aankoop op veilingsite - aankoop definitief

succes-sie
Topic Starter

aankoop op veilingsite - aankoop definitief

#1 , 09 jan 2021 13:25

Beste,

Deze week was ik de hoogste bieder op twee loten op een veilingsite. Dit is te verifiëren op mijn persoonlijke account.

Vanzelfsprekend staat er (zoals gebruikelijk) in de algemene voorwaarden dat deze aankoop gebeurd op voorwaarde van goedkeuring opdrachtgever/curator,enz...

Woensdag kreeg ik een mail van het veilinghuis, letterlijk luidend :
"Beste
De veiling met titel "***" is afgelopen.
Binnenkort volgt er nog een mail met daarin de definitief aan u toegewezen loten.
Alvast bedankt"

Ik ga er dan ook van uit dat de verkoop definitief is, gelet op het feit dat er gesproken wordt van de definitief toegewezen loten.

Na controle van de waardering op het internet, dien ik evenwel vast te stellen dat dit veilinghuis een zeer slechte reputatie heeft.

Ik heb gisteren dan ook een mail gestuurd, letterlijk :
"Beste,
Dank voor Uw bericht dat ik de hoogste bieder ben van de loten 2101 en 2102.
Dit werd bovendien bevestigd bij mail dd. 07 januari 2021 om 8u50 dat de loten DEFINITIEF aan mij werden toegewezen.
Er werd mij met zelfde mail aangegeven dat ik nog een bijkomende mail zou ontvangen omtrent betaling, afhaling, enz... Edoch, tot op heden mocht ik niets ontvangen.
Hierna ben ik zo vrij geweest om Uw "referenties" eens te checken op internet. Laat mij toe om aan te geven dat deze (om het zacht uit te drukken) bijzonder slecht zijn.
Gelet op het feit dat ik de mail omtrent de betaling nog steeds niet heb ontvangen, gelet op de waanzinnig slechte commentaar omtrent Uw activiteiten op internet, gelet op het feit dat de betalingstermijn van het ontvangen van de mail (ten vroegste maandag???) tot het moment van afhaling (woensdag 13 januari) bijzonder kort is, zal ik mij (woensdag aanstaande) aanbieden met cash geld (en zal ik zonder problemen het verschuldigde bedrag betalen,, mits het bekomen van de mij definitief toegewezen goederen).
Mocht ik vaststellen dat mijn betaling niet aanvaard zou worden, mocht ik vaststellen dat de mij definitief toegewezen goederen niet aanwezig zijn, of wat dan ook, dan zal ik onmiddellijk een gerechtsdeurwaarder opvorderen om dit te laten vaststellen. Daarna ga ik onverwijld over tot dagvaarding in faillissement !!!!
Gelieve deze mail niet ten kwade te willen dulden, maar Uw referenties zijn dermate slecht dat ik alle voorbehoud maak.
Ik hoop dan ook dat ik U, na afhaling, "5 sterren" mag geven op internet wegens correcte afhandeling."

Deze morgen (als gevreesd) antwoord van het veilinghuis dat de verkoop toch nog niet definitief is...

Graag vernam ik dan ook (gelet op de eerste mail van het veilinghuis met de vermelding "definitief toegewezen loten") of ik (desnoods in rechte) mijn gelijk kan halen? Gelet op het feit dat zij hiervan spreken lijkt er mij een definitieve verkoopsovereenkomst tot stand te zijn gekomen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 09 jan 2021 13:46

Beste
De veiling met titel "***" is afgelopen.
Binnenkort volgt er nog een mail met daarin de definitief aan u toegewezen loten.
Alvast bedankt"

Ik ga er dan ook van uit dat de verkoop definitief is, gelet op het feit dat er gesproken wordt van de definitief toegewezen loten.
Ik lees hierin gewoon dat u, nadat de veiling dus is afgelopen, nog een mail zal krijgen, met daarin detail van de op dat ogenblik aan u toegewezen loten. Nog helemaal geen bevestiging dat wat dan ook aan u toegewezen werd dus .

En dan komt u na een ronduit beledigende mail aan het veilinghuis met de dreiging met dagvaarding in faillissement ( !! ).

Vindt u dat niet een beetje voorbarig ?

eylis

#3 , 09 jan 2021 14:30

Even een reflexie mbt uw argument: "gelet op de waanzinnig slechte commentaar omtrent Uw activiteiten op internet". Dit is geen relevant argument. De zin is bovendien ook zeer verwarrend. Het lijkt alsof het veilinghuis activiteiten op het internet heeft. En dat de commentaar waanzinnig slecht is.

Reclame

puttemanp

#4 , 09 jan 2021 14:43

"Beste,
Dank voor Uw bericht dat ik de hoogste bieder ben van de loten 2101 en 2102.
Dit werd bovendien bevestigd bij mail dd. 07 januari 2021 om 8u50 dat de loten DEFINITIEF aan mij werden toegewezen.
Er werd mij met zelfde mail aangegeven dat ik nog een bijkomende mail zou ontvangen omtrent betaling, afhaling, enz... Edoch, tot op heden mocht ik niets ontvangen.
Beetje ongeduldig?

