Garantie aankoop fototoestel

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

Garantie aankoop fototoestel

#1 , 18 jul 2013 18:13

Ik heb vorig jaar in maart 2012 een duur fototoestel van 4.000 euro gekocht waarvan het type juist was uitgekomen.
Al in augustus had ik problemen met de ingebouwde flits en ben er mee rechtstreeks naar de invoerder van Belgie gegaan in Brussel.
Daar heeft men de printplaat in garantie vervangen maar ze konden ook geen reden van defect op geven.
Enkele maanden later het zelfde probleem en terug dezelfde herstelling gedaan volgens hun gegevens.
Nu zijn we 1,5 jaar later en heb ik terug het zelfde probleem.
Dus in een periode van 18 maand 3 keer hetzelfde defect.
De fabrieksgarantie is zo wie zo 2 jaar maar na al deze problemen zou ik graag een volledig nieuw toestel hebben in garantie want ik kan op dit toestel niet rekenen.
Kan ik dit eisen of zal ik terug de herstelling moeten aanvaarden ?
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 jul 2013 08:33

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Onderzoek dus de tekst van uw eventueel verkregen garantie.

Onverminderd voornoemde ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van ZES MAANDEN vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lousia
Topic Starter
Berichten: 114

#3 , 20 jul 2013 21:24

Bedankt voor de info.
Ze willen wel herstellen maar straks is de garantie van 2 jaar voorbij en als ik dan nog eens voor de vierde keer dit probleem heb zullen ze geen garantie meer toestaan vrees ik.
Ondertussen toestel terug rechtsreeks binnen gedaan . Daar hebben ze mij gezegd dat enkel de dealer waar ik het toestel kocht er voor kan zorgen dat ik een nieuw toestel krijg in garantie. Ondertussen gaan ze het herstellen .
Ik ben op hun bureel geweest verantwoordelijk voor de benelux en daar kunnen ze mij ook niet helpen.
Nu eens contact opnemen met de dealer.
Eens zien wat daar van komt.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”