Misleiding en consumenten bedrog
Geplaatst: 05 aug 2012 21:50
November 2010 nam mijn zoon een 1€ contract waaraan een NokiaN800 verbonden was bij Telenet. 12 maanden later valt het toestel zomaar uit (bekend fenomeen bij dit toestel) Volgens de garantie voorwaarden moest in dit geval Belcompagny het toestel kosteloos nakijken me dunkt. De verkoper vertelde mijn zoon dat het hem 42€ zou kosten indien bleek dat het om zelf-aangedane schade zou gaan. Daarop ga ik zelf naar de bewuste winkel met het toestel. De verkoper steekt in mijn bijzijn een kabel gaande van het toestel naar de USB poort van zijn winkelcomputer dusdanig springt de GSM weer aan en zegt hij dat er niets fout is aan het toestel, het weekt perfect. Ik keer naar huis met het toestel steek het met de lader in de stekker zoals het hoort geen reactie, daarna doe ik hetzelfde als de verkoper via de PC toestel gaat even aan valt uit en dat is het. Ik schrijf mijn klacht naar Telenet, die me zegt dat ik nogmaals het toestel via de winkel moet laten nakijken. Zou u als nuchtere consument wederkeren naar een winkel waar men bedenkelijke handelingen doet?Omdat de winkelier zich al op een bedrieglijke wijze heeft gedragen stuur ik het toestel op eigen kosten (25€, nazicht gratis) zelf naar het Nokiarepair center waar Belcompany trouwens het toestel ook naartoe zou sturen. Het repair centrum laat weten dat het een technische fout is en beloofd een nieuw toestel. Wat blijkt bij ontvangst !het bleek het oude toestel van mijn zoon waarvan zij de batterij van hadden gewisseld zodat het IMEI nummer veranderd werd maar het ding werkte nog steeds niet. Ik maak bij deze duidelijk dat we aangezien er bedrog is het contract willen beëindigen , tenslotte kunnen we geen gebruik maken van het goed verbonden aan het contract. Desalniettemin blijft Telenet facturen sturen. Mijn zoon betaalde voor de periode van gebruik tot zelfs een maand meer. Na een jaar discussie met de ombudsdienst kwam er geen akkoord. Aangezien ik het been stijf houd stuurt Telenet een advocaat aan wie ik duidelijk laat weten dat ik niet van standpunt verander en Telenet geen opticent zal ontvangen, zij hoorden volgens het consumentenrecht een nieuw toestel te geven. Vrijdag ontvang ik een brief van de deurwaarder waar gevraagd wordt 721,00€ te betalen voor het zogenaamde dataverkeer( vreemd gezien ik het toestel sindsdien met simcard en toebehoren in de rommelkast had gelegd.Toppunt van alles is dat ze fictieve factuurdatums op de deurwaardersbrief noteerden met het jaardatum 2005. Wat ze niet weten is dat mijn zoon in eerste instantie 16 jaar was in 2005 en dat hij het contract aanging in 2010. Nu wil ik zowel Telenet als de deurwaarder aanklagen voor oplichterij. Kan ik gewoon via de vrederechter mijn klacht indienen, kan ik schadevergoeding eisen en moet dit per schrijven?Vriendelijke groet Annatsi