Betwisting factuur

De Donker
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betwisting factuur

#1 , 30 jan 2025 16:44

Allen,

Wij hebben een catering laten komen voor een feest. Op voorhand hebben wij onze gerechten doorgegeven aan deze catering.
De catering verwees ons altijd naar de online menu voor de gerechten + prijzen.

We hadden zelf een prijs van 1500 euro uitgerekend. Na het feest kregen we een factuur van 2000 euro.
Eerst dachten we dat ze vergeten waren dat we een voorschot hadden betaald. Maar dit was dus niet zo.

In een mail om verduidelijking gevraagd en het kwam erop neer dat die 500 euro de service en vervoerskost was.

We hebben in het begin nooit een offerte ontvangen over wat het ons ging kosten en dit stond ook niet op de menukaart. Enkel staat ik kleine letters op de website dat de service/transportkost op aanvraag is…

Na meermaals te laten weten dat we niet gediend zijn van deze meerkost, laat de catering weten dat ze hun advocaat ingeschakeld hebben.
De kosten dat we ook zelf berekent hadden hebben we betaald maar die 500 euro niet.

We hebben zelf geen zin om nog wat gerechtskosten te moeten betalen en weten niet of we überhaupt recht hebben van spreken.

Kan iemand mij vertellen of ik gewoon het bedrag best betaal om zo verdere kosten te vermijden. Of dat deze catering hun boekje te buiten zijn gegaan en ze zelf maar hadden moeten voorzien in hun offerte wat de totaalkost ging zijn.

Alvast bedankt

LeenW

#2 , 30 jan 2025 18:02

Ik vrees dat u zelf wat naïef bent geweest door enkel naar de prijzen van de gerechten te kijken en niet stil te staan bij de andere kosten. Altijd offerte vragen.

De Donker
Topic Starter

#3 , 31 jan 2025 12:15

Leenw, we hebben nog bij 2 andere cateringbedrijven gehoord. En bij 1 was de service verrekend in de prijzen van de gerechten. Bij de ander stond duidelijk dat de service een sur plus was afhankelijk van de hoeveelheid mensen die nodig waren.

We zijn altijd naar de menu gestuurd op de website. En op die pagina staat niks van service of transportkost.

Reclame

lukasi

#4 , 31 jan 2025 14:44

en nochtans staan die extra kosten vermeld op hun website.
Wat anderen cateringsbedrijven doen , speelt in jouw zaak toch geen rol ?

De Donker
Topic Starter

#5 , 31 jan 2025 14:58

Lukasi er staat op hun website service en transportkosten op aanvraag.

Ik ga ervan uit als ik mail voor alles te bespreken dat zij me hiervan op de hoogte brengen.
Er is enkel in het mailverkeer gesproken over de gerechten. Voor de rest is er niks vermeld wat de service/transportkost was.

Sirkii

#6 , 31 jan 2025 17:54

Betalen is je enige optie. Vrederechter zal zo uitspraak doen. Is idd een beetje “louche” vd cateraar maar juridisch helaas correct.

LeenW

#7 , 31 jan 2025 20:06

U kan nog een voorstel doen om het verschil in twee te doen.

De Donker
Topic Starter

#8 , 02 feb 2025 00:41

U kan nog een voorstel doen om het verschil in twee te doen.
Staat hij niet voor open.
Ik ben ondertussen langsgegaan bij mijn verzekeringsmakelaar om te kijken of we via een rechtsbijstand iets kunnen doen.
Maar dit zit natuurlijk niet in het standaard pakket.

Ik heb ondertussen wel een aangetekend schrijven gestuurd. Waarbij wij hem vragen om bewijs waarbij hij ons op de hoogte heeft gebracht van die servicekost. En wij het restbedrag betwisten.
Ik zal zijn antwoordt afwachten maar als deze toch aandringt om dit uit te vechten voor de rechtbank kan ik niet anders dan te betalen aangezien de kost van mijn advocaat meer is dan die 300 euro….

Rude&Justice

#9 , 06 feb 2025 21:22

Beste

Recht uit de Belgische wet, is de handelaar verplicht de prijs van goederen en diensten zichtbaar aan te duiden. Als u beweert dat de servicekost onduidelijk was voor u de goederen en dienst heb ontvangen, zou ik stellen dat u nog niks moet betalen of geen hem 10% van de aankoopprijs van de goederen om het geschil op te lossen.
U hebt in principe geen advocaat nodig als u kan aantonen dat de kost van die service niet proportioneel is. U kan dit doen door te vergelijken met andere catering bedrijven. Met dat als bewijs zou u genoeg druk kunnen uitoefenen om een redelijke prijs voor de service te betalen. U blijft best gewillig om te betaling, dan kan hij jouw dagvaarden en ben sta je sterker in een rechtbank.

Hier de wetgeving:
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 19#LNK0119

Art. VI.3. [1 § 1. Behalve bij openbare verkoop, duidt elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aan.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, is de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid.
§ 2. Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, duidt de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aan.]1

De Donker
Topic Starter

#10 , 09 feb 2025 23:03

Zijn advocaat beweert dat de kosten niet buiten proportie zijn. En het bedrag dat ik dacht te moeten betalen veel te laag is ten opzichte van de geleverde prestatie.

Ik wil in ieder geval geen rechtzaak, maar ik denk wel dat ik met de rug tegen de muur sta. Heb ondertussen een advocaat geraadpleegd en deze zegt dat het toch in mij nadeel kan eindigen in geval van een rechtszaak.

Terug naar “Consumenten Koop”