vraag aangaande offerte

paulus4605
Topic Starter

vraag aangaande offerte

#1 , 08 mar 2012 08:00

Beste,
Ik heb een offerte aangevraagd voor het plaatsen van een nieuwe omheining.
Hier heeft de firma in kwestie een bedrag op gezet waar ik mee akkoord gegaan ben.
Nu blijkt dat de firma zich vergist heeft in het aantal van de palen en leggers die nodig zijn om de omheining volledig af te werken.
er moeten een 12 tal palen en 7 leggers extra komen om de omheining volledig geplaatst te krijgen.

nu staat er in de offerte de volgende opmerking vermeld:
Alle prijzen zijn vermoedelijke hoeveelheden en de totale prijs kan dus niet als een forfaitaire prijs aanvaard worden.

Ik kan er ergens mee leven als er 1 of 2 palen te weinig gerekend zijn, maar 12 palen en 7 leggers vindt ik wel een tegrote vergissing vooral omdat het bedrijf in kwestie zelf alles opgemeten heeft.
dit bedrijf is in mijn ogen de expert ter zake en ik ga er van uit dat deze weet hoe hij een berekening moet maken, wat hij aan materiaal nodig heeft om de omheining te plaatsen.

is er een manier waarop ik deze meerkost kan betwisten?

alvast bedankt voor uw reactie

mvg Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 08 mar 2012 11:02

Beste,
Ik heb een offerte aangevraagd voor het plaatsen van een nieuwe omheining.
Hier heeft de firma in kwestie een bedrag op gezet waar ik mee akkoord gegaan ben.
Nu blijkt dat de firma zich vergist heeft in het aantal van de palen en leggers die nodig zijn om de omheining volledig af te werken.
er moeten een 12 tal palen en 7 leggers extra komen om de omheining volledig geplaatst te krijgen.

nu staat er in de offerte de volgende opmerking vermeld:
Alle prijzen zijn vermoedelijke hoeveelheden en de totale prijs kan dus niet als een forfaitaire prijs aanvaard worden.

Ik kan er ergens mee leven als er 1 of 2 palen te weinig gerekend zijn, maar 12 palen en 7 leggers vindt ik wel een tegrote vergissing vooral omdat het bedrijf in kwestie zelf alles opgemeten heeft.
dit bedrijf is in mijn ogen de expert ter zake en ik ga er van uit dat deze weet hoe hij een berekening moet maken, wat hij aan materiaal nodig heeft om de omheining te plaatsen.

is er een manier waarop ik deze meerkost kan betwisten?

alvast bedankt voor uw reactie

mvg Paul
"Alle prijzen zijn vermoedelijke hoeveelheden en de totale prijs kan dus niet als een forfaitaire prijs aanvaard worden".

Dit is een offerte. Heeft U deze getekend voor akkoord?

Justiceseeker

bartvdv

#3 , 08 mar 2012 11:11

De omheining staat er blijkbaar al. Of de offerte wel of niet getekend werd maakt niets meer uit. De TS heeft ze duidelijk aanvaard anders zou hij de werken niet laten aanvatten. 12 palen en 7 leggers extra op een totaal van ... (hoeveel?), vind ik er ook goed over. Dit heeft niets meer te maken met 'vermoedelijke hoeveelheden'. De leverancier is hier inderdaad de expert en had maar nauwkeuriger moeten opmeten of narekenen. Ik vind niet dat de TS hiervoor moet opdraaien. Alvast de factuur via e-mail of aangetekend protesteren. Je zal waarschijnlijk wel wat extra moeten betalen.

Reclame

paulus4605
Topic Starter

#4 , 08 mar 2012 12:20

@justiceseeker the offerte is getekend en de omheining is gedeeltelijk geplaatst en betaald

@ bartvdv
op dit moment 42 palen geleverd en geplaatst met 84 leggers (hiervan heb ik er nog 17 liggen) dus als hier 12 palen en 7 leggers bijkomen dan kom ik op een extra meerkost van 29% uit en dat vindt ik uit den boze.
Ik laat hem dus eerst de werken beeindigen en zal dan in discussie gaan, maar wil ondertussen ook weten waar ik sta als ik gerechtelijke stappen moet gaan ondernemen

alvast bedankt voor jullie reactie

Paul

Justiceseeker

#5 , 10 mar 2012 10:14

@justiceseeker the offerte is getekend en de omheining is gedeeltelijk geplaatst en betaald

@ bartvdv
op dit moment 42 palen geleverd en geplaatst met 84 leggers (hiervan heb ik er nog 17 liggen) dus als hier 12 palen en 7 leggers bijkomen dan kom ik op een extra meerkost van 29% uit en dat vindt ik uit den boze.
Ik laat hem dus eerst de werken beeindigen en zal dan in discussie gaan, maar wil ondertussen ook weten waar ik sta als ik gerechtelijke stappen moet gaan ondernemen

alvast bedankt voor jullie reactie

Paul
"@justiceseeker the offerte is getekend en de omheining is gedeeltelijk geplaatst en betaald"...

