De verkoper negeert het verzoek tot vervanging/terugbetaling van het product - wat kan ik doen?
Geplaatst: 06 nov 2023 14:01
Hi,
Gelieve mijn grammaticale fouten te verontschuldigen - ik leer nog steeds Nederlands.
Mijn naam is Marta en ik zou graag uw mening willen weten over deze lastige situatie.
Ik heb op 5 augustus 2022 een Giant E-Bike gekocht in de Giant-winkel aan de Knaptandstraat 238, 9100
Sint-Niklaas (deze is nu permanent gesloten). De fiets werd aan mij verkocht door Ronny, onder zijn
eigen zelfstandige bedrijf.
Problemen met de fiets begonnen zeer snel, en ze volgen elkaar op:
1. Het kleine schroefje dat de achterste spatlap met het fietsframe verbindt, breekt/raakt constant
verloren - dit heeft op een gegeven moment ertoe geleid dat de bagagedrager de spatlap indrukte en
kabels die van de batterij naar de motor lopen en eronder zijn geplaatst, sleet. Dit veroorzaakte grotere
problemen met fietscomponenten die kortsluiting veroorzaakten.
2. De kabel naar het voorlicht blijft steeds breken en zorgt er soms voor dat ik zonder licht zit.
3. Ik heb een vreemd gevoel bij de reparatiewijzen die aan mij zijn voorgesteld door Ronny. Meestal
kreeg ik te horen dat niets onder garantie viel, kreeg ik reparaties die er improvisatorisch uitzagen, of
kreeg ik de fiets terug van de service met een slecht geïnstalleerde achterste spatlap - wat opnieuw druk
uitoefende op de kabels!!! Er ging ook een grote rode lamp branden toen Ronny al eens
reparatieonderdelen had aangeschaft/werk was begonnen zonder eerst te overleggen over mogelijke
kosten en hij vertelde me gewoon dat ik ervoor moest betalen.
Bovendien ben ik heel voorzichtig geweest met de fiets:
- Ik heb hem vanaf het moment van aankoop tot april dit jaar binnen in huis bewaard. Ik heb een jaar
lang dezelfde route gereden, van mijn huis naar het treinstation van Sint-Niklaas. Het is de hele weg een
fietspad/een vlakke weg.
- Ik heb nooit iets zwaarders dan 5 kg op de bagagedrager geplaatst (het maximumgewicht is 25 kg),
voornamelijk mijn rugzak met water/iPad/some eten erin, soms wat kleine boodschappen.
- Ik ben allergisch geworden voor elk hobbelig wegdek, heb ze gemeden als vuur, of stapte af van de fiets
en ging er voorzichtig overheen. Ik controleerde de problematische fietsdelen vrijwel elke keer dat ik
ging rijden.
Het schroef-spatlap probleem kwam dit jaar op 13 juli solide voor de derde keer terug, het sleet opnieuw
de kabels onder de spatlap. Ik heb de bagagedrager met touwen vastgezet en de fiets alleen gebruikt
wanneer ik echt van hem afhankelijk was om op tijd op mijn werk te komen, ik ben helemaal gestopt
met gebruiken zodra het buiten regenachtig werd.
Ik heb Ronny hierover een bericht gestuurd, ik heb gezegd dat ik ontevreden ben en geen vertrouwen
meer heb in dit fietsmodel en dit soort reparaties. Ook heb ik in dat bericht gevraagd of het mogelijk is
om het te vervangen door een ander fietsmodel.
Ik kreeg een telefoontje aangeboden en tijdens dat gesprek bood Ronny me aan om een
geïmproviseerde verbinding van de bagagedrager naar het fietsframe te maken, wat ik weigerde - dit zou
de fiets volledig veranderen in iets wat niet meer lijkt op het product dat ik heb gekocht. Hij zei ook dat
hij zou proberen om contact op te nemen met de fabrikant, maar sindsdien heb ik alleen gehoord dat ze
onbereikbaar zijn vanwege vakantie/er werd voorgesteld om persoonlijk contact met u op te nemen en
succes te wensen toen ik zei dat ik niet wilde dat hij ongeldige reparaties zou uitvoeren en dat de
garantie vervalt.
Ik heb het gevoel dat mijn verzoek om vervanging volledig door hem is genegeerd.
Ik heb zelf contact opgenomen met de fabrikant, ze reageerden binnen 1 dag en vertelden me dat ze me
alleen kunnen helpen bij het uitvoeren van een fietscontrole en mogelijke vervanging van onderdelen
voor reparaties.
Ik maak me erg zorgen over de levensduur van deze fiets en hoeveel stress en tijd ik hem niet normaal
heb kunnen gebruiken, slechts enkele maanden na de aankoop.
Mijn reden om te vragen om vervanging door een anders geconstrueerd model is omdat ik bang ben dat
het huidige model na enkele reparatiepogingen dezelfde problemen blijft houden en dat ze snel weer
terug zullen komen. Als ik dan buiten de garantieperiode ben, wordt het gewoon een grote spaarpot
voor grote reparatiekosten en blijf ik hulpeloos achter.
Heb ik het recht om te vragen om vervanging of terugbetaling? Tot nu toe heb ik alleen om vervanging
gevraagd, maar ik zou bij voorkeur om terugbetaling vragen als dat mogelijk is.
Laat me alstublieft weten wat u denkt over deze situatie en wat het beste voor mij zou zijn om ermee te
doen.
