Aanrekening van Scarlet na overschrijding verbruikslimiet
Geplaatst: 21 aug 2006 22:16
Ik heb mijn verbruikslimiet voor Scarlet altijd al ingesteld gehad op 15GB. Technisch gesproken kan je dan volgens Scarlet aan hoge snelheid (3300 Kbps) surfen tot je aan 15GB zit waarna de verbinding vertraagd wordt tot 64Kbps. Mijn facturatieperiode begint op de 21e en eindigt op de 20e van elke maand. Nu is ??n van mijn zonen nogal actief geweest tijdens de vakantie en ik kreeg reeds op 6 augustus een mail van Scarlet dat mijn verbruikslimiet bereikt was en mijn verbinding overging naar een trage lijn. Ik heb daar verder niet veel aandacht aan geschonken in de overtuiging dat mijn beide tieners (verplicht) iets minder actief aan het surfen zouden gaan. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik op 21/8 een elektronische factuur in mijn mailbox kreeg met vermelding van een extra verbruikskost van maar liefst 20,7GB. Hetgeen, als Scarlet tenminste de lijn effectief vertraagd had, theoretisch onmogelijk is want (nu wordt het wel even technisch) met 64Kbps worden maximaal 64/(8 databits + 1 startbit + 1 stopbit) = 6,4KB of 6400 bytes per seconde verstuurd (B staat voor byte en b staat voor bit: 1 byte telt 8 bits) en 15 dagen zijn 1296000 seconden. Op 15 dagen, met een constante, maximale communicatie kunnen er dus theoretisch maximaal 829440000 bytes verstuurd zijn of dus 8,3GB. Neem nu nog dat dit zowel in up als download is dan kom ik nog maar aan een theoretisch maximum van 16,6GB. Scarlet moet hier dus op zijn minst technisch in de fout zijn gegaan. De vraag is nu:
Mogen zij mij die 20,7GB VOLLEDIG aanrekenen, ervan uit gaande dat ik ze wel gehad heb. Ik vermoed dat mijn lijn gewoon niet vertraagd is geweest, zoniet klopt de factuur helemaal niet (volgens theoretische berekening)
Of kunnen ze me daar toch een deel voor aanrekenen en in dat geval HOEVEEL? Ik vind niet dat ik moet opdraaien voor iets wat bij Scarlet fout gaat. Akkoord, mits wat attentiever te zijn had ik misschien kunnen merken dat de lijn niet vertraagd was maar dit is niet zo evident vermits ikzelf niet zo actief surf en zeker niet op sites met hoge bitstromen, eerder op professionele sites die veel minder ?flashy? zijn.
Het zijn hier dus duidelijk mijn jongens geweest die het hadden moeten merken, maar die hebben dan ook weer niet de reflex gehad om me te melden van ?h? dat blijft hier toch wel vlot gaan ??
Ik heb al schriftelijk geprotesteerd, maar ik had alvast ook graag geweten hoe wettelijk dat allemaal is van de kant van Scarlet ? waarbij ik zelfs vrees dat ik niet de enige ben waarbij het kraantje ongemerkt soms (??) blijft openstaan, ondanks hun toch wel formele belofte om het dicht te draaien bij de limietoverschrijding?
Mogen zij mij die 20,7GB VOLLEDIG aanrekenen, ervan uit gaande dat ik ze wel gehad heb. Ik vermoed dat mijn lijn gewoon niet vertraagd is geweest, zoniet klopt de factuur helemaal niet (volgens theoretische berekening)
Of kunnen ze me daar toch een deel voor aanrekenen en in dat geval HOEVEEL? Ik vind niet dat ik moet opdraaien voor iets wat bij Scarlet fout gaat. Akkoord, mits wat attentiever te zijn had ik misschien kunnen merken dat de lijn niet vertraagd was maar dit is niet zo evident vermits ikzelf niet zo actief surf en zeker niet op sites met hoge bitstromen, eerder op professionele sites die veel minder ?flashy? zijn.
Het zijn hier dus duidelijk mijn jongens geweest die het hadden moeten merken, maar die hebben dan ook weer niet de reflex gehad om me te melden van ?h? dat blijft hier toch wel vlot gaan ??
Ik heb al schriftelijk geprotesteerd, maar ik had alvast ook graag geweten hoe wettelijk dat allemaal is van de kant van Scarlet ? waarbij ik zelfs vrees dat ik niet de enige ben waarbij het kraantje ongemerkt soms (??) blijft openstaan, ondanks hun toch wel formele belofte om het dicht te draaien bij de limietoverschrijding?