factuur komt niet overeen met offerte

go2go2
Topic Starter
Berichten: 4

factuur komt niet overeen met offerte

#1 , 27 feb 2009 10:37

Graag advies aub

Augustus 2007 hebben wij offerte ontvangen voor aanleg van een oprit aan onze woning. Deze offerte bedroeg ongeveer 9500 euro inclusief btw.

De werken zijn pas uitgevoerd november 2008. Het factuur dat we nu ontvangen is een factuur van 13500 euro (btw incl.). In het telefonisch contact met de aannemer zegt hij dat hij een telfout heeft gemaakt bij de offerte. Deze telfout zit in de berekening van het plaatsen van de stenen (235 vierkante meter aan 38 euro/vierkante meter = 6500 euro). Wij hebben vooral gekeken naar de totale som van al de uit te voeren werken. Deze som klopte.Wij hebben de fout in de berekening niet opgemerkt.

Kunnen wij verplicht worden om ineens 4000 euro meer te betalen. Voor deze prijs hadden we de werken waarschijnlijk niet of toch niet met deze omvang laten doen.

Aannemer kan nergens een door ons ondertekende offerte voorleggen waar wij toestemmen om de werken voor dit bedrag te laten doen. Probleem : ondertussen vinden wij zelf de offerte ook niet meer.

Graag suggesties hoe we dit moeten aanpakken. Kunnen wij de factuur betwisten. Moet de aannemer met de offerte voor de dag komen. Wanneer wij de factuur betwisten met aangetekend schrijven, kunnen wij nog voor extra kosten komen te staan. Wij zijn eventueel bereid om 10000 euro onmiddellijk te storten. Wachten we hier best mee of is het juist aangewezen om dit te doen.

Bij voorbaat bedankt voor de eventuele reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3306

#2 , 27 feb 2009 11:06

Ik denk dat een offerte na een jaar + 3 maanden sowieso niet meer geldig is. Zo kunnen de prijzen van bouwmaterialen nogal schommelen en in 2008 zijn er serieuze prijsstijgingen geweest (mijn man is aannemer, vandaar dat ik het weet). Nu zijn de prijzen weer wat aan het zakken, bv hout en metalen worden terug goedkoper, dit als gevolg van de crisis en de mindere vraag (dit slechts terzijde als voorbeeld).

Hebben jullie, vooraleer het laten uitvoeren van de werken in nov 2008, de prijs van de oude offerte niet opnieuw besproken?

go2go2
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 27 feb 2009 11:23

Tijdens de werken hebben we de aannemer aangesproken en deze bezorgdheid geuit. Er was normaal geen enkel probleem. De factuur zou in de lijn van de offerte liggen. In dit gesprek was de aannemer erg meegaand. Het was niet onze fout dat de werken zo lang op zich lieten wachten.

Dit was een mondeling gesprek. Hier is geen schriftelijke weergave van. We hadden ook geen verdere problemen verwacht. Onze aannemer is namelijk ook onze buurman waar we in het verleden nog mee hebben samen gewerkt en waar we een goede relatie mee hadden.

Omwille van onze eerdere probleemloze ervaringen en omwille van de persoonlijke band zijn we misschien iets te nonchalant geweest. Maar dit zijn vijgen na pasen. Nu zitten we met een probleem en weten niet hoe we hier verder mee kunnen. De eerste contacten leren ons dat er weinig toegeving is van de kant van de aannemer.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”