Mijn inziens is er weinig ontkomen aan... . Het stond U vrij de tekst van de offerte te weigeren bij ondertekening en eventueel een betere beschrijving te eisen. Verder heeft U laten uitvoeren - tot het einde der werken - zonder U te verzetten in de hoop achteraf sterker te staan om af te dingen... . Het zou me verbazen dat een rechter U volgt.

Justiceseeker

bartvdv

#6 , 10 mar 2012 11:29

Daarmee laat je dus uitschijnen dat het voor aannemers het best is om zo laag mogelijke offertes aan te bieden door posten ver te onderschatten, posten misschien niet te vermelden, ... En achteraf de rekening te presenteren. Als een omheining wordt gezet, dan weet je perfect op voorhand hoeveel palen je nodig zal hebben. Ik denk dat de redelijkheid hier overschreden wordt.

Justiceseeker

#7 , 10 mar 2012 11:43

Daarmee laat je dus uitschijnen dat het voor aannemers het best is om zo laag mogelijke offertes aan te bieden door posten ver te onderschatten, posten misschien niet te vermelden, ... En achteraf de rekening te presenteren. Als een omheining wordt gezet, dan weet je perfect op voorhand hoeveel palen je nodig zal hebben. Ik denk dat de redelijkheid hier overschreden wordt.
Hmmm, er is een verbintenis die niet onder dwang is getekend. Het stond/staat partijen vrij om te onderhandelen vooraleer te tekenen. Grote bouwprojecten hebben en clausule waarin zulke toestanden ook voorkomen en daar kennen leveranciers eveneens de job doch "l'imprévu" kan voorkomen. Ik kan hier niet oordelen of het "onverwachte" hier heeft gespeeld maar het zou kunnen.

Voor de rest verwijs ik naar mijn vorige uitleg.

Justiceseeker

paulus4605
Topic Starter

#8 , 10 mar 2012 20:57

zoals gemeld is heb ik de offerte ondertekend in goed vertrouwen, iemand die een omheining bouwt of die een huis bouwt weet ook wat hij voor materialen nodig heeft. ik bedoel hiermee te zeggen dat hij weet
waar hij mee bezig is en dat hij voor het bouwen voort een schuur bijv 100 stenen nodig heeft en voor een huis 10.000.
ik begrijp dat er onvoorziene uitgaven zijn (in mijn geval droog beton) die ik zonder problemen aanvaard. Ik vindt het echter overdreven dat
a. de aantallen niet kloppen
B en dat hij bij benadering 30% boven het offerte bedrag zit.
daar moet toch iets aan te doen zijn?.

ganapathi tantra

#9 , 10 mar 2012 23:16

Ja daar is iets aan te doen namelijk u niet in de luren laten leggen door een formule als "vermoedelijke hoeveelheden etcetera......
Spijtig genoeg worden in mijn branche in veel gevallen de mooipraters en zij die het beste mooiste pakje naar voor schuiven veelal aanzien
als de te kiezen partners.
Eerlijke prijzen, recht voor zijn raap en zelfs een klant gewoon er eens op wijzen dat hij/zij fout zit zijn zaken die niet worden gesmaakt.
De consument moet dan ook leren om op de blaren te zitten. alle respect dat de klanten mondiger zijn geworden voor een prof aannemer of
eentje die voor zijn vak staat is dat veel aangenamer om zo een gesprekspartner te hebben maar ook leren luisteren is een wezenlijk onderdeel van het mondiger zijn.
Als u meerdere offertes hebt opgevraagd met vergelijkend materiaal dus appels met appels en geen peren dan had u toch een vermoeden
moeten hebben dat die vermoedelijke hoeveelheid en dus de vermoedelijke prijs vermoedelijk niet zo correct zouden zijn.
als u maar één offerte hebt gevraagd bent u hoe spijtig ook in een te vermijden valkuil gevallen. Uiteraard hebt u alle gelijk aan uw kant. Moreel dan
Maar men heeft u gewoon in de tang. Ik kan alleen hopen dat het niet de tang is van diegene uit het Brusselse die ik ken en ook dat soort technieken toepast. Maw te mijden als de pest
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2012 09:44

