Pagina 1 van 2
Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 12 apr 2012 19:21
door Msb12i
Hallo,
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe gsm.
Deze heeft de batterij ingebouwd en is niet verwijderbaar.
Normaal heb je op batterijen geen garantie aangezien dit een verbruiksgoed is.
Maar als die ingebouwd is, en niet verwijderd kan worden, is dat toch een "onderdeel" van het toestel?
Is voor de specialisten onder ons
Alvast bedankt,
Michaël
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 12 apr 2012 23:42
door Drone
elke batterij die noodzakelijk is voor de goede werking van het toestel valt normaal onder de "normale" garantie wetgeving.
immers kan een batterij ( in dit geval voor een gsm ) al van bij de aankoop "defect" zijn waardoor de gebruiker niet van het toestel kan genieten.
de volledige goede werking van een gsm is ( in tegenstelling tot bv een laptop ) afhankelijk van deze batterij.
als de batterij ingebouwd zit, dan word heel het toestel inderdaad als 1 geheel beschouwd.
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 13 apr 2012 13:03
door Frans2
Waarom denk je dat voor een batterij geen garantie van 2 jaar geldt omdat het een 'verbruiksgoed' is?
1) Een batterij is geen verbruiksgoed (behalve in de zin dat ieder product slijt, en dus een verbruiksgoed is, bv. een schup)
2) De wet voorziet geen uitzondering voor verbruiksgoederen
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 1649bis
3° " consumptiegoederen " : alle roerende lichamelijke zaken, behalve :
- goederen die in uitvoering van een beslag of anderszins gerechtelijk zijn verkocht,
- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid,
- elektriciteit;
Ik dacht dus dat batterijen steeds onder de 2 jaar verplichte garantie vielen?
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 13 apr 2012 22:30
door Fore
Ik dacht dus dat batterijen steeds onder de 2 jaar verplichte garantie vielen?
is ook zo
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 24 apr 2012 21:56
door Msb12i
Ik las dit op een ander forum:
Een garantie op een bepaald electrisch of electronisch produkt dekt enkel fabricagefouten, en omvat dus nooit toebehoren.
Andere voorbeelden: de vullingen van een printer, lampen in een luster, banden van een auto, etc.
De printer, de luster en de auto hebben wel een garantiebescherming, maar de accessoires niet.
Begrijp me niet verkeerd: je autobanden hebben wel degelijk een fabrieksgarantie (aangeboden door de fabrikant van de banden), maar geldt niet als je bijv. in een nagel rijdt.
Aan de ene kant begrijpelijk: fabrikanten geven jou een garantie van hun toestel, niet op de te verbruiken onderdelen.
Aan de andere kant: het zou goed zijn mocht er garantie zijn op autobanden: ik krijg die wel versleten binnen één of twee jaar.
Ook dit:
De wettelijke garantie: 2 jaar maar…
Voor elke aankoop van een nieuw product binnen de Europese Unie geniet je van een wettelijke garantie van 2 jaar (voor tweedehandsartikelen bedraagt die minimum 1 jaar). Die 2 jaar moeten echter genuanceerd worden, want er is een verschil als het gebrek zich voordoet tijdens de eerste 6 maanden of erna.
Wanneer een defect optreedt binnen de 6 maanden na aankoop, is de verkoper a priori aansprakelijk. Wanneer hij kan aantonen dat het gebrek het gevolg is van jouw handelingen (een foutief gebruik bijvoorbeeld) is hij niet aansprakelijk.
Wanneer een defect optreedt meer dan 6 maanden na aankoop, kan je nog steeds beroep doen op de aansprakelijkheid van de verkoper. Maar dan moet je kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat niet eenvoudig is. Meestal moet je daarvoor beroep doen op een expert.
Als de verkoper aansprakelijk blijkt, moet hij het defecte artikel herstellen of vervangen. Indien beide onmogelijk zijn, moet hij de aankoopprijs geheel of gedeeltelijk terugbetalen.
Opgelet! De verkoper en niet de producent waarborgt de wettelijke garantie. Je moet je dus tot de verkoper wenden als er zich een probleem met een aankoop voordoet.
Hier wringt het schoentje dus,
Na 6 maand moet je bewijzen dat de batterij reeds kapot was bij de aankoop.
