Grasmachine Makro na 30 minuten kapot, mag ik andere eisen?

mitch2k
Topic Starter

Grasmachine Makro na 30 minuten kapot, mag ik andere eisen?

#1 , 06 jun 2010 18:20

Hallo,

vorige week kocht ik in de Makro een grasmachine. Na deze ongeveer een half uur te gebruiken zijn er enkele bouten uit het toestel gevlogen (waardoor zelfs deels de behuizing gebroken is).
Ik ging terug naar de Makro, en daar konden ze niets anders doen dan het toestel innemen en laten herstellen. Een omruiling was niet mogelijk. Herstelling ging 4 tot 6 weken duren.

Nu vraag ik mij enkele dingen af. Heb ik het recht om een directe vervanging te eisen, of een creditering/verbreking van het contract? Of moet ik akkoord gaan met een herstelling?

Als het toestel in herstelling moet, wat is dan de "redelijke" hersteltermijn? Tussen aankoop en terug inleveren zaten 5 dagen. Als het toestel 4 weken in herstelling gaat is, dit in mijn ogen al niet meer aanvaardbaar, gezien de hersteltermijn al 6 maal de termijn bedraagt dat ik het toestel heb kunnen gebruiken.

Nog een laatste vraag; ik heb dit toestel met mijn Makro kaart gekocht (ik ben zelfstandig in bijberoep), maar wel om het voor prive doeleinden te gebruiken. Is op deze verkoop de Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen van toepassing? Of is deze niet van toepassing omdat er een factuur op mijn BTW nummer is gemaakt?

Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 07 jun 2010 16:47

Dit is niet onderworpen aan de wetgeving ivm consumentenkoop. De algemene regels zijn van toepassing.

Regeling BW:

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

Art. 1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.

Dus wat zeggen de algemene voorwaarden van Makro?

j.demoor

#3 , 08 jun 2010 12:00

“Art.1649bis.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument. § 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :1° ’consument’: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit...”(Burgerlijk Wetboek).

‘omdat er een factuur op mijn BTW nummer is gemaakt‘ houdt in dat u niet kocht als ‘consument’ in de zin van voornoemd art.1649bis,zodat op deze verkoop de Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen NIET van toepassing is.

U kan zich wel beroepen op de u verleende conventionele garantie en op art.1641-1649 Burgerlijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mitch2k
Topic Starter

#4 , 09 jun 2010 08:55

Thanks voor de feedback. Ik heb even nagekeken, en dit staat er in de AV van Makro:
Voor omruiling of herstelling van aangekochte goederen dient de klant zich tot de klantendienst te wenden.
Een artikel kan omgeruild worden binnen 10 dagen na aankoop, voor zover dit toegestaan en hygiënisch en/of technisch verantwoord is.
Het artikel wordt omgeruild als het in nieuwe, onberispelijke staat wordt teruggebracht in de originele verpakking en met de originele aankoopfactuur.
De factuur geldt als enig garantiedocument voor de bij Makro aangekochte producten.
Bij herstelling onder garantie dient de klant de originele aankoopfactuur voor te leggen.
Makro biedt alle wettelijke garanties zoals voorzien in het Burgerlijk Wetboek en de Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen. De factuur geldt als bewijs van aankoopdatum. Om aanspraak te maken op garantie, dient contact te worden opgenomen met de klantendienst.
Wilt dit nu zeggen dat Makro zelf zegt dat op al hun verkopen wel de Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen van toepassing is?

float

#5 , 09 jun 2010 09:42

Neen, als u niet voldoet aan de voorwaarden om onder die wet te vallen, zijn ze niet van toepassing.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2010 14:01

U bent geen consument u bent een handelaar op het betalingsbewijs factuur staat uw ondernemingsnummer/ BTW nr.
U gebruikt grasmachine privé - staat dat ook zo in je boekhouding??
U kan als handelaar enkel terugvallen op BW en handelsrecht

Terug naar “Consumenten Koop”