Als u meerdere offertes hebt opgevraagd met vergelijkend materiaal dus appels met appels en geen peren dan had u toch een vermoeden
moeten hebben dat die vermoedelijke hoeveelheid en dus de vermoedelijke prijs vermoedelijk niet zo correct zouden zijn.
Klopt volledig. Als je verschillende offertes vergelijkt, en dan niet alleen de totale eindprijs, maar ook de hoeveelheden (Vermoedelijk of niet), en de eenheidsprijzen, dan kan je toch al zien waar de verschillen zitten. Dan kan je nog die aannemers even kontakteren om alzo tot minstens 2 identieke offertes te komen qua hoeveelheden, en dan kan je pas echte vergelijken.

dieke

#11 , 12 mar 2012 08:33

paulus: Ik begrijp zeer goed dat u hier niet blij mee is, maar toch even de opmerking dat ik persoonlijk uw argument 'hij is de expert' niet echt enorm relevant vind. Het gaat hier over palen voor een omheining. Als niet-expert en als vrouw, zou ik in ieder geval wel vragen aan zo'n plaatser om de hoeveel meters hij palen plaatst. Als ik dan die offerte krijg met de hoeveelheden, vermoed ik dat ik als niet-expert toch snel in het ootje zal hebben dat er iets niet klopt. Enfin, het gaat niet over wat ik persoonlijk vind van dit argument, maar het geeft wel aan dat ik het eens ben met Justiceseeker, in zijn mening dat de kans zeer klein is dat een rechter u zal volgen in deze redenering. Iedere bouwheer weet toch wel hoeveel lopende meters omheining hij nodig heeft, ergo hoeveel palen daartussen zullen moeten. Verder vind ook ik het feit dat u de werken eerst volledig laat uitvoeren alvorens uw bezwaren te laten weten, eerder nadelig voor u dan voordelig, iets wat u zelf lijkt te denken.

Op welke manier heeft de firma u laten weten dat er meer materiaal nodig is dan initieel voorzien? En op welk moment hebben ze u dat laten weten? M.i. had u alleszins meteen op dat moment 'stop' moeten roepen en niet eerst akkoord gaan met die meerwerken om dan achteraf ze te gaan aanvechten. Begrijpelijk van uw kant, want u wil uiteraard uw tuin volledig omheind zien, maar als de firma kan bewijzen dat ze u op de hoogte bracht van deze meerwerken alvorens de uitvoering ervan, zal een rechter dit volgens mij interpreteren als aanvaarding van uw kant van die meerwerken.

paulus4605
Topic Starter

#12 , 12 mar 2012 11:11

Dieke:
De werkmensen hebben op 1 dag de oude omheining afgebroken en begonnen met het boren van de gaten voor de nieuwe omheining. hier hadden de werkmensen al kunnen zien dat er meer gaten zijn dan geleverde palen wat op dat moment niet doorgegeven is. Als ze dit toen gedaan hadden had de werkgever voor de vakantie van zijn leverancier de bestelling kunnen plaatsen en was de wachttijd korter geweest.

(de werken zouden in de week van 22 februari afgerond worden en nu zijn we half maart en ik ben nog aan het wachten...)

Op dag 2 toen ze 2/3 van de omheining gedaan hebben zijn ze tot de ontdekking gekomen dat ze te kort kwamen en hebben toen pas hun werkgever geinformeerd.

Voor mij is het van groot belang dat ik volledige toegang heb tot mijn weide omdat ik hier paarden en of honden moet onderbrengen zonder dat deze kunnen uitbreken.

Ik wacht hierdoor liever met reclameren totdat de omheining geplaatst is en ik mijn dieren in de weide kan zetten. Dan wanneer ik het risico loopt dat hij door mijn "nederlandse takt" denkt van je kan de boom in en je wacht nog maar even totdat je afgekoeld bent.

Ik zal nu moeten afwachten, normaal gezien zou hij deze week de werken beeindigen.

dieke

#13 , 12 mar 2012 11:18

Nogmaals paulus, alle begrip voor uw denkwijze, maar ik blijf vrezen dat je door de werkwijze die je eraan koppelt, uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken als je die meerwerken nog zou willen aanvechten. (En om nog een knuppel in het hoenderhok te gooien: als bouwheer had u zelf die gaten ook meteen kunnen tellen, toch? Wederom niet mijn persoonlijke mening, maar wel 1tje die je zal kunnen verwachten van de tegenpartij/rechter/... en dus eentje om rekening mee te houden in je argumentatie.)

dieke

#14 , 12 mar 2012 11:19

U heeft ook nog niet geantwoord op mijn vraag of en wanneer de firma bewijsbaar u heeft ingelicht omtrent de meerwerken.

paulus4605
Topic Starter

#15 , 12 mar 2012 11:29

op dag 2 hebben ze mij ingelicht dat er meerwerken zouden zijn

Terug naar “Consumenten Koop”