transportkosten t.a.v. de klant
Geplaatst: 29 nov 2023 07:50
Beste,
Is een klant verplicht de transportkosten te betalen n.a.v. een onderhoud van de pelletkachel bij de klant thuis, wetende dat de klant vooraf niet ingelicht werd over deze transportkosten? Eigenlijk werd geen enkele prijs vooraf meegedeeld.
Relaas van de feiten:
Klant X vraagt per sms aan de firma Y of zij het onderhoud van de pelletkachel willen doen en vraagt daarbij naar de prijzen. Er wordt per sms een datum afgesproken. Maar er werd geen enkele prijs door de firma Y vooraf meegedeeld. Nochtans heeft de klant dit meerdere keren vooraf per sms gevraagd.
Firma Y komt op vrijdag het onderhoud van de pelletkachel doen. Ook bij aanvang van het onderhoud, wordt nog steeds geen enkele prijs meegedeeld. Nochtans laat de klant weten dat hij verschillende keren per sms om de prijs gevraagd heeft. Na het onderhoud zegt de zaakvoerder van firma Y dat de klant meteen moet betalen: 651.50 euro! De klant deelt mee een factuur te willen ontvangen hiervoor. (U moet weten bij aanvang van de werken de zaakvoerder suggereerde zonder factuur te werken.) Dhr Y zeft dat zijn vrouw dat zaterdagmorgenvroeg zal overmaken, maar dat er nu betaalt dient te worden.
Klant betaalt helaas het bedrag. Zaterdag ontvangt de klant geen enkele factuur. Op maandag neemt klant terug per sms contact op met de firma en uit zijn ongenoegen over de hoge rekening, niet ontvangen van factuur en vooral dat vooraf niet werd voldaan aan zijn vraag tot prijsinfo. Meerdere berichten blijven onbeantwoord, tot maandagavond de vrouw reageert dat haar man de factuur nog diezelfde avond zal doorsturen. Op dinsdag nog steeds geen factuur. Opnieuw dient de klant meerdere smsen te versturen. UIteindelijk ontvangt de klant op dinsdagavond de factuur.
Verbijstering is dan ook groot. Er werd maar liefst 100 euro transportkosten aangerekend (en dit voor een rit van nog geen 30 km). Voor alle duidelijkheid: er werd nooit iets over prijzen i.v.m. transport gecommuniceerd door de Y. Er werd nota bene geen enkele prijs gecommuniceerd. Ook staan deze niet geafficheerd op hun website. Ook ter plaatse bij het onderhoud werd met geen woord gerept over de transportkosten.
Is dit wettelijk niet verplicht de klant voor de diensten te informeren over de prijs en alle mogelijke bijkomende prijzen??
Klant zou graag op zijn minst de transportkosten betwisten en vraagt zich af op welke artikelen uit de wet de klant zich kan beroepen, binnen welke termijn en op welke manier?
Is een klant verplicht de transportkosten te betalen n.a.v. een onderhoud van de pelletkachel bij de klant thuis, wetende dat de klant vooraf niet ingelicht werd over deze transportkosten? Eigenlijk werd geen enkele prijs vooraf meegedeeld.
Relaas van de feiten:
Klant X vraagt per sms aan de firma Y of zij het onderhoud van de pelletkachel willen doen en vraagt daarbij naar de prijzen. Er wordt per sms een datum afgesproken. Maar er werd geen enkele prijs door de firma Y vooraf meegedeeld. Nochtans heeft de klant dit meerdere keren vooraf per sms gevraagd.
Firma Y komt op vrijdag het onderhoud van de pelletkachel doen. Ook bij aanvang van het onderhoud, wordt nog steeds geen enkele prijs meegedeeld. Nochtans laat de klant weten dat hij verschillende keren per sms om de prijs gevraagd heeft. Na het onderhoud zegt de zaakvoerder van firma Y dat de klant meteen moet betalen: 651.50 euro! De klant deelt mee een factuur te willen ontvangen hiervoor. (U moet weten bij aanvang van de werken de zaakvoerder suggereerde zonder factuur te werken.) Dhr Y zeft dat zijn vrouw dat zaterdagmorgenvroeg zal overmaken, maar dat er nu betaalt dient te worden.
Klant betaalt helaas het bedrag. Zaterdag ontvangt de klant geen enkele factuur. Op maandag neemt klant terug per sms contact op met de firma en uit zijn ongenoegen over de hoge rekening, niet ontvangen van factuur en vooral dat vooraf niet werd voldaan aan zijn vraag tot prijsinfo. Meerdere berichten blijven onbeantwoord, tot maandagavond de vrouw reageert dat haar man de factuur nog diezelfde avond zal doorsturen. Op dinsdag nog steeds geen factuur. Opnieuw dient de klant meerdere smsen te versturen. UIteindelijk ontvangt de klant op dinsdagavond de factuur.
Verbijstering is dan ook groot. Er werd maar liefst 100 euro transportkosten aangerekend (en dit voor een rit van nog geen 30 km). Voor alle duidelijkheid: er werd nooit iets over prijzen i.v.m. transport gecommuniceerd door de Y. Er werd nota bene geen enkele prijs gecommuniceerd. Ook staan deze niet geafficheerd op hun website. Ook ter plaatse bij het onderhoud werd met geen woord gerept over de transportkosten.
Is dit wettelijk niet verplicht de klant voor de diensten te informeren over de prijs en alle mogelijke bijkomende prijzen??
Klant zou graag op zijn minst de transportkosten betwisten en vraagt zich af op welke artikelen uit de wet de klant zich kan beroepen, binnen welke termijn en op welke manier?