Mag een koerier een pakje bij de buren afleveren???

jeaninemiddelkerke

Re: Mag een koerier een pakje bij de buren afleveren???

#16 , 30 jul 2012 16:27

Heb zelf koerierdienst, en zo wordt er atlijd gewerkt

als dit niet zou gebeuren, zou de klant transport dubbel moeten betalen, je kan van een koerierdienst niet verwachten dat hij twee maal gaat leveren voor de prijs van eenmaal.

Nu om oneerlijke mensen uit te sluiten, vraag je ten allen tijde wel de naam, datum en tijd van de ontvanger. Ik durf tegenwoordig zelfs een foto nemen met gsm als bewijs.

De ervaring leert me dat op 17j het nog nooit is voorgevallen dat een pakket niet is aangekomen bij iemand
En vindt u het ook normaal dat pakjes zomaar achtergelaten worden in de inkomhal van een appartementsgebouw waar iedereen (niet enkel de bewoners, en dan nog) toegang hebben? Dergelijke zaken zijn blijkbaar gangbare praktijk (ik zie het nog vaak), ik vind dat niet kunnen.

Indien men niet afgetekend heeft voor ontvangst heeft men het niet ontvangen, zo simpel is dat. Geld terugvorderen van de verkoper die het op zijn beurt zal terugvorderen van de leveringsdienst. En dan zelfs nog durven afkomen met een krabbel die zogezegd mijn handtekening was, om daarna het verhaal nog eens te wijzigen over afgifte bij 'buren' ... en er zich zo domweg in te klappen. Het zal een lesje geweest zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#17 , 04 aug 2012 19:19

Waar te beginnen? Ik heb al vanalles meegemaakt met postbodes en pakjesdiensten.

BPOST:
Reeds 2 maal voorgehad! Ik hoor de postbode de post door de brievenbus steken. Ik ga naar de deur en zie dat er een afwezigheidsbriefje bijsteekt. Snel open ik de deur, maar de gemotoriseerde postbode is al verdwenen. Ik bel naar het postkantoor dat ze de postbode moeten verwittigen dat hij het pakje alsnog komt brengen. Mijn motivatie: hij heeft niet aangebeld!
Als ik het briefje beter bekijk zie ik dat er een datum van de dag voorheen op staat en dat mijn pakje al sinds 9u die ochtend bij het lokale postkantoor ligt.
Bij BPOST is men alsnog aan het uitzoeken hoe dit ooit kon gebeuren.
Reeds tweemaal voorgehad? Man dan bent u nog bij de gelukkigen, hetgeen u beschrijft is hier standard policy, ik vermoed omdat de postbode(s) in kwestie te lui zijn om pakketjes te dragen. Mocht ik 5 euro hebben gekregen per keer dat bpost bij mij een document heeft geantidateerd, ik kon gaan rentenieren op de Bahama's.

WP002

#18 , 04 aug 2012 19:21

Waar te beginnen? Ik heb al vanalles meegemaakt met postbodes en pakjesdiensten.

BPOST:
Reeds 2 maal voorgehad! Ik hoor de postbode de post door de brievenbus steken. Ik ga naar de deur en zie dat er een afwezigheidsbriefje bijsteekt. Snel open ik de deur, maar de gemotoriseerde postbode is al verdwenen. Ik bel naar het postkantoor dat ze de postbode moeten verwittigen dat hij het pakje alsnog komt brengen. Mijn motivatie: hij heeft niet aangebeld!
Als ik het briefje beter bekijk zie ik dat er een datum van de dag voorheen op staat en dat mijn pakje al sinds 9u die ochtend bij het lokale postkantoor ligt.
Bij BPOST is men alsnog aan het uitzoeken hoe dit ooit kon gebeuren.
Reeds tweemaal voorgehad? Man dan bent u nog bij de gelukkigen, hetgeen u beschrijft is hier standard policy, ik vermoed omdat de postbode(s) in kwestie te lui zijn om pakketjes te dragen. Mocht ik 5 euro hebben gekregen per keer dat bpost bij mij een document heeft geantidateerd, ik kon gaan rentenieren op de Bahama's.
En vindt u het ook normaal dat pakjes zomaar achtergelaten worden in de inkomhal van een appartementsgebouw waar iedereen (niet enkel de bewoners, en dan nog) toegang hebben? Dergelijke zaken zijn blijkbaar gangbare praktijk (ik zie het nog vaak), ik vind dat niet kunnen.
Bij mij hebben ze al meerdere malen het pakje gewoon op de stoep (van een drukke straat) achtergelaten.

