Schrijnwerker

Arana
Topic Starter
Berichten: 37

Schrijnwerker

#1 , 26 aug 2012 21:49

Vorig jaar in oktober onderteken ik de offerte voor 2 garagepoorten in verouderde eik met venstertjes, 2 nieuwe arduinen stenen voor onder de poort, 2 dakramen en afwerking langs de zijkant van de dakkapellen in eik, topgevel die afgewerkt wordt in eik, balkon langs de zijkant met deur in eik (om later een buitentrap te steken)en 2 smeedijzeren raampjes aan de zijkant van de garage. Op de offerte staat dat dit alles moet klaar zijn eind april, maar zonder vermelding van schadevergoeding als dit niet het geval is. Er staat buiten de totaalprijs ook de schijven die ik moet betalen. 20% voor de aanvang van de werken, 30% bij de aanvang van de werken, nog eens 30% bij de aanvang van de 2de helft en op het laatst 20% na volledige oplevering.

Ik betaal de 20% in januari. In februari zouden ze beginnen, maar ik zie en hoor niets. Ik bel regelmatig en door het slechte regenweer hebben ze vertraging, maar het komt allemaal in orde. Uiteindelijk beginnen ze eraan na de opleverdatum, begin mei. Ik krijg meteen de 2de factuur, waar ik de helft al van betaal en beloof de andere helft te betalen als de poorten erin staan, want daar beginnen ze mee. Ook dat loopt mits de nodige vertraging uiteindelijk goed. Er is ook een afspraak om de zinken rand aan het dak af te werken en dat zal in regie gebeuren aan 38 euro/u. Eind mei staan de poorten erin, maar niet behandeld, zonder raampjes (die zijn ze vergeten) en zonder sloten op die poorten. Ik moet die maar elektrisch maken en dan is dat niet nodig. Ik zorg dus zelf voor een dwarsbalk aan de binnenkant, zodat de poorten niet meer open kunnen. Nadat de volledige helft betaald is, terwijl volgens mij de helft van de werken nog niet eens gebeurd zijn, krijg ik al de factuur voor de volgende 30%. Daar betaal ik weer de helft van. En dan hoor ik niets meer.

Afgelopen vrijdag krijg ik plots weer een factuur voor: 6350 euro.
Het gesmeed beslag op de poorten zijn plots een meerprijs: de haken die op de poort bevestigd zijn om ze te kunnen hangen: 660 euro. De rest zijn de dakwerken van 3192 euro (84 werkuren aan 38 euro), zink 695 euro en een onderdak van 1444 euro. Er is helemaal geen afspraak omtrent het gesmeed beslag. Je zou toch denken dat die bij de poorten horen. Er is ook geen sprake geweest van een onderdak, dat lag er al op, net als de pannen. Ze hebben alleen de schuine dakrand afgewerkt met zink. En zoveel werkuren zijn ze absoluut niet geweest.

We zijn eind augustus en ik heb nog geen garageramen, geen dakramen, geen balkon en geen deur. De poorten hebben geen ramen, er is niets van de nieuwe eik behandeld, dus dat staat er maar in de regen te rotten. Die verouderde eik, blijkt gewoon nieuwe eik te zijn die ze behandelen om er oud uit te zien, maar dat is dus ook niet gebeurd.
Ik heb al 65% betaald, maar ik zie al de hele vakantie niemand meer. En dan nog een factuur die volgens mij helemaal niet klopt.

Het is nu de moment om hem in gebreke te stellen, maar ik weet niet hoe ik dat juist moet doen. Moet ik dat in 2 keer doen, 1 keer voor dat factuur dat niet klopt en 1 keer omdat hij zich niet aan de opgegeven tijd heeft gehouden? Moet ik een schadevergoeding vragen voor de maanden dat hij te laat is? En voor elke dag dat hij nu nog vertraging oploopt? Moet ik hem beter eerst nog eens bellen, zodat hij al niet meteen boos wordt en de hele zaak gewoon niet verder komt doen? Ondertussen kan ik ook niet verder met mijn oprit en met andere zaken die ik in orde wilde brengen. Als ik hem in gebreke moet stellen, hoe moet ik die brief dan opstellen? Wat moet daar juist instaan en wat zeker niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guiclo
Berichten: 35

#2 , 27 aug 2012 22:06

Er word normaal gezien een bestek van gemaakt.
En een beschrijving van de werken met tekening als je er mee akkord gaat met de werken en bij de normale gang van zaken als er extra kost is word dit gevraagd aan de klant.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 aug 2012 08:23

Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...“(B.W.)

