Vorig jaar in oktober onderteken ik de offerte voor 2 garagepoorten in verouderde eik met venstertjes, 2 nieuwe arduinen stenen voor onder de poort, 2 dakramen en afwerking langs de zijkant van de dakkapellen in eik, topgevel die afgewerkt wordt in eik, balkon langs de zijkant met deur in eik (om later een buitentrap te steken)en 2 smeedijzeren raampjes aan de zijkant van de garage. Op de offerte staat dat dit alles moet klaar zijn eind april, maar zonder vermelding van schadevergoeding als dit niet het geval is. Er staat buiten de totaalprijs ook de schijven die ik moet betalen. 20% voor de aanvang van de werken, 30% bij de aanvang van de werken, nog eens 30% bij de aanvang van de 2de helft en op het laatst 20% na volledige oplevering.
Ik betaal de 20% in januari. In februari zouden ze beginnen, maar ik zie en hoor niets. Ik bel regelmatig en door het slechte regenweer hebben ze vertraging, maar het komt allemaal in orde. Uiteindelijk beginnen ze eraan na de opleverdatum, begin mei. Ik krijg meteen de 2de factuur, waar ik de helft al van betaal en beloof de andere helft te betalen als de poorten erin staan, want daar beginnen ze mee. Ook dat loopt mits de nodige vertraging uiteindelijk goed. Er is ook een afspraak om de zinken rand aan het dak af te werken en dat zal in regie gebeuren aan 38 euro/u. Eind mei staan de poorten erin, maar niet behandeld, zonder raampjes (die zijn ze vergeten) en zonder sloten op die poorten. Ik moet die maar elektrisch maken en dan is dat niet nodig. Ik zorg dus zelf voor een dwarsbalk aan de binnenkant, zodat de poorten niet meer open kunnen. Nadat de volledige helft betaald is, terwijl volgens mij de helft van de werken nog niet eens gebeurd zijn, krijg ik al de factuur voor de volgende 30%. Daar betaal ik weer de helft van. En dan hoor ik niets meer.
Afgelopen vrijdag krijg ik plots weer een factuur voor: 6350 euro.
Het gesmeed beslag op de poorten zijn plots een meerprijs: de haken die op de poort bevestigd zijn om ze te kunnen hangen: 660 euro. De rest zijn de dakwerken van 3192 euro (84 werkuren aan 38 euro), zink 695 euro en een onderdak van 1444 euro. Er is helemaal geen afspraak omtrent het gesmeed beslag. Je zou toch denken dat die bij de poorten horen. Er is ook geen sprake geweest van een onderdak, dat lag er al op, net als de pannen. Ze hebben alleen de schuine dakrand afgewerkt met zink. En zoveel werkuren zijn ze absoluut niet geweest.
We zijn eind augustus en ik heb nog geen garageramen, geen dakramen, geen balkon en geen deur. De poorten hebben geen ramen, er is niets van de nieuwe eik behandeld, dus dat staat er maar in de regen te rotten. Die verouderde eik, blijkt gewoon nieuwe eik te zijn die ze behandelen om er oud uit te zien, maar dat is dus ook niet gebeurd.
Ik heb al 65% betaald, maar ik zie al de hele vakantie niemand meer. En dan nog een factuur die volgens mij helemaal niet klopt.
Het is nu de moment om hem in gebreke te stellen, maar ik weet niet hoe ik dat juist moet doen. Moet ik dat in 2 keer doen, 1 keer voor dat factuur dat niet klopt en 1 keer omdat hij zich niet aan de opgegeven tijd heeft gehouden? Moet ik een schadevergoeding vragen voor de maanden dat hij te laat is? En voor elke dag dat hij nu nog vertraging oploopt? Moet ik hem beter eerst nog eens bellen, zodat hij al niet meteen boos wordt en de hele zaak gewoon niet verder komt doen? Ondertussen kan ik ook niet verder met mijn oprit en met andere zaken die ik in orde wilde brengen. Als ik hem in gebreke moet stellen, hoe moet ik die brief dan opstellen? Wat moet daar juist instaan en wat zeker niet?