Reclame

guiclo

#19 , 06 aug 2012 20:35

In principe mag dit niet, normaal gezien moet de Taxipost een melding in de bus steken dat hij langs geweest is.
Op dat formulier staat dan ook de melding wanneer of waar dit pakket kan afgeleverd worden.
Maar heb dat ook dikwijls voor dat je iets besteld en dat de transportfirma het ergens anders afleverd.
Heeft toen ooit eens een pakket bij de onderbuurvrouw afgeleverd, s'avonds leverde de onderbuurvrouw dat af aan mij nadat ze mij een brief liet ondertekenen.
Anders wou ze het niet afgeven.

Heb vroeger ook in een magazijn gewerkt en tijdens de sluitingsuren in de middag was er ook een courierbedrijf die telkenmale tijdens de sluitingsuren leverde en tekende toen zelf af.
Toen hebben we gereclammeert dat het pak niet geleverd werd bij de leverancier, toen bleek dat de transporteur zelf aftekende.
Die transporteur heeft van dan af niet meer geleverd tijdens de sluitingstijd.

guiclo

#20 , 06 aug 2012 20:45

als dit niet zou gebeuren, zou de klant transport dubbel moeten betalen, je kan van een koerierdienst niet verwachten dat hij twee maal gaat leveren voor de prijs van eenmaal.
geeft het ook niet de mogelijkheid om het pakket door de klant zelf af te halen bij de koerierdienst of ergens anders op verzoek van de klant af te leveren.
Als een klant een pakket niet ontvangt dan kost het de leverancier ook meer.
Een koerierdienst kan ook bij de buren ergens afleveren terijl die buren niet goed overeen komen.

louisdenise

#21 , 06 aug 2012 23:27

Alles hangt een beetje van goodwil af en hoe goed ken je de postbode.

Als de postbode een pakje meeheeft van de buren dan zeg ik zelf dat ze het bij mij mogen achterlaten en ook ik zeg dat ze bij de overbuur of bij de traiteur of de begrafenisondernemer aan de overkant achterlaten.

Mensen kunnen ook secur versturen en dan moet het op naam en afgetekend worden.

Al enkele malen zat er enkel een briefje bij mij in de bus van een vervanger. Die had niet eens pakjes mee, alleen maar briefjes! Ik was telkens thuis ! Zo moeten ze geen pakjes sleuren en ook niet aanbellen. Het is dus geen vehaaltje maar werkelijkheid. het gebeurd effectief.

Louisa

Purple

#22 , 24 okt 2012 19:02

Hier net hetzelfde meegemaakt.
Pakket besteld en voor de zekerheid mijn werkadres (zelfde gemeente) opgegeven omdat ik ook al fratsen had meegemaakt.

Vandaag een briefje in de bus dat het pakket "gisteren" was aangeboden, maar niemand thuis. (terwijl er wel iemand thuis was, maar dit terzijde)

Pakket afgegeven aan: Isabelle
......ik ken geen Isabelle en hier woont geen Isabelle in de buurt bij mijn weten.

Weet wel dat 2 huizen naast mij een computerwinkel is, en de klanten overdag vaak mijn oprit als parkeerplaats gebruiken...dus kan het al raden.

Wordt weer plezant...

Vandebos

#23 , 24 okt 2012 19:16

Alles hangt een beetje van goodwil af en hoe goed ken je de postbode.

Als de postbode een pakje meeheeft van de buren dan zeg ik zelf dat ze het bij mij mogen achterlaten en ook ik zeg dat ze bij de overbuur of bij de traiteur of de begrafenisondernemer aan de overkant achterlaten.

Mensen kunnen ook secur versturen en dan moet het op naam en afgetekend worden.

Al enkele malen zat er enkel een briefje bij mij in de bus van een vervanger. Die had niet eens pakjes mee, alleen maar briefjes! Ik was telkens thuis ! Zo moeten ze geen pakjes sleuren en ook niet aanbellen. Het is dus geen vehaaltje maar werkelijkheid. het gebeurd effectief.

