Wettelijke garantie - problemen na één dag.

AirNautique
Topic Starter

Wettelijke garantie - problemen na één dag.

#1 , 12 nov 2009 21:24

Even een korte samenvatting van de feiten.

Op 10 november reageer ik telefonisch op een advertentie op kapaza betreffende een nieuwe kinderquad. Hierbij maak ik afspraak voor bezichtiging op 11 november. De zaakvoerder vertelt me dat hij op 11 november niet aanwezig zal zijn op de zaak (huisnummer 33 a) maar dat ik me moet wenden tot huisnummer 35 (vader van de zaakvoerder)
Aldaar aangekomen koop ik op 11 november een nieuwe kinderquad en die betaal ik cash na ontvangst van een betalingsbewijs., een factuur zou nagestuurd worden daar de zaakvoerder niet aanwezig was. Thuisgekomen haal ik de quad uit mijn camionette en merk ik dat er al twee schroeven losgekomen waren, waarvan de moeren in mijn wagen lagen. Ik bekijk dan pas (dom) goed het papier dat ik gekregen heb na de betaling van de quad. Hierop staat vermeld :

1 nieuwe quad model carbon 125 cc
xxx euro
3 maanden garantie op motor
Factuur volgt.

Dient een professionele verkoper geen twee jaar garantie te geven op een nieuwe aangekocht goed?
Indien de verkoper dit weigert, kan ik de koop dan laten ontbinden? (er is nog niet op de quad gereden, dient voor sinterklaas)

Dank u bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AirNautique
Topic Starter

#2 , 18 nov 2009 11:19

Iemand een antwoord op mijn hierboven gestelde vraag?
Dank u.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 nov 2009 12:05

Hebt u een bewijs dat u gekocht hebt van een handelaar? Ik vrees van niet.

Reclame

AirNautique
Topic Starter

#4 , 19 nov 2009 18:53

Ja hoor, dat heb ik. Een soort van bestelbon met naam van de firma, met vermelding van het artikel, datum, cash betaling en handtekening van de vader.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2009 19:19

Ik heb net ergens in anders in deze rubriek opgegeven wat er zoal op een factuur moet staan

Maar wat bent u particulier of handelaar -
als u handelaar bent telt de wetgeving niet voor u maar enkel de overeengekomen afspraken

Als u particulier bent is het de wettelijke regeling die telt ongeacht wat men op zijn papier schrijft.
Tegenpartij aangetekend hiervan in kennis stellen

link:
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm

AirNautique
Topic Starter

#6 , 20 nov 2009 16:56

Dank u voor het antwoord. Ik ben gewoon particulier en heb de quad ook als particulier gekocht als sinterklaasgeschenk. Ik stuur de verkoper dus een aangetekende brief waarin staat dat er twee jaar garantie dient gegeven te worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 nov 2009 17:39

heb eventjes wat dingentjes niet bekeken...
als ik het goed heb - is dat een motorvoertuig
Dat moet voldoen aan een aantal voorwaarden en daar MOET een attest bijzitten : PV van goedkeuring - immatriculatie
Voor mijn zoon - toch iemand ouder dan 18 jaar hoop ik.
Indien dat tuig niet goedgekeurd is (in België) of in Europa dan kan je daar niet veel mee doen.
Zal je dus ook niet verzekerd krijgen

AirNautique
Topic Starter

#8 , 22 nov 2009 19:36

Het is inderdaad een motorvoertuig. Echter zonder wegtoelating en zonder pv van goedkeuring, wel voorzien van chassisnummer. Net zoals een cross motor bijv. Ik kan de quad eventueel wel laten homologeren voor gebruik op openbare weg. Het is echter de bedoeling dat er gewoon op privé grond gereden wordt, dus een inschrijving heb ik niet nodig.
Eigenlijk is het "speelgoed" maar dan met een benzinemotor.
Dat de quad niet gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg wist ik bij aankoop en daar had ik ook geen probleem mee. Wat me wel zorgen baart is dat de quad al enkele bouten en moeren verloren is gewoon bij het transport naar huis in mijn camionette. En dat er op de bon die ik kreeg vermeld staat dat er maar drie maanden garantie is op de motor baart me dus ook een beetje zorgen. Tot op heden heb ik echter van de handelaar nog geen factuur mogen ontvangen waardioor ik momenteel weinig kan doen vrees ik.

AirNautique
Topic Starter

#9 , 02 jan 2010 18:05

Na een aangetekend schrijven van mij met de vermelding dat de handelaar wettelijk verplicht is om twee jaar garantie te geven heeft hij mij te kennen gegeven dat hij de aankoop wilt ontbinden en mij de aankoopsom + een kleine schadevergoeding wilt terugbetalen. Dit aanbod heb ik aanvaard waardoor dit probleem opgelost is. Met dank voor de antwoorden.

Terug naar “Consumenten Koop”