Ik ben momenteel mijn wagen aan het verkopen. Ik heb ondertussen een koper gevonden die mij een goede prijs wil bieden en die ondertussen reeds een voorschot is komen betalen. Deze persoon wenst de wagen te kopen voor export en beweert noch een keuringsbewijs, noch een "car-pass" nodig te hebben. (de betaling zal veilig verlopen daar de koper met mij heeft afgesproken aan mijn bankkantoor waar hij met het geld contant zal overhandigen. Dit geld kan dan onmiddellijk door het bankkantoor gecontroleerd worden) Wat het keuringsbewijs betreft ben ik vrij zeker dat dit geen probleem vormt, maar voor de "car-pass" kreeg ik 2 tegenstrijdige antwoorden van de vzw. "CAR-PASS". Telefonisch wisten ze mij te bevestigen dat de "car-pass" niet nodig was voor export, maar via mail vertelden ze mij exact het tegengestelde (altijd nodig bij verkoop aan een particulier). De koper heeft er geen problemen mee om op de verkoopsovereenkomst de naam van een Italiaanse garage te zetten als koper (dan gaat het om een professionele koper en dienen geen van bovenvermelde documenten geleverd te worden), maar wie moet dan de verkoopsovereenkomst ondertekenen? Heeft de handtekening van deze persoon dan enige waarde? Ik wil mij vooral indekken zodat de koper zich nadien niet tegen mij kan keren indien zou blijken dat hij voor een of andere reden de wagen niet ge-exporteerd krijgt. Hij wou eveneens liever geen prijs op de verkoopsovereenkomst zetten... Is dit toegelaten?
Ik stelde alvast volgende "Franstalige" verkoopsovereenkomst op. Kunnen jullie mij zeggen of dergelijke overeenkomst mij indekt tegen mogelijke conflicten met de koper? Ik zou ten allen kosten willen vermijden dat de verkoop ongeldig verklaart wordt omdat niet al de vereiste documenten meegeleverd werden. Alvast bedankt voor de info.
CONTRAT DE VENTE ENTRE VENDEUR PARTICULIER ET ACHETEUR PROFESSIONNEL
VENDEUR PARTICULIER
Nom: xxxxxxxx
Adresse: xxxxxxxxxxx
Num?ro de carte d?identit?: xxxxxxxx
Vend une voiture d?occasion dans l??tat o? elle est. L?acheteur conna?t l??tat de la voiture et le v?hicule est accompagn? des documents suivants :
- certificat d?immatriculation
- certificat de conformit? Europ?en
L?acheteur professionnel declare que le v?hicule est destin? ? l?exportation et est par consequent d?accord que le v?hicule est livr? sans papiers de contr?le technique et sans ?car-pass?.
Le contr?le technique et le ?car-pass? sont ? charge de l?acheteur.
ACHETEUR PROFESSIONNEL
Nom:
Adresse:
Num?ro de carte d?identit? :
Pour la somme de xxxxx EUR.
Nature du v?hicule
Marque: xxxxxxxx
Type: xxxxxxxxxx
Mod?le: xxxxxxxxxxxx
Date de la premi?re immatriculation: xxxxxxxx
Num?ro de ch?ssis: xxxxxxxxx
Cylindr?e: xxxxxxx