Louisa
Ditto onlangs nog aan de hand gehad terwijl ik net op het punt stond buiten te komen. Heel hartig woordje koerier en even later telefonisch met koerierdienst gevoerd... Om af te ronden met bedrijf waar de bestelling geplaatst was. Andershalf uur later heeft een andere koerier mijn pakket afgeleverd nadat men mij telefonisch had verwittigd dat deze onderweg was...

Soms helpt het om je kwaad te maken,zelfs tegen een drieletterige multinational.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#24 , 25 okt 2012 07:19

Mmm, van een postbode kan ik begrijpen dat hij eerder briefjes dan pakjes meeheeft (het moet immers allemaal zin zijn fietstassen kunnen). Grotere paketten worden hier bij ons met een apart autootje van de post bezorgd (de taxipost zendingen, vermoed ik), maar kleinere paketten moeten door de postbode meegenomen worden. Ik kan me voorstellen dat dit voor een postbode praktisch niet haalbaar is als hij zo 20 of 30 paketjes moet meesleuren, en dat hij in dat geval liever de briefjes meeneemt.

Van een drieletterig koerierberdrijf kan ik het echter niet begrijpen. Het afleveren van paketjes is hun core business. Straf dat zij meteen een papiertje in de bus steken, zonder eerst het pakket te willen leveren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Hawkee

#25 , 25 okt 2012 07:40

ik heb ook slechte ervaringen met bpost, zoals hier ook al werd vermeld, briefje van afwezigheid in de bus, raar dat we dan wel thuis zijn en de bel niet horen, werkt nogtans wel goed.
ikzelf heb al meerdere mails gestuurd naar bpost ivm het niet verkrijgen van post (facturen, e.d.), het enige dat ze doen is een mail terug sturen dat ze het gaan onderzoeken.
ze hebben zelf al x aantal keer van postbode verandert voor hier en het gaat van kwaad naar erger.
behalve klagen denk ik niet dat we veel kunnen doen :)

in geval van 3 letter koeriers, die hebben idd hun pakjes bij hun en als ik mij niet vergis wordt het ook afgezwierd bij buren, want hun tijd is geld, dus aan iemand kunnen geven is volgens hun beter dan nog eens terug keren en zo meer tijd te verliezen.

SvenV

#26 , 25 okt 2012 09:33

Wij hebben eerder deze maand nog een aangetekende zending rechtstreeks in de brievenbus gekregen, met de melding dat de postbode het strookje was kwijtgespeeld.
Gezien het niks belangrijk betrof (en we ook geen 1 uur kwijt zijn om dit zelf gaan af te halen :) ) verder ook geen gevolg aan gegeven.

Vraag me wel af hoe het zit met de geldigheid van de zending dan. Word deze aanzien als afgeleverd tov de verzender?

Vandebos

#27 , 25 okt 2012 10:00

@Hawkee: heb met die mannen al alles meegemaakt, van buren tot voor deur tot niets tot teruggezonden omdat er zogezegd bij herhaling niemand aanwezig is (terwijl er permanent iemand thuis was..). We gebruiken op straat zelfs een zogenaamde pakjestante; een oudere dame die permanent thuis aanwezig is en die er geen bezwaar tegen heeft voor derden pakjes te aanvaarden en de betrokkenen 's avonds een seintje geeft. De dame in kwestie heeft een keer op een bepaalde dag maar liefst 12 briefjes gekregen dat ze niet thuis was voor diverse pakjes... Uiteindelijk bleek het jobstudent te zijn die het warm water dacht uitgevonden te hebben...

Persoonlijk heb ik met hen al meegemaakt dat ze verzekerde pakketten met voor duizenden euro's aan it materiaal gewoon voor de deur dumpen. Onmiddellijk furieus op reageren lijkt de enige wijze om op lange termijn wat te bekomen en de service af te dwingen waar je recht op hebt en uiteindelijk ook voor betaalt.

Purple

#28 , 29 okt 2012 09:31

Hier net hetzelfde meegemaakt.
Pakket besteld en voor de zekerheid mijn werkadres (zelfde gemeente) opgegeven omdat ik ook al fratsen had meegemaakt.

