2de handswagen na 7 maand motor vast

Jb1977
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

2de handswagen na 7 maand motor vast

#1 , 05 aug 2024 19:28

Hallo,
Ik heb eind januari 24 een Land Rover Discovery 5 gekocht bij een zakelijke verkoper.
De wagen wil niet meer starten en ik heb een garagist laten komen. Bij het openen van de motorkap bleek er een marter in de motor te zitten. Ze hebben alles nagekeken en blijkt dat de motor vast is gedraaid. Ze hebben mij ook gezegd dat de marter alles mag stukbijten hierdoor de motor nog steeds los moet zitten. Het is volgens hun toevallig dat de marter aanwezig was en de motor volledig vast is gedraaid.
Manueel moet de motor nog gedraaid kunnen worden, dit heeft niets met elektronica te maken aangezien het roterende delen zijn.

Mijn vraag is. Op de factuur staat niets qua garantie. Blijkbaar is er dan 2jaar garantie van toepassing.
Valt het vastlopen van de motor ook onder garantie?

Er moet een nieuwe motor geplaatst worden. Dit zou rond de 12000 tot 14000€ kosten, geen idee of ze over een gereviseerde motor spraken.

Als dit inderdaad onder garantie valt zou ik dit graag laten herstellen onder garantie. Als dit niet onder garantie valt zou dit een zwaar financiële kater zijn van meer dan 20000€
De wagen is van 2017 en gekocht met 173000km. Ik heb er ongeveer 10000km mee gereden.

Wat zijn de mogelijkheden?

Alvast bedankt voor de reacties.

Thomas_A

#2 , 05 aug 2024 19:39

Is dit niet eerder een technische dan een juridische vraag?

Een defecte motor valt zeker en vast onder de garantie. Als dit veroorzaakt is door de gebruiker (bv. te weinig koelvloeistof) of een externe oorzaak (de marter) uiteraard niet.

Geen idee of die marter sowieso toeval is. Lijkt me persoonlijk wel heel toevallig.

Jb1977
Topic Starter

#3 , 05 aug 2024 19:51

Een marter kan er niet voor zorgen dat de motor vastzit. Ook al bijt hij alle kabels stuk b-dan nog moet de motor vrij kunnen draaien met een moersleutel.

Reclame

Freec

#4 , 05 aug 2024 20:03

Tenzij de marter de koeling stuk bijt, en men zonder koeling gaat rijden.
Dan kan de motor wel vastlopen.

Thomas_A

#5 , 05 aug 2024 20:04

Een marter kan er niet voor zorgen dat de motor vastzit. Ook al bijt hij alle kabels stuk b-dan nog moet de motor vrij kunnen draaien met een moersleutel.
Dat zegt u, ja. En u daar zeker van bent, kan u daar ook vanuit gaan. Ik weet dat niet.

In dat geval moet u eerst de verkoper aanspreken en hem laten weten dat de motor tijdens de garantieperiode is stukgegaan. Is dat al gebeurd?

Jb1977
Topic Starter

#6 , 05 aug 2024 20:53

Koeling is nog ok.
De verkoper wordt morgen gecontacteerd aangezien ik maar pas op de hoogte ben van het probleem in de namiddag.

jef007

#7 , 05 aug 2024 21:37

kan je nog wat meer uitleg geven??

hoe zit dat me die marter?? leefde die nog? wat die dood??
zijn er kabels doorgebeten?

heb je een aankoopfactuur van een autohandelaar?

Jb1977
Topic Starter

#8 , 05 aug 2024 22:52

De marter is dood, de isolatie van de motorkap is afgebeten.
Op gebied van kabels geen idee aangezien de motor vast is gedraaid.

Jb1977
Topic Starter

#9 , 05 aug 2024 22:53

Factuur aankoop heb ik.
Geen notitie van garantie dus normaal 2 jaar. Aangezien er niet genoteerd is.

loeki

#10 , 06 aug 2024 05:09

Garantie op 2e hands bij aankoop bij professionele garage is 1 jaar en geen 2
Wettelijk 2 jaar op nieuw en 1 jaar op occasie mits aankoop bij professionele handelaar
Bij particuliere aankoop garantie 0 jaar tenzij anders overeengekomen

Thomas_A

#11 , 06 aug 2024 06:47

Garantie op 2e hands bij aankoop bij professionele garage is 1 jaar en geen 2
Wettelijk 2 jaar op nieuw en 1 jaar op occasie mits aankoop bij professionele handelaar
Bij particuliere aankoop garantie 0 jaar tenzij anders overeengekomen
Dit klopt niet.

Wettelijke garantie op tweedehandgoederen door professionele verkoper is minimum 1 jaar, maar standaard 2 jaar als er niet anders vermeld is.

De TS heeft dit juist.

lukasi

#12 , 06 aug 2024 09:14

Dit wordt een welles nietes spelletje.
Heeft de geraadpleegde garagist dit in een verslag gestoken ?
Heeft die garagist handelingen uitgevoerd om de motor te testen ?
Konden die handleidingen schade veroorzaken namelijk vastlopen van de motor ?
Heb je de garage van aankoop op de hoogte gebracht dat je een derde garagist ging raadplegen ?
Alleen dat laatste punt is /kan een rede zijn dat de garantie niet wordt verstrekt.

Jb1977
Topic Starter

#13 , 06 aug 2024 13:53

De verkoper heeft geen werkplaats om wagens te herstellen. Ik was niet op de hoogte dat de schade het vastlopen van de motor was ik dacht eerder ergens iets aan de batterij door de marter.
Heeft heeft de motor getest met een moersleutel om te zien dat de motor nog los is.
Het is een kennis van mij die in een andere garage werkt om eens te kijken welke kosten dit zou kunnen meebrengen.

lukasi

#14 , 06 aug 2024 16:01

Met andere woorden , een auto die nog in garantie is laat je door een kennis die in een andere garage werkt aan sleutelen ?
Dat staat dus letterlijk in nagenoeg elk verkoopscontract dat dit niet kan.

Als er iets in garantie problemen heeft, ga je naar de verkoper en niet naar de postbode.

Terug naar “Consumenten Koop”