gedrag,en u de schuld kwijtschelden,en mits geluk,krijgt u misschien een nieuw toestel.Het kan ook zeer onprettig verlopen,dat hij zijn veiligheids personeel op belt,en u op hardhandige wijze laat buitenzetten door zijn bodyguards.Als dit buiten proportie's is,kan je dan wel klacht neerleggen bij de politie,maar dan heb je er een zaak bij.
Wat ook kan helpen,als ze een facebookpagina hebben,op een beleefde en correcte manier je zaak vertellen.Gebruik geen scheldwoorden,geen verwijten,geen bedreigingen,maar vertel op een beleefde manier je verhaal,en je hebt een kans,dat je in deze zaak verder geholpen wordt.Je moet daarbij zeker niet in detail gaan,en je moet ook geen namen noemen,want een aanklacht voor laster en eerroof,wil je verzeker ook niet hebben.