Vandaag een briefje in de bus dat het pakket "gisteren" was aangeboden, maar niemand thuis. (terwijl er wel iemand thuis was, maar dit terzijde)

Pakket afgegeven aan: Isabelle
......ik ken geen Isabelle en hier woont geen Isabelle in de buurt bij mijn weten.

Weet wel dat 2 huizen naast mij een computerwinkel is, en de klanten overdag vaak mijn oprit als parkeerplaats gebruiken...dus kan het al raden.

Wordt weer plezant...

Mijn pakje is terecht.
Was afgegeven aan Rebecca en niet aan Isabelle zoals op het briefje stond.
De namen lijken op mekaar dus deze vergissing is te begrijpen :?

@ Vandebos: naast mij woont ook een oudere dame die perfect als pakjestante te gebruiken is.
En dit nog graag doet ook, want dan heeft ze eens bezoek.
Nadeel is dat deze vrouw niet op 10 seconden aan de deur is en dan ligt er ook een briefje in de bus.

Waarop de vrouw zich dan schuldig voelt en de volgende keer bijna heel de dag buiten staat met haar rolwagentje op de koerier op te wachten. Waar ik mij dan weer schuldig om voel.....

Skullsbrusher

#29 , 30 dec 2012 20:10

Beste Pennywise711

Je schrijft hier dat je ook al eens een foto neemt van de ontvanger van het pakje ,voor zover ik hiervan weet heb ,mag jij geen foto's nemen van personen ,ook al is het bevoorbeeld om zoals je zelf zegt slechte mensen uit te sluiten ,want hier schendt jij de privacywetgeving en je zit dan nog eens op privégrond ,waar jij normaal niet hoeft te zijn ,want je hebt en andere naam en adres op je afleveringsbon staan ,je gaat zekers op gebied van privacyschending geen gelijk halen .

Pennywisse711 ; jou foto zal nooit aanvaard worden als bewijs door het gerecht ,alleen jij gaat en ferme uitbrander en lesje krijgen in privacywetgeving .

Dat je iemands naam vraagt en tijd en datum op je afleveringsbon zet is nog vrij normaal te noemen .

Hier geef ik je een link en kan je eens uren gaan doorlezen over privacy schending door middel van foto's nemen .http://www.sofam.be/nl/15/

Mvg
Skullsbrusher

Nu om oneerlijke mensen uit te sluiten, vraag je ten allen tijde wel de naam, datum en tijd van de ontvanger. Ik durf tegenwoordig zelfs een foto nemen met gsm als bewijs.

De ervaring leert me dat op 17j het nog nooit is voorgevallen dat een pakket niet is aangekomen bij iemand

Turaki

#30 , 31 dec 2012 22:48

Beste Pennywise711

Je schrijft hier dat je ook al eens een foto neemt van de ontvanger van het pakje ,voor zover ik hiervan weet heb ,mag jij geen foto's nemen van personen ,ook al is het bevoorbeeld om zoals je zelf zegt slechte mensen uit te sluiten ,want hier schendt jij de privacywetgeving en je zit dan nog eens op privégrond ,waar jij normaal niet hoeft te zijn ,want je hebt en andere naam en adres op je afleveringsbon staan ,je gaat zekers op gebied van privacyschending geen gelijk halen .

Pennywisse711 ; jou foto zal nooit aanvaard worden als bewijs door het gerecht ,alleen jij gaat en ferme uitbrander en lesje krijgen in privacywetgeving .

Dat je iemands naam vraagt en tijd en datum op je afleveringsbon zet is nog vrij normaal te noemen .

Hier geef ik je een link en kan je eens uren gaan doorlezen over privacy schending door middel van foto's nemen .http://www.sofam.be/nl/15/

Mvg
Skullsbrusher

Incorrect: iemand op de openbare weg (of andere openbare plaats) wordt verondersteld akkoord te gaan met het laten nemen van foto's, alleen het gebruik is niet toegestaan.
Voor meer info over dit specifieke geval, kijk eens hier:
http://www.privacycommission.be/nl/rech ... e-gevallen

Terug naar “Consumenten Koop”