Wij hadden iets soortgelijks aan de hand en hebben gewoon voet bij stuk gehouden dat we niet meer betaalden omdat er vooraf een expert van hen langs geweest is om de situatie te bekijken. Dat wil zeggen dat hij een prijs gemaakt heeft voor de situatie zoals deze was. Hier zijn ze overigens twee dagen verloren zonder dat dit ons een meerkost opleverde. Ik vermoed dat dit soort situaties ook wel ingecalculeerd zitten in de totale prijs. Elke aannemer weet dat zijn werken mogelijk de snelst mogelijke deadline niet halen wegens onvoorziene omstandigheden en houdt daar bij zijn prijsbepaling en planning rekening mee. Een paar uur verlies lijken me niet zo'n drama.
Ik denk niet dat uw éénmalig verhaal en einde een voorbeeld kan zijn voor een veralgemeende manier van werken.
Dergelijke voorvallen zoals wespenesten vallen wel degelijk buiten de normale voorwaarden van een aannemingskontrakt.
Daar is al voldoende rechtspraak over geweest met evenveel precedenten. Bovendien bestaat er zelfs regelgeving dit bepaalde
situaties wel degelijk bepaald waarop aannemers van welk vak ook duidelijk recht hebben op meerprijzen.
Dat u insinueert dat dergelijke voorvallen zowieso worden extra vooraf ingecalculeerd doet mij sterk vermoeden dat u helemaal
niks afweet van de prijsstelling voor een opdracht of offerte berekening van een aannemingsopdracht.
Het is aan de aannemer in kwestie hoe hij dit soort situaties oplost.
uw voorbeeld met betrekking tot het langskomen van een expert is in dit soort situaties nogal bij de haren getrokken. Een wespenest
kan zich installeren over het weekend heen.