P.

succes-sie
Topic Starter

#5 , 09 jan 2021 17:06

Beste, Bedankt voor de reacties.
@ bosprocureur : Het is wel een feit dat de veiling al afgelopen is. Hierna kreeg ik dus de mail dat ik "binnenkort" een mail zal ontvangen met de definitief toegewezen loten. Er is geen sprake meer van een opschortende voorwaarde of dat de goedkeuring nog moet bekomen worden van de opdrachtgever.

Als ze mij een mail sturen dat er een mail volgt met de definitief toegewezen loten, wil dat (volgens mijn visie) betekenen dat er effectief loten definitief werden toegewezen (en niet één, maar meerdere (gelet het meervoud). Anders zouden ze dit toch op een andere manier moeten formuleren? Het is idd. wel zo dat er niet expliciet verwezen wordt welke veiling definitief werd toegewezen, maar wel dat er "iets" definitiefs werd toegewezen.

Dat mijn bericht "beledigend" overkomt, kan ik volkomen begrijpen, maar dat is enkel het gevolg van de zeer negatieve recensies over deze firma. Tientallen maal wordt gesproken over oplichting, gangsterpraktijken, maffia, bullebak, enz... Ik ben dan ook niet van die aard dat ik mij als een doetje zal gedragen :) .

mvg.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2021 17:43

Recensies moet je bekijken en lezen V O O R met die zaak verder te gaan, en niet erna Dat zijn vijgen na Pasen. Als die recensies u niet aanstonden, doe je hier toch nite verder.
En je reclameert al na 2 dagen. Laat die mensen toch even de tijd die 2de mail op te stellen en te schrijven.
Zeg dan eerlijk en ronduit dat je je bedacht hebt en de aangekochte zaken niet meer wil.

succes-sie
Topic Starter

#7 , 09 jan 2021 18:11

Ik wil de zaken juist wel (en vrees door de praktijken van deze firma er naast te grijpen). Ik wil dus anticiperen. Er staat ook dat men drie dagen tijd heeft om te betalen, doch gezien de afhaaldag woensdag is (en ten vroegste maandag de mail mag verwacht worden), kan dit ook al niet gerespecteerd worden. Je steekt je tijd er in voor bezichtiging, verplaatsing, enz... Dat ze dan onmiddellijk zeggen dat er uiteindelijk niet verkocht zal worden (mocht het zo zijn natuurlijk) i.p.v. de zot te houden met de mensen.

bosprocureur

#8 , 09 jan 2021 20:08

man man man...

Die mail hebben ze dus niet echt voor u speciaal bedacht, opgesteld, en verzonden. Ze laten u gewoon, met een algemene typetekst, weten dat de veiling afgelopen is, en dat u verder bericht zal ontvangen.

En u begint direct over het "opvorderen" van een deurwaarder (wat moet ik mij daarbij voorstellen?) en dagvaarden in faillissement.

succes-sie
Topic Starter

#9 , 09 jan 2021 20:36

Beste bosprocureur,
Ik heb mijn "dreigmail" enkel maar opgesteld om reden van de zeer bedenkelijke handelswijze van dit veilinghuis. Ik vrees dat enkel dergelijke mails, mogelijks, wat invloed hebben op het gedrag van dergelijke firma's.
Uit de eerste mail die ik van hen heb ontvangen blijkt op geen enkele wijze dat mijn biedingen nog effectief moesten aanvaard worden door de opdrachtgever. Er wordt duidelijk gesproken van "definitief toegewezen loten".
Deze morgen (na mijn mail) halen ze aan dat ze toch nog wachten op de goedkeuring : dus hun gebruikelijke manier van werken is zich opnieuw aan het herhalen.
Vandaar nogmaals mijn vraag : is er een overeenkomst tussen het veilinghuis en mezelf door de mail waarin ze letterlijk aanhalen "Binnenkort volgt er nog een mail met daarin de definitief aan u toegewezen loten." Als er een mail volgt, concludeer ik dat er loten definitief zijn toegewezen? Er is geen sprake van "mogelijks" toegewezen loten, er is geen sprake van goedkeuring van de opdrachtgever, enz...
mvg.

succes-sie
Topic Starter

#10 , 09 jan 2021 20:43

Nog een bijkomend punt : in de algemene voorwaarden staat aangegeven : "Elke aanvaarding gebeurt steeds onder voorbehoud van goedkeuring door de gerechtsdeurwaarde en/of curator".
Ik dacht dat bij bvb. bij de catalogus de naam van gerechtsdeurwaarder of curator moet vermeld worden? Ik denk zelfs (ben niet zeker) dat er in deze geen gerechtsdeurwaarder of curator betrokken is (staat alvast nergens gepubliceerd). In de algemene voorwaarden staat niet aangegeven dat de opdrachtgever nog goedkeuring dient te geven.
Heeft dit invloed?
mvg.

lukasi

#11 , 10 jan 2021 09:34

Wil je de items ?
Dan zal je, volgens de bepalingen van de site , deze moeten betalen voor je deze kunt afhalen.
Betaal je niet dan zal je heel waarschijnlijk een deurwaarder aan je zip krijgen.
Betaal je ze wel en je hebt geen goederen dan zal je volgens de normale weg de veilingstite in gebreke moeten stellen en de goederen moeten opeisen of je geld terug krijgen.

Je mail naar de veilingsite is niet vijgen na pasen maar vijgen voor pasen.

Terug naar “Consumenten Koop”