In andere landen is dit anders, daar is dezelfde garantie van 2 jaar van toepassing maar de bewijslast na 6maand is hier niet voorzien in de wetgeving...
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 25 apr 2012 19:46
door Drone
vullingen van een printer, lampen in een luster, banden van een auto hebben op zich niets te maken met de al dan niet correcte werking van het toestel, dit in tegenstelling tot een batterij van een gsm toestel.
zonder een batterij kan de gsm niet werken
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 05 mei 2012 16:59
door daboytommy
toch wel, een batterij verbruik je en dient soms te worden vervangen.
Hoeveel onder jullie hebben na 2jaar nog evenveel autonomie op hun laptop als bij aankoop?
Een batterij kan, indien zeer vaak gebruikt en herladen, of te snel opgeladen of verkeed opgeladen, kan binnen het jaar vaak al minder goed werken. Dit onderdeel kan perfect veel sneller versleten zijn dan het toestel waar het in zit.
ik vrees dat u hier aan het kortste eind zal trekken
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 05 mei 2012 21:50
door Drone
het gaat hem niet over de autonomie van een batterij, maar als een batterij ( voor een gsm ), al dan niet een verwijderbare, kapot gaat binnen de garantie periode.
denk maar aan het begin van de ipod rage waar de 1e generatie ipod's hun batterijen binnen het jaar kapot gingen omdat deze zo ontworpen waren . . .
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 21 okt 2015 14:19
door alien
Ik heb een gsm gekocht bij telenet ,januari 2015.De batterij is echter binnen enkele uren volledig leeg.Ik heb het toestel binnengebracht bij telenet en daar beweren ze dat aangezien de gsm een vaste batterij heeft , de garantie slechts 6 maanden is.Ik moet dus de herstelling betalen.Ze gaan het wel opsturen voor herstel , maar ik zal zeker een rekening krijgen.Is dit korrekt?
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 21 okt 2015 14:28
door sloeberken
u hebt wettelijk 2 jaar garantie op uw toestel, maar er zijn inderdaad uitsluitingen, vaak op slijtonderhevige onderdelen, denk maar aan ruitenwissers, filters en autobanden waar je meestal ook geen garantie op krijgt, gewoon omdat deze na enige tijd versleten kunnen zijn.
Zo is dat ook het geval voor batterijen. Het is geweten dat batterijen, van de meeste merken zelfs, hun beste levensduur al hebben gehad binnen de 2 jaar. Gezien de bewijslast op de garantie periode 6 maanden is, geven velen zelfs maar 6 maanden garantie op de batterijen.
Het is nu éénmaal best mogelijk dat een batterij die enorm veel (onnodig) wordt opgeladen veel sneller het einde van zijn levensduur bereikt. Daarom dat de bewijslast van de garantieperiode van 6 maanden naar de klant verhuist, omdat dit voor de fabrikant na die periode niet meer te achterhalen is of er een defect is geweest bij aankoop, of er gewoon teveel mee werd geladen.
U zal niet anders kunnen dan een nieuwe batterij installeren.
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 21 okt 2015 19:14
door bartvdv
De batterij van een gsm valt onder 'accessoires' en daarvoor geldt dus evenzeer een garantie van twee jaar ! 6 maand is dus niet correct.
Het is een fabeltje dat je een lithium-ionbatterij kan 'kapot laden'.
Dat de batterij na een paar uur leeg is, betekent niet dat de batterij stuk zou zijn, dat zou ook kunnen afhangen van het gebruik. Als je uren na elkaar een spelletje zit te spelen, lijkt mij dat niet ongewoon.
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 21 okt 2015 19:53
door alien
De batterij van mijn toestel KAN niet vervangen worden , zit er vast in , het is dus een geheel.Het toestel is altijd normaal gebruikt , sms en bellen.Ik laadt het s ' morgens op en zonder gebruikt te worden is ie na 3 uur volledig leeg.
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 21 okt 2015 22:43
door sloeberken
Hoe ga je na 6 maand bewijzen dat het gebrek reeds bestond bij aankoop.
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 22 okt 2015 12:39
door alien
Het is toch 1 geheel ?
Re: Garantie ingebouwde batterij
Geplaatst: 22 okt 2015 12:45
door alien