voorschot offerte

J.P
Topic Starter

voorschot offerte

#1 , 16 feb 2009 00:28

Wij ontvingen zojuist de offerte van de loodgieter voor een verwarmingsketel en 3 radiatoren we zijn akkoord met zijn prijs maar niet met zijn gevraagde voorschot van 60% nu en de rest na plaatsing. Hoeveel is het wettelijk toegestane voorschot voor zoiets?
En waar kom ik te weten ofdat hij een geregistreerde loodgieter is?

Vriendelijke groeten
J.P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 19 feb 2009 09:22

Wij ontvingen zojuist de offerte van de loodgieter voor een verwarmingsketel en 3 radiatoren we zijn akkoord met zijn prijs maar niet met zijn gevraagde voorschot van 60% nu en de rest na plaatsing. Hoeveel is het wettelijk toegestane voorschot voor zoiets?En waar kom ik te weten ofdat hij een geregistreerde loodgieter is?

Vriendelijke groeten
J.P
Er zijn hier geen wettelijke bepalingen.

Rebel-with-a-cause

#3 , 19 feb 2009 19:12

Een voorschot vragen is niet wettelijk maar als je geen voorschot geeft volgt er ook geen uitvoering. :roll:
30 % is wel meer aanvaardbaar dan 60%. Ik zou dan ook voorstellen aan de loodgieter om in drie schijven te betalen, een voorschot, op het einde van de werken en na ontvangst van de factuur.
Je kan waarschijnlijk via Unizo proberen te achterhalen als die aannemer geregistreerd is.

Reclame

luccas

#4 , 02 apr 2009 20:37

een voorschot is "verplicht" als U een krediet aangaat voor Uw aankoop, indien U contant betaald is het niet verplicht.
kan je terugvinden in het consumentenrecht. zie fgov
ikzelf zou ( nu ) pas een voorschot betalen als hij daadwerkelijk zijn materiaal binnenzet, => U kan meteen nazien of het wel degelijk het materiaal is dat U besteld heeft... betaal ook dan niet meer dan 30%, als de werken voltooid zijn betaald U een volgende schijf, de rest bij aflevering van de factuur, indien er zich geen problemen manifesteren... anders moet U direct de installatiefirma aangetekend in gebreke stellen.
Ik spreek uit ondervinding!
of een aannemer geregistreerd is?? surf naar de site ; - premiezoeker - daar kan U veel terugvinden, tips - uitleg, etc.
veel geluk zou ik zo zeggen, Luccas

KitchenNightmares

#5 , 15 apr 2009 13:30

Als de waarde van de toestellen samen 60% van de totale factuur uitmaken, zou ik hier geen problemen over maken...
Dat de loodgieter heeft nagelaten om u correct te informeren, klopt wel volledig...

j.demoor

#6 , 17 apr 2009 12:00

Voor geregistreerde aannemers zie :
http://mineco.fgov.be/organization_mark ... mer_nl.asp
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis

#7 , 18 apr 2009 09:59

Als vrouw van een aannemer heb ik wel begrip voor die 60%, vooral omdat het hier over een opdracht gaat waarbij het grootste deel van het bedrag in materialen (verwarmingsketel en 3 radiatoren) zit en slechts een klein deel van de offerte in werkuren zal zitten.
Heb begrip voor het feit dat die loodgieter dat materiaal allemaal zelf moet voorschieten (vaak op kaskrediet). Als je als aannemer moet wachten op betaling van zuiver werkuren is dat minder erg dan wanneer je moet wachten op betaling van reeds voorgeschoten materialen.
Er is momenteel een tendens (en niet enkel in deze sector) om alle facturen later te betalen 'door de crisis'. Bij sommige klanten zal dat effectief door de crisis komen, bij anderen is de crisis een heel goede paraplu om open te doen.
Een aannemer kan zich de dag van vandaag simpelweg niet permitteren om te lang op zijn geld te moeten wachten...

J.P
Topic Starter

#8 , 19 apr 2009 01:21

Ik heb na een paar dagen telefoon gehad van die aannemer dat hij het voor de overeengekomen prijs niet kon plaatsen , voor alle zekerheid heb ik dan een aangetekend schrijven naar hem gestuurd om hem erop te wijzen dat hijzelf de overeenkomst wenste te verbreken .
Die brief is terug gekomen met het volgende 'deze persoon woont niet meer op dit adres' of anders gezegd ik had mijn geld kwijt geweest wat hij heeft zijn zaak gesloten.

Dank zij al wat ik hier gedurende voorbije jaren las op dit forum ben ik op mijn hoede en ditmaal terecht.

Vriendelijke groeten J.P

Terug naar “Consumenten Koop”