Ik heb een vervelend geschil met X. Vorige zomer heb ik gebeld met de Engelstalige helpdesk om 4 Business Class tickets te bestellen naar een Europese bestemming. Ik kreeg een prijs en wilde eerst overleggen met de andere reizigers of dit acceptabel was want zij wilden hoe dan ook in Business. De dame zei dat ze de tickets zou reserveren en dat ik per email een betaalverzoek zou ontvangen. Ik zou twee uur de tijd hebben om dit te betalen, anders zou de reservering vervallen. Perfect dus. Behalve dan dat de reserveringsagente in Economy geboekt had. Ik kwam hier pas later toevallig achter omdat ik een rij van 4 wilde vastleggen op de site.
Uiteraard gebeld, maar ik kreeg het antwoord dat ik Economy geboekt had en dat ze niet wilden wijzigen naar Business. Nogmaals gebeld, ook nog eens naar de Nederlandstalige helpdesk, maar telkens kreeg ik te horen dat ik in Economy geboekt had. Ik heb daarop gevraagd om de bandopname te beluisteren. Meerdere keren werd er gezegd dat dit om privacy redenen niet kon. Na veel druk hebben ze me uiteindelijk gezegd dat ze het hebben beluisteren en dat ik géén Business Class heb gezegd en dus Economy heb geboekt.
Ik geloofde er niets van, en daarom heb ik via de GDPR wetgeving alle bandopnames opgevraagd. Deze ontving ik ruim 2 maanden later, en wat blijkt?? Slechts 14 seconden in het eerste gesprek zeg ik luid en duidelijk dat het om Business Class tickets gaat. Er valt echt geen speld tussen te krijgen. Kortom, ze hebben meermaals keihard tegen mij gelogen. In de ontvangen boekingsemail staan weliswaar de vluchten en de namen, maar nergens wordt er gesproken over Economy. Ook op de betaalpagina geen woord over de boekingsklasse. Natuurlijk kan er nu gesteld worden "had je maar moeten vragen", maar ik het het duidelijk gezegd. Ik kreeg geen bevestiging per email overigens. Wel kreeg ik op de dag dat ik de gesprekken kreeg toegestuurd (per USB stick) ook een brief van de X Customers services die in het Margritte museum opgehangen dient te worden, zo absurd. Zoiets van "U heeft inderdaad Business Class gezegd, maar werd in Economy geboekt. Wel fijn dat jullie alsnog in Business konden vliegen door bij te betalen." Ja echt, het staat zwart op wit. Ik denk dat dit best wel overtuigend is in een rechtszaak.
Uiteindelijk heb ik bijna 1000 euro verlies geleden om de upgrades erbij te kopen. Ik heb AMEX ingeschakeld en dit geld in eerste instantie via chargebacks teruggekregen, maar dat is weer teruggedraaid dus ik ben weer terug bij af. Kortom, nog steeds bijna 1000 euro verlies + ongeveer 20-25 uur netto tijd verloren aan telefoontjes, brieven schrijven met X en Amex, behoorlijk wat geld aan aangetekende brieven, maar X maakt het geen moer uit dat ze moeten liegen om mijn geld te houden. De enige mogelijkheid is nu volgens mij om naar het gerecht te stappen. Echter, ik wil geen advocaat inschakelen, maar gewoon mijn verhaal doen om deze dievenbende het te laten voelen dat zij zich op elk moment schandalig hebben gedragen. Het gaat nu om het principe voor mij. Ik ben totaal niet bekend met gerechtsprocedures. Kan ik X ook zelf voor het gerecht slepen? Ik heb er graag nog wat extra tijd en eventueel een paar honderd euro voor over. Hoe moet ik hier aan beginnen en wat kan ik verwachten. Dank voor uw inzichten.