Beste leden en juristen,
In't kort: Ontdekking van voorheen onvermeld ongeval binnen de garantieperiode en meerdere herstellingen die te herleiden zijn naar dat voorheen ongeval. Prijsvermindering of ontbinden verkoop mogelijk?
In maart 2024 kocht ik een 2dehands bestelwagen met 60 000km van 2020 bij een handelaar met 20jaar ervaring.
Enkele dagen nadien merkte ik op dat de airco veel geluid maakte en ventilator op de radiator niet werkte. Tot 4x toe probeert hij me af te wimpelen met 'dat is normaal' of 'dat heb je niet nodig' en zulke praat. Alsook de koelvloeistof is bruin in plaats van geel of rood. 2 Weken later herstelt hij binnen garantie.
Nu na 6 maanden lekt de wagen olie. Zwarte druppels vooraan de wagen.
Uit wantrouwen met de vorige ervaringen laat ik preventief bij een officiële dealer een bestek/diagnose uitvoeren.
Het blijkt een koppakking van de tussencoulasse die lek is en het is nog oké om met de wagen te rijden zolang ik op het oliepeil let.
De officiële dealer meldt me mondeling dat de wagen mogelijks een ongeval heeft gehad gezien de laspunten op enkele niet makkelijk zichtbare plaatsen, verbogen plaatwerk achter de radiator en dat de wagen volledig herspoten is geweest.
Ik had mondeling gevraagd bij de aankoop van de wagen of deze een ongeval heeft gehad en/of deze herspoten was geweest. (neen)
Vervolgens mail ik de garagist dat mijn wagen olie lekt en of ik een afspraak kan maken. Bij de afspraak vermeld ik graag een bestek vooraf te willen. Ik zat namelijk met het idee in mijn hoofd om de verkoop te ontbinden. Hij zou op de avond laten weten wat er mis is met de wagen op mijn email. Contact blijft uit en de dag nadien neem ik zelf contact op waarop hij antwoord dat hij reeds bezig is met het 'dringende' herstel van de wagen en dat hij geen bestek moet opmaken indien het valt onder garantie.
Als ik had geweten bij de aankoop dat deze een ongeval had gehad had ik deze wagen niet gekocht voor de reeds hoge prijs. Voor dat geld koop ik dezelfde wagen zonder deze zwakheden. Bij inschrijving bleek dat de wagen uit een ander EU land kwam en dat de ongevalgeschiedenis van de wagen dan niet altijd geregistreerd wordt op de carpass ofzoiets.
Het gaat over een garage die al 20 jaar operatief is maar 4 weken na mijn aankoop verdwijnt deze garage van Google Maps?
Tenslotte: Terecht vertrouw ik de wagen niet meer noch de garagist. Hoe schatten jullie mijn kansen in om de verkoop te ontbinden wegens verborgen gebreken? Ik heb afgelopen 7maand 20 000 km op de wagen gezet... En tja visuele carrosserieschade is niet een gebrek dat de operationele werking verstoord. Dus ik heb twijfels in verband met de wetgeving.
Alleen al de rollercoaster van zorgen afgelopen maanden!
Alvast bedankt voor het lezen en je tijd!
Hopelijk kijkt er iemand met ervaring mee en/of heeft tips