Bestelling dienstencheques 2024 geschil

NWouters
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bestelling dienstencheques 2024 geschil

#1 , 08 jan 2025 16:23

Dag iedereen

Wij bestelden op 31/12/2024 via Pluxee (online platform i.s.m. overheidsdienst) online dienstencheques aan de toen geldende prijs van €9 per cheque. Door een fout in het systeem kon onze betaling niet doorgaan en deden we de betaling via overschrijving, tevens op 31/12/2024. We krijgen nu het antwoord van Pluxee dat ze de betaling pas op 02/01/2025 hebben ontvangen en we daardoor het tarief van €10 per cheque moeten betalen.

Volgens hen geldt: de bestelling wordt geplaatst zodra Pluxee het geld ontvangt, niet op het moment dat u de overschrijving doet. De verwerkingstijd tussen de banken kan tot 3 werkdagen in beslag nemen.

Klopt dit? Is het niet zo dat de datum van bestelling en betaling geldt i.p.v. de datum van ontvangst van betaling? Zij reageerden reeds drie maal negatief op onze klacht, dus als er iemand sterke wettelijke argumenten heeft die we kunnen voorleggen?

Het is niet dat we de prijs van €10 niet willen betalen, maar online webshops moeten aan zoveel regelgeving voldoen en hier lijkt alles maar te kunnen?

Alvast bedankt!

Sirkii

#2 , 08 jan 2025 16:29

Er staat duidelijk aangegeven dat de datum van ontvangst op de rekening geldt als datum. Dus tarief 2025. Met een instantoverschrijving was het mogelijks gelukt. Niets aan te doen dus. Ik heb 14 dagen geleden tijdig m n cheques voor 2015 besteld.

LeenW

#3 , 08 jan 2025 16:32

Datum ontvangst is correct. Het is aan u om met de verwerkingstijd rekening te houden, niet aan de ontvanger.

Reclame

TimmyT

#4 , 18 jan 2025 20:37

Idem hier, ik heb wèl betaald via een instant overschrijving op 31/12. Tevens mijn rekeningafschrift gemaild waarop duidelijk staat instant overschrijving.
Dit als antwoord mogen ontvangen;
Geachte heer,

We betreuren de ontstane situatie.

De bestelling wordt geplaatst zodra Pluxee het geld ontvangt, niet op het moment dat u de overschrijving doet. De verwerkingstijd tussen de banken kan tot 3 werkdagen in beslag nemen. Pluxee heeft het geld ontvangen op de volgende werkdag, in dit geval 01/01/2025.

Het is wettelijk vastgelegd de bestelling niet op een vroegere datum mag geplaatst worden. Daarom zijn we verplicht om uw bestelling te registreren voor het jaar 2025. We danken u voor uw begrip.

LeenW

#5 , 18 jan 2025 22:13

Idem hier, ik heb wèl betaald via een instant overschrijving op 31/12. Tevens mijn rekeningafschrift gemaild waarop duidelijk staat instant overschrijving.
Dit als antwoord mogen ontvangen;
Geachte heer,

We betreuren de ontstane situatie.

De bestelling wordt geplaatst zodra Pluxee het geld ontvangt, niet op het moment dat u de overschrijving doet. De verwerkingstijd tussen de banken kan tot 3 werkdagen in beslag nemen. Pluxee heeft het geld ontvangen op de volgende werkdag, in dit geval 01/01/2025.

Het is wettelijk vastgelegd de bestelling niet op een vroegere datum mag geplaatst worden. Daarom zijn we verplicht om uw bestelling te registreren voor het jaar 2025. We danken u voor uw begrip.
En wat is de uitleg van u bank hierover?

TimmyT

#6 , 20 jan 2025 13:42

Mijn bank bevestigt dat ik een instant betaling heb uitgevoerd naar hen…
Dus ik heb dan ook enkel mijn afschrift als bewijs

LeenW

#7 , 20 jan 2025 16:45

Wordt wel lucratief natuurlijk als de aanbieder die cheques nog op tarief 2024 bestelt, maar aan gebruiker tarief 2025 aanrekent

Met instant-overschrijving spreken we over seconden, en geld is getransfereerd ...
Alleen is dat blijkbaar niet gebeurd en werd het pas de dag erna ontvangen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de uitleg van de bank.

TimmyT

#8 , 21 jan 2025 12:06

Uittreksel van hen als bewijs gevraagd maar nog niet ontvangen. De Pluxee medewerkers zeggen mij allemaal dat ze volgens hun systeem zien dat het geld pas op 1/01/2025 op hun rekening stond…

TimmyT

#9 , 21 jan 2025 12:14

Antwoord;
Geachte heer,

De betaling hebben we ontvangen op 01/01/2025.
In overeenkomst met de gebruikersvoorwaarden wordt de bestelling pas geplaatst wanneer Pluxee de betaling ontvangen heeft, niet op het moment dat u het bedrag overmaakt, ook al gebeurt dit technisch gezien met een instantoverschrijving.

Het is helaas ook niet mogelijk om de factuur uitzonderlijk antidateren omdat de wet dit niet toelaat. Volgens artikel VII.48 van het Wetboek van Economisch Recht (COB), dat de Europese Richtlijn 2015/2366 (PSD2) omzet, wordt het moment van ontvangst van een betalingsopdracht gedefinieerd als het moment waarop de opdracht wordt ontvangen door de betalingsdienstaanbieder van de begunstigde.

We danken u voor uw begrip.

TimmyT

#11 , 24 jan 2025 15:50

Hun antwoord;

Geachte heer,

In bijlage kan u de desbetreffende factuur terugvinden van uw bestelling voor de dienstencheques.

Helaas kunnen wij geen ontvangstbewijs van betaling verstrekken. De datum op de factuur komt echter overeen met de datum waarop uw betaling door onze diensten is ontvangen.

TimmyT

#12 , 24 jan 2025 15:52

Dus nog steeds geen afschrift/bewijs ontvangen...
Ik moet het doen met een factuur van hen op 01/01/2025?

Blaatpraat

#13 , 29 jan 2025 16:15

Als het niet dezelfde dag op hun rekening stond, is het geen instantoverschrijving.
En banken verwerken geen inkomende overschrijvingen op een feestdag.

Terug naar “Consumenten Koop”