Pagina 1 van 1

Onverwacht hoge faktuur garage

Geplaatst: 19 mar 2009 20:09
door paparacing
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een wagen die 10 jaar oud is. Een kleine 2 jaar geleden heb ik deze gekocht bij een lokale handelaar, garage A.
Na amper 8 maanden moest de koppakking vervangen worden ('join de culasse'), is gebeurd volgens garantie, tot daar geen klachten.

Net na het vervallen van de garantie is er een ernstig probleem met de radiator. Deze reparatie hebben we laten doen in een andere garage B - officiëel verdeler (ondertussen waren we al niet meer zo tevreden van garage A).
Diezelfde garage B stelt in december (dus amper 8 maanden na de eerste herstelling) vast dat de koppakking moet vervangen worden.

Wij terug naar de garage A, daar zweert men bij hoog en laag dat er op dat gebied niks van waar is.

Bon we sukkelen van de ene panne na de andere. Uiteindelijk stelt garage A voor om de wagen binnen te brengen voor een grondig nazicht.

Na 2 weken (ondertussen veel gebeld om te horen wat er nu aan was, telkens antwoord dat ze nog niet hadden kunnen beginnen) krijgen we plots bericht dat de wagen gerepareerd is. Faktuur: ruim 1000 euro. Uitgevoerde reparatie: vervanging koppakking....

Op geen enkel ogenblik zijn we voor de reparatie op de hoogte gebracht van de aard van de panne, laat staan dat we een raming van de kosten hebben gekregen, wat gezien de voorgeschiedenis én de leeftijd van deze wagen toch aangewezen was.

Amper een week later (200 km gereden), valt de wagen terug in panne: elektronisch probleem. Volgens garage A volledig losstaand van de vorige panne. Faktuur: bijna 250 euro en ook hier weer geen verwittiging betreffende kostprijs.

Bovendien, staat er op beide fakturen enkel een globaal bedrag voor de werkuren. Ik heb dus geen enkel zicht op de uiteindelijke hoeveelheid gepresteerde werkuren, laat staan dat ik zou weten hoeveel ze aan elk onderdeel gewerkt hebben.

De garagist weigert de fakturen te milderen, en steekt de oorzaak van de panne voor de koppakking op de slechte radiator-installatie van garage B, en weigert dus garantie toe te passen. Voor de 2de faktuur wast hij zijn handen in onschuld zoals eerder vermeld.

Nu de vragen:
1. Kan ik voor de reparatie van de koppakking de garantie eisen ? Weet wel dat er geen schriftelijk bewijs is van deze reparatie, aangezien deze onder de aankoopgarantie is uitgevoerd.
2. Ik zal beide fakturen sowieso aangetekend betwisten. Ik stuur aan op een minnelijke schikking waarbij ik enkel de geleverde onderdelen wil betalen en de werkuren niet. Is dit een goed idee, of betwist ik enkel de fakturen en vraag ik hem een voorstel te doen ?
3. Wat gebeurt als hij mijn betwisting niet aanvaardt ? Wat kan het mij dan kosten, en welk verhaal heb ik voor een rechtbank ?

Alvast bedankt !

Geplaatst: 15 apr 2009 12:45
door KitchenNightmares
1. Op je herstelling en de onderdelen die hierbij gebruikt zijn, heb je volgens mij 2 jaar garantie. Wij hebben hetzelfde meegemaakt met de versnellingsbak van onze X5. Een eerste keer vervangen tijdens de garantieperiode, een tweede keer buiten de garantieperiode, maar binnen de 2 jaar na eerste herstelling. Werd uitgevoerd onder garantie op de eerste herstelling.
2. Zeker niet melden dat je één of andere kost wel of niet aanvaardt. Volgens mij moet je zeker kunnen regelen dat de onderdelen onder garantie vallen, de werkuren onder garantie zal moeilijker zijn. Jammer voor u dat een koppakking vervangen vooral uit werkuren bestaat.
3. Voor twisten tot € 1860 moet je gaan aankloppen bij het vredegerecht, voor grotere bedragen de rechtbank van koophandel. Maar het initiatief zou ik aan de garagehouder laten, zeker als je je auto reeds teruggekregen hebt. Schrijf hem aangetekend aan en verklaar waarom je de facturen niet wenst te betalen (geen details op factuur, geen voorafgaande toestemming voor dergelijke dure reparaties, de veronderstelling dat je nog garantie had,...). Ga voortaan ook maar naar een andere garage. Wij zijn zelf zelfstandigen, en eerlijk gezegd, ik zou voor een bedrag van € 1250 niet de moeite willen doen om die hele gerechtelijke procedure in gang te steken...