Beste,
Ik heb recent een ras kitten aangekocht. Hele tijd zeer goed contact met de fokkers en ik krijg het contract en zonder zeer goed te lezen, getekend. Echter op die moment ga je ook niet tegen die fokkers zeggen van, pas dit en dat aan, want dan hadden ze niet verkocht.
In het contract staan de volgende paragrafen:
1 De fokker kan het contract opzeggen zonder opgaaf van redenen. Contractverbreking door de fokker geeft de koper geen recht op schadeloosstellingen of andere vergoedingen.
2 Als de koper tekortschiet in zijn verplichtingen voortspruitend uit deze overeenkomst of de koper vaststeld dat de kitten word mishandeld of verwaarloosd is de overeenkomst van rechtswege ontbonden en heeft de verkoper het recht de kitten weg te halen.
Ondertussen heb ik de kitten reeds enkele maanden, maar bij de paragrafen heb ik toch enkele vraagtekens.
Betreffende paragraaf 1, hebben ze het recht nog om dit contract op te zeggen, x maand of x jaar na overdracht van de kat? Je hecht je heel snel aan het diertje en zou het onmenselijk vinden dat dit zo maar zou kunnen na overdracht.
Betreffende paragraaf 2, wie beslist er dat de koper tekortschiet in zn verplichtingen. Beslist de fokker dit? Want als de fokker vind dat de kitten brok a moet geven en de kitten krijgt brok b en c. Of ze vinden de krabpaal 10 cm te klein, is dit voor de fokker dan al voldoende om die beslissing te nemen? Ik zou vermoeden dat hier dierenbescherming als onpartijdige persoon bij zou moeten beslissen?
Beide paragrafen leken me bij ondertekenen in orde, maar vooral die 2de paragraaf daar stel ik me toch vragen bij. Wat als de fokkers nooit tevreden zijn over al de kopers en het gaat over die kleine dingen, wat is hun recht? Ik snap dat moesten de kittens mishandeld worden of verwaarloosd, dat hier absoluut iets aan gedaan moeten kunnen. Maar wie beslist dit in deze situatie?
Worden deze paragrafen standaard in een dergelijk contract geplaatst? Ik had graag eens jullie mening hierover gelezen.
Alvast bedankt!