Stuur aangetekend uw aannemer één enkele ingebrekestelling. Som daarin chronologisch uw klachten op met verwijzing naar de daarover gevoerde correspondentie. Geeft uw aannemer hieraan geen tijdig en afdoende gevolg daag hem dan voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

nijltjetweety
Berichten: 155

#4 , 05 sep 2012 08:57

Die offertes zijn niet altijd even duidelijk. De zink zou in regie worden geplaatst. Dus dat deel kan je niet betwisten. Het gietijzer en dergelijke vallen waarschijnlijk ook onder werken in regie. Bestudeer je offerte eens zeer grondig. Ik lig zelf ook in proces met mijn schrijnwerker. Voor je stappen zet moet je je dossier zeer goed kennen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2012 08:21

Ik aanvaard nooit offertes waar werken "in regie" gefactureerd worden! Ik betaal voor resultaat, niet voor aantal uren werk! Ik heb het altijd een zeer vreemde manier van factureren gevonden: als je iemand per uur betaald, waarom zou die persoon er geen 8 uur over doen voor een werkje dat op 4 uur kan gedaan zijn? Hij wordt meer betaald, en moet maar half zo hard werken!

Ik wordt op het werk ook niet betaald om mijn uurtjes te komen kloppen, maar wel om resultaten op te leveren!

Als een aannemer weigert een vaste prijs te maken, en absoluut in regie wil factureren, wijst dit op het feit dat hij het werk niet deftig kan inschatten. Van een vakman verwacht ik dat hij WEL kan inschatten hoe lang iets duurt, en hij bijgevolg een vaste prijs kan opgeven. Als hij dit niet kan: sorry, maar ander en beter!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Arana
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 14 sep 2012 16:26

Volgens de schrijnwerker ligt alles aan mij, omdat ik te laat betaald heb.

Hij heeft het voorschot van 10% op tijd gekregen, daarvan meldt hij ook dat het ok is.
De volgende schijf van 40% moest betaald worden bij de aanvang van de werken. Hij beweert nu dat de aanvang gaat over het feit wanneer hij alles is beginnen klaar maken in zijn atelier en niet wanneer hij voor het eerst bij mij is gekomen. Want die eerste keer dat ik hem gezien heb, was al na de opleverdatum.

Aanvang van de werken wil dus zeggen: als de schrijnwerker zijn hout koopt?

mava105
Berichten: 22616
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 sep 2012 19:56

Heeft hij u hiervan verwittigd en u dan reeds een voorschotfaktuur gestuurd?

Arana
Topic Starter
Berichten: 37

#8 , 15 sep 2012 11:29

Neen, hij heeft mij daar op voorhand niets over gezegd.
Bij de prijsofferte en het bepalen van de schijven, ging het gewoon over 10% voorschot, dan 40% bij de aanvang van de werken. Er is dan toch niemand die zou denken dat hij bedoelt vanaf hij het hout moet aankopen en alles in zijn atelier moet beginnen maken? Want vanaf hij dan begint aan de werken komt het volgende voorschot (dat heeft hij nu ook zo gedaan, ik kreeg meteen al de volgende rekening). Dwz dat hij nadat die 40% betaald was en dat was de dag dat hij begon, er meteen een volgende factuur kwam van 30%.
Dan kan je evengoed meteen 80% voorschot vragen. Waarom dan nog die onderverdeling in 10% voorschot en 40% bij aanvang van de werken en nog eens 30% in de loop van ...?

Terug naar “Consumenten Koop”