Hallo,
wij hebben momenteel jammer genoeg een conflict met onze huwelijksfotograaf, die eveneens in samenwerking met iemand anders voor de videoreportage heeft gezorgd.
Naast heel wat kleinere frustraties gaat het conflict vooral over volgende 3 punten :
- De digitale foto's. Wij hadden een mondelinge overeenkomst met de fotograaf dat we de foto's digitaal in originele resolutie in een jpeg formaat zouden krijgen. (Dus niet de originele files, maar wel en jpeg in dezelfde resolutie als het origineel). Hiervoor zouden we EUR500 extra betalen bovenop het bedrag voor de eigenlijke reportage en het boek.
- Volgens zijn standaard programma bleef de fotograaf aanwezig tot op de eerste receptie. Wij hadden de expliciete vraag gesteld of de fotograaf 1) ook kon blijven op de tweede receptie, 2) van alle koppels die toekwamen een foto zou nemen. Het antwoord van de fotograaf hierop was "Normaal doe ik dat niet, maar voor jullie wil ik dat doen". Als bijkomende voorwaarde had hij gesteld dat er iemand de mensen moest begeleiden zodat hij eenvoudig wist van wie hij een foto moest nemen. Hij wou daarmee voorkomen dat hij de verkeerde mensen samen zou fotograferen. Wij hadden aangegeven dat we daar zouden voor zorgen.
- De videoreportage van het huwelijk zou volledig met een HD camera opgenomen worden en ons in een Full-HD-formaat op een blu-ray bezorgd worden.
Tot zover de gemaakte afspraken, allen mondeling, nu de conflicten:
- Digitale foto's zijn in een behoorlijk lage resolutie (ongeveer 1500 op 1000 pixels). Het is expliciet besproken geweest dat we de beelden in een zo hoog mogelijke resolutie wensten te krijgen. De fotograaf in kwestie beweerde toen dat hij ons wel een RAW-beeld uit zijn camera wilde geven, maar we die toch niet gingen kunnen lezen. Met die laatste stelling was ik het niet eens, maar ben de uitgebreide discussie toen niet aangegaan. Op dit moment draagt de fotograaf aan dat op de verkoop-overeenkomst (wel schriftelijk) staat "De negatieven en/of digitale bestande maken niet het onderwerp uit van de commerciële transactie, blijven strikt ons eigendom en worden door ons beperkt bewaard....". Dat klopt en hebben we op het moment van het ondertekenen van die overeenkomst. Anderzijds lijkt me dat dan te conflicteren met optie die ons geboden werd om de foto's digitaal aan te kopen in schermresolutie (250EUR) of de zogenaamde hoge resolutie (500EUR). Ik zie dat aldus als 2 aparte overeenkomsten.
- Wat betreft de foto's op de receptie: die afspraak was gemaakt meer dan een maand voor het huwelijk, 3 dagen voor het huwelijk krijgen we doodleuk de melding dat alle foto's die hij maakt op de receptie ook effectief bij hem moeten besteld worden (fysiek) en dat ging ook weer tussen de 250 en 500EUR extra zijn. Van enige meerprijs was op het moment dat we dit besproken hadden echter geen sprake. Dit hebben we op dat moment (kwaad) geannuleerd. Geen geschreven protest gemaakt
- De videoreportage zal ons geleverd worden op een DVD en dus niet een in een Full-HD formaat op blu-ray. De cameraman draagt hier aan dat hij die belofte zelf niet heeft gemaakt en heeft nu een aantal wazige redenen waarom het volgens hem niet kan om dat op een blu-ray te zetten. (Als in dat iedereen problemen heeft met blu-ray, niemand het nog wil doen enz). Anderzijds geeft hij wel toe dat er een duidelijk merkbaar kwaliteitsverschil is. Ik heb al aangegeven dat de drager voor mij onbelangrijk is, maar ik wel een HD-video wens te krijgen (desnoods op een harde schijf ofzo). De cameraman legt de schuld hier dus eigenlijk bij de fotograaf omdat de bestelling via hem gegaan is. Toen we voor het huwelijk een bespreking samen met de cameraman wensten was dit helemaal niet nodig en wist hij alles wat nodig was. Nu zegt de fotograaf dat hij niets van video kent en hij niet wist dat dit problemen ging opleveren.
Waar staan we op dit moment:
- De video is geëdit en klaar
- De foto's zijn uitgekozen en het boek is in productie
- Voorschot is betaald
Wat is voor ons het grootste probleem:
- Plots dient de prijs van de video cash betaald te worden aan de fotograaf, dat lijkt ons verdacht. Het kan niet via bankcontact of overschrijving. Voor betalingen van voorschotten was dit geen probleem.
- We krijgen geen digitale foto's en hebben hier jammer genoeg geen afspraak op papier van
- Wij wensen niet het volledige bedrag voor de video te betalen aangezien we niet krijgen wat ons beloofd is, dat hebben ze wel reeds toegegeven. Kijkend naar andere leveranciers die dergelijke diensten aanleveren is de meerprijs voor een HD-opnamen + bluray iets in de range van 200-250EUR. Dus wij wensen dat bedrag af te trekken van het totaal voor de videoreportage.
Jammer genoeg hebben wij het gevoel dat we zeer weinig kunnen beginnen. Uiteindelijk hebben we op dit moment niets in handen. De volgende stap die ik zelf zie is via een aangetekend schrijven de fotograaf in gebreke stellen. Maar we vrezen dat dit er enkel zou toe leiden dat we uiteindelijk niets meer gaan krijgen en we willen de mooie herinneringen aan ons huwelijk uiteraard niet kwijt.
Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden in een dergelijke situatie?
Bedankt