Douane aanbiedingskosten

Flyerbunch

Re: Douane aanbiedingskosten

#31 , 31 dec 2010 17:16

Vraagje:

ik koop een iphone van een vriend die deze op zijn beurt vanuit de VS had meegenomen. Even later blijkt er een probleem mee te zijn en geef deze met hem mee zodat hij ze bij volgende reis naar LA kan binnendoen voor garantie/reparatie. Na enkele weken blijkt dit niet gedekt en niet te maken of veel te duur. Ik vraag aan contactpersoon van die vriend om deze dan te laten terugsturen aangezien ik de gsm zsm terugwilde. Dit gaat via pakket en verzekerd. -> ik vraag duidelijk om op de zending te vermelden: 'repair item broken'. Dit om juist te vermijden dat ik nog 's moet betalen over iets van mezelf wat compleet belachelijk is natuurlijk. De telefoon is niet compleet en ontbreekt verschillende onderdelen zoals moederbord, zonder dat heb je gewoon een leeg omhulsel dus! :roll:

Volg via UPS met track&trace en ze blijft bij douane liggen totdat ik gisteren een brief van DSV kreeg met daarin de vraag om factuur/paypal/visa op te sturen voor inklaren van goederen!? Ik twijfelde nog om van te voren te bellen om deze shit te vermijden, maar ja.. :shock:

Wat moet ik nu doen om deze situatie op te lossen? Heb geen factuur (of ik moet er zelf eentje fabriceren) van de gsm aangezien ik ze gewoon via die vriend heb gekocht, kan alleen aan die contactpersoon in LA vragen of hij z'n aankoopbewijs doorstuurt, maar geen idee of dat ik daar iets goed mee doe. Echt geen zin om extra kosten te betalen en nog 's BTW. Dacht dat er uitzonderingen waren op de term 'repair' & 'gift' en ja ik weet dat men er ook misbruik van maakt, maar toch.. Had bovenstaand website al verschillende keren nagelezen en het is niet echt 100% duidelijk. :?

Stel dat ik in de toekomst iets koop zoals onderdelen of gewoon een nieuwe casing (voor&achterkant) dan vallen die niet onder repair maar onder algemene waarde max 150€?

PS: het fijne van de zaak is dat de douane bij m'n allereerste iphone (3-4j geleden) m'n pakket heeft zoekgemaakt :!: -> lees: waarschijnlijk gestolen door medewerker -> kwam toen veel in het nieuws daarna ivm fraude bij post en douane. Case closed zogenaamd en heb er nooit niks (400€) van teruggezien + moest ik nog betalen voor iets wat ik nooit heb ontvangen NB. Oplichters!!! :evil:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#32 , 24 jun 2011 16:37

Het douanebeleid is mijns inziens totaal ontransparant en willekeurig. Ik krijg regelmatig pakjes uit voornamelijk de US, en het is onvoorstelbaar wat daar mee gebeurd:

- Soms betaal ik meer taxen en formaliteiten dan de waarde van het pakket.
- Soms betaal ik enkel 10 € "aanbiedingskosgten".
- Soms betaal ik helemaal niets, terwijl de inhoud een waarde van een paar honderd euro heeft.

Probeer hier maar eens een lijn in te trekken! Ik ben al lang blij als ik enkel de 10 € "aanbiedingskosten" moet betalen. Ik hou meestal rekening met deze kosten voor ik iets koop, zodat ik niet voor verrassingen sta, achteraf. Moet ik de 10 € niet betalen, heb ik geluk, is het meer, heb ik pech. Laat ons zeggen dat ik 60% van de tijd 10 € betaal, 30% van de tijd niets, en 10% van de tijd meer.

Gelukkig gaat het bij mij telkens om goederen waar je echt moet in thuis zijn om de echte waarde te kennen (replica's van movie props). Zo zat er bijvoorbeeld een dure, gelimiteerde en custom made replica van "The Cross of Coronado" uit "Indiana Jones and the Last Crusade" in een pakje (waarde: honderden dollars). Pakje was opengedaan, douaniers hebben volgens mij gedacht "Tien, een oud kruisbeeld. Laat maar passeren." Kosten: 10 € aanbiedingskosten. Beleid daar is te gek om los te lopen. Dat ze eens duidelijke regels opstellen, zodat mensen WETEN waar ze zich moeten aan verwachten als ze iets opgestuurd krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tianneke

#33 , 24 jun 2011 17:05

Het douanebeleid is mijns inziens totaal ontransparant en willekeurig. Ik krijg regelmatig pakjes uit voornamelijk de US, en het is onvoorstelbaar wat daar mee gebeurd:

- Soms betaal ik helemaal niets, terwijl de inhoud een waarde van een paar honderd euro heeft.
Klopt! Het is op voorhand niet in te schatten...en soms komen pakjes niet aan. (Bij navraag bij bpost wist men mij te vertellen dat diegene die het pakje verzendt dan klacht moet indienen, nou ja vanuit de VS...willen ze niet...pftt)
Sommige firma's hebben sinds kort een eigen bezorgdienst hier in België, sindsdien betaal ik geen kosten meer.

Reclame

Gebruiker21

#34 , 27 jun 2011 08:53

Als een pakje niet aan komt, is dit het probleem van de verzender. Aangezien ik meestal betaal via PayPal, kan ik dan een claim indienen en krijg ik meestal mijn geld wel terug. Ook niet 100% eerlijk aangezien het mogelijk de schuld is van onze douane diensten en niet van de verzender...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan

#35 , 27 jun 2011 10:40

Dat is ook mijn ervaring.

Vandebos

#36 , 27 jun 2011 11:08

Same here. Die aanbiedingskosten zijn wel terugeisbaar voor pakketten met een waarde lager dan een kleine €35 dacht ik?

Gebruiker21

#37 , 27 jun 2011 11:51

Same here. Die aanbiedingskosten zijn wel terugeisbaar voor pakketten met een waarde lager dan een kleine €35 dacht ik?
Echt? Wat moet je daar dan exact voor doen?

Vandebos

#38 , 27 jun 2011 12:04

Dat is hier al eens besproken dacht ik. Eens zoeken.

Terug naar “Consumenten Koop”