Met vriendelijke groet,
Marta
Gelieve mijn grammaticale fouten te verontschuldigen - ik leer nog steeds Nederlands.
Mijn naam is Marta en ik zou graag uw mening willen weten over deze lastige situatie.
Ik heb op 5 augustus 2022 een Giant E-Bike gekocht in de Giant-winkel aan de Knaptandstraat 238, 9100
Sint-Niklaas (deze is nu permanent gesloten). De fiets werd aan mij verkocht door Ronny, onder zijn
eigen zelfstandige bedrijf.
Problemen met de fiets begonnen zeer snel, en ze volgen elkaar op:
1. Het kleine schroefje dat de achterste spatlap met het fietsframe verbindt, breekt/raakt constant
verloren - dit heeft op een gegeven moment ertoe geleid dat de bagagedrager de spatlap indrukte en
kabels die van de batterij naar de motor lopen en eronder zijn geplaatst, sleet. Dit veroorzaakte grotere
problemen met fietscomponenten die kortsluiting veroorzaakten.
2. De kabel naar het voorlicht blijft steeds breken en zorgt er soms voor dat ik zonder licht zit.
3. Ik heb een vreemd gevoel bij de reparatiewijzen die aan mij zijn voorgesteld door Ronny. Meestal
kreeg ik te horen dat niets onder garantie viel, kreeg ik reparaties die er improvisatorisch uitzagen, of
kreeg ik de fiets terug van de service met een slecht geïnstalleerde achterste spatlap - wat opnieuw druk
uitoefende op de kabels!!! Er ging ook een grote rode lamp branden toen Ronny al eens
reparatieonderdelen had aangeschaft/werk was begonnen zonder eerst te overleggen over mogelijke
kosten en hij vertelde me gewoon dat ik ervoor moest betalen.
Bovendien ben ik heel voorzichtig geweest met de fiets:
- Ik heb hem vanaf het moment van aankoop tot april dit jaar binnen in huis bewaard. Ik heb een jaar
lang dezelfde route gereden, van mijn huis naar het treinstation van Sint-Niklaas. Het is de hele weg een
fietspad/een vlakke weg.
- Ik heb nooit iets zwaarders dan 5 kg op de bagagedrager geplaatst (het maximumgewicht is 25 kg),
voornamelijk mijn rugzak met water/iPad/some eten erin, soms wat kleine boodschappen.
- Ik ben allergisch geworden voor elk hobbelig wegdek, heb ze gemeden als vuur, of stapte af van de fiets
en ging er voorzichtig overheen. Ik controleerde de problematische fietsdelen vrijwel elke keer dat ik
ging rijden.
Het schroef-spatlap probleem kwam dit jaar op 13 juli solide voor de derde keer terug, het sleet opnieuw
de kabels onder de spatlap. Ik heb de bagagedrager met touwen vastgezet en de fiets alleen gebruikt
wanneer ik echt van hem afhankelijk was om op tijd op mijn werk te komen, ik ben helemaal gestopt
met gebruiken zodra het buiten regenachtig werd.
Ik heb Ronny hierover een bericht gestuurd, ik heb gezegd dat ik ontevreden ben en geen vertrouwen
meer heb in dit fietsmodel en dit soort reparaties. Ook heb ik in dat bericht gevraagd of het mogelijk is
om het te vervangen door een ander fietsmodel.
Ik kreeg een telefoontje aangeboden en tijdens dat gesprek bood Ronny me aan om een
geïmproviseerde verbinding van de bagagedrager naar het fietsframe te maken, wat ik weigerde - dit zou
de fiets volledig veranderen in iets wat niet meer lijkt op het product dat ik heb gekocht. Hij zei ook dat
hij zou proberen om contact op te nemen met de fabrikant, maar sindsdien heb ik alleen gehoord dat ze
onbereikbaar zijn vanwege vakantie/er werd voorgesteld om persoonlijk contact met u op te nemen en
succes te wensen toen ik zei dat ik niet wilde dat hij ongeldige reparaties zou uitvoeren en dat de
garantie vervalt.
Ik heb het gevoel dat mijn verzoek om vervanging volledig door hem is genegeerd.
Ik heb zelf contact opgenomen met de fabrikant, ze reageerden binnen 1 dag en vertelden me dat ze me
alleen kunnen helpen bij het uitvoeren van een fietscontrole en mogelijke vervanging van onderdelen
voor reparaties.
Ik maak me erg zorgen over de levensduur van deze fiets en hoeveel stress en tijd ik hem niet normaal
heb kunnen gebruiken, slechts enkele maanden na de aankoop.
Mijn reden om te vragen om vervanging door een anders geconstrueerd model is omdat ik bang ben dat
het huidige model na enkele reparatiepogingen dezelfde problemen blijft houden en dat ze snel weer
terug zullen komen. Als ik dan buiten de garantieperiode ben, wordt het gewoon een grote spaarpot
voor grote reparatiekosten en blijf ik hulpeloos achter.
Heb ik het recht om te vragen om vervanging of terugbetaling? Tot nu toe heb ik alleen om vervanging
gevraagd, maar ik zou bij voorkeur om terugbetaling vragen als dat mogelijk is.
Laat me alstublieft weten wat u denkt over deze situatie en wat het beste voor mij zou zijn om ermee te
doen.
Met vriendelijke groet,
Marta