Pagina 1 van 1

Garantie

Geplaatst: 22 mei 2013 16:25
door Toan
Een eindklant heeft na 1.5 jaar een defect in een toestel dat geplaatst is door een installateur.

De klant verhaalt zijn garantie op de installateur.
De installateur verhaalt dit op de leverancier.
De leverancier rekent, ongeacht de garantie termijn van 2 jaar, transportkosten aan voor de herstelling.

Mag dit zomaar?

Het ECC verwijst naar het burgerlijkwetboek art. 1649 sexies waaruit je kan aannemen dat de leverancier contractueel aansprakeljk is en dit in orde moet brengen.
Anderzijds lees ik tegengestelde info :

Indien de consument zich vanaf de 7de maand na levering/aankoop bij de handelaar aandient met een defecte product, is de verkoper niet langer zonder meer gehouden tot kosteloos herstel. Het is dan de consument die moet bewijzen dat het defect al bestond op het ogenblik dat hij het product in ontvangst nam/na aankoop. In de praktijk is dit niet zo eenvoudig. Temeer omdat de consument het product vaak al gedurende 6 maanden zonder problemen heeft gebruikt. Indien de consument dan ook niet het bewijs kan leveren dat dit gebrek al vanaf de levering bestond, is de verkoper niet langer gehouden om het defecte toestel kosteloos te herstellen of te vervangen. Hij kan in dat geval wel degelijk herstelkosten aan de klant aanrekenen.


Hoe zit het nu eigenlijk:
1- moet de klant na 1.5 jaar de herstel kosten betalen of vallen alle kosten ten laste van de leverancier.
Wat is de rol van de installateur?

Re: Garantie

Geplaatst: 22 mei 2013 18:36
door Franciscus
http://economie.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;