Vraagje:
ik koop een iphone van een vriend die deze op zijn beurt vanuit de VS had meegenomen. Even later blijkt er een probleem mee te zijn en geef deze met hem mee zodat hij ze bij volgende reis naar LA kan binnendoen voor garantie/reparatie. Na enkele weken blijkt dit niet gedekt en niet te maken of veel te duur. Ik vraag aan contactpersoon van die vriend om deze dan te laten terugsturen aangezien ik de gsm zsm terugwilde. Dit gaat via pakket en verzekerd. -> ik vraag duidelijk om op de zending te vermelden: 'repair item broken'. Dit om juist te vermijden dat ik nog 's moet betalen over iets van mezelf wat compleet belachelijk is natuurlijk. De telefoon is niet compleet en ontbreekt verschillende onderdelen zoals moederbord, zonder dat heb je gewoon een leeg omhulsel dus!
Volg via UPS met track&trace en ze blijft bij douane liggen totdat ik gisteren een brief van DSV kreeg met daarin de vraag om factuur/paypal/visa op te sturen voor inklaren van goederen!? Ik twijfelde nog om van te voren te bellen om deze shit te vermijden, maar ja..
Wat moet ik nu doen om deze situatie op te lossen? Heb geen factuur (of ik moet er zelf eentje fabriceren) van de gsm aangezien ik ze gewoon via die vriend heb gekocht, kan alleen aan die contactpersoon in LA vragen of hij z'n aankoopbewijs doorstuurt, maar geen idee of dat ik daar iets goed mee doe. Echt geen zin om extra kosten te betalen en nog 's BTW. Dacht dat er uitzonderingen waren op de term 'repair' & 'gift' en ja ik weet dat men er ook misbruik van maakt, maar toch.. Had bovenstaand website al verschillende keren nagelezen en het is niet echt 100% duidelijk.
Stel dat ik in de toekomst iets koop zoals onderdelen of gewoon een nieuwe casing (voor&achterkant) dan vallen die niet onder repair maar onder algemene waarde max 150€?
PS: het fijne van de zaak is dat de douane bij m'n allereerste iphone (3-4j geleden) m'n pakket heeft zoekgemaakt -> lees: waarschijnlijk gestolen door medewerker -> kwam toen veel in het nieuws daarna ivm fraude bij post en douane. Case closed zogenaamd en heb er nooit niks (400€) van teruggezien + moest ik nog betalen voor iets wat ik nooit heb ontvangen NB. Oplichters!!!