Douane aanbiedingskosten

ddv

#16 , 03 dec 2009 16:30

ondertussen nog een antwoord dat voedingssupplementen moeten nagezien worden door FAVV , dus extra behandlingskost.

Ik vraag mij af of ze dat zomaar kunnen doen, er staat daar toch niks over geschreven in de voorwaarden. Als dat nergens beschreven staat kunnen die dan zomaar hun ding doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tianneke

#17 , 03 dec 2009 16:51

Er is weinig aan te doen, ook ik bestel via de VS voedingssupplementen en heb al het hele traject rondgebeld ed Maar als je kijkt wat je bij de apotheek betaald voor hetzelfde produkt dan neem ik er die 10 euro wel bij altijd op letten dat je voor niet meer dan €100 besteld anders komt er nog btw bij
Overgens dat 'nazien'is erg vaag, pakjes zijn niet eens geopend, misschien 'bekijken' ze ze met een scanner oid maargoed, de Belgische staat moet centjes hebben :wink:

ddv

#18 , 03 dec 2009 21:24

juist maar ze mogen nog nazien of controleren hé, het staat niet in hun voorwaarden. < 22 euro, is geen kosten (behalve parfum, alcohol). Ik zie daar geen clausule staan over voedingssupplementen, anders hadden ze die ook in de lijst bij alcohol moeten zetten, niet dus. Het is natuurlijk belachelijk om daar verder iets mee te doen, gezien de kleine schade telkens, maar als je dit in proces trekt, denk ik wel dat je gelijk haalt, niet ?

Reclame

tianneke

#19 , 03 dec 2009 21:30

Mij is verteld de inhoud+verzendkosten.

Laat het even weten of je er mee naar de rechtbank stapt, dan kunnen we daar met z'n allen van mee genieten van dat vonnis.

Trouwens die 10 euro is men al drie keer vergeten 8) vragen, er zat toen geen papier bij en op de AS stond geen 10 euro taks...

Ik hoop dat je je gelijk haalt!

Tope

#20 , 04 dec 2009 00:40

Maandagavond 29 oktober ’07 vond ik in de brievenbus een “Afwezigheidsbericht” van Taxipost met daarop de vermelding “Aan de zending zijn kosten verbonden, gelieve hier rekening mee te houden: 10,00 EUR.”

De zending komt uit de V.S. bevat géén alcoholische producten,
parfum en toiletartikelen, tabak en tabaksproducten en heeft een globale waarde van $ 26,04 of € 18,01, ruim onder de limiet van € 22.

Bovendien eist Taxipost dat ik die € 10 euro cash betaal bij levering, wat impliceert dat ik fysiek aanwezig moet zijn bij de transactie. Ik heb dinsdagmorgen 30 oktober om 9u gebeld naar het Depot van Taxipost in Wetteren, met de vraag of het pakje diezelfde dag nog kon geleverd worden. “Neen”, was het antwoord. Dit verbaast me toch, aangezien Taxipost zich profileert als een express dienst van de Post. Omdat ik pas vrijdag 2 november overdag thuis zal zijn, is de levering tot dan uitgesteld! Deze vertraging was in feite niet nodig, mocht Taxipost het pakje niet stockeren in het depot in Wetteren maar in een lokaal postkantoor. Ik woon immers in Gent, waar in een straal van 500 m maar liefst 3 postkantoren gevestigd zijn! Als Taxipost het pakje in één van die drie postkantoren had afgegeven, dan was het voor mij maar een kleine moeite geweest het pakje te voet op te halen. En waarom moet die €10 cash overhandigd worden? Zou een overschrijving niet praktischer zijn? Dan moet de bestemmeling tenminste niet meer fysiek aanwezig zijn bij levering.

Ik heb telefonisch contact gehad met de klantenservice van Taxipost. De vriendelijke mevrouw raadde me aan een klacht in te dienen via fax: 078 15 33 44 of via email: [email protected]De klacht heb ik nu geformuleerd en opgestuurd, en ik raad iedereen die zich in dezelfde situatie bevindt, hetzelfde aan. Benieuwd wat er in de bus valt ...

Ludwig

ddv

#21 , 04 dec 2009 08:21

Tope, merci, maar m'n pakje kwam met de gewone postbode, is dat dan hetzelfde of taxispost ? En heeft het dan wel zin om klacht in te dien bij taxipost ? Of is dat hetzelfde ?

Dino996

#22 , 10 dec 2009 11:34

:evil: :evil: :evil: ik moet 31,86 € betalen voor een pakje uit de USA, ook voedingssupplementen.

Ik kan mezelf wel op het hoofd slaan, want ze hebben mij voor mijn pakje af te leveren de factuur gevraagd om de taksen te kunnen berekenen, en ik heb de eerlijke prijs doorgegeven (87 € ongev.)

Ik heb er bij verteld dat ik niks heb betaald vr dit pakje (stond ook op de factuur) omdat ze mij die gratis hebben opgestuurd na een klacht van een vorige beschadigde zending (waar ik toen 'slechts' 10 € voor heb moeten betalen aan de Post).

Dus ik vermoed dat dit onder 'gift' valt en aangezien het meer dan 45 € is, komt dan 3,5% tax op plus nog eens 21%

Er wordt 45€ afgetrokken indien je pakje op zijn minst 2 verschillende artikelen bevat. In mijn pakje zaten er 2 potjes omega3 capsules in waarvan 1 met rozenolie --dus zijn het 2 verschillende ??

In ieder geval zou ik vlgs die procenten dan 21,3 € ongev. moeten betalen aan de douane plus die zogenaamde 10€ aanbiedingskosten vr de Post.

Urgggg ik ben pissed!

Hoe zit het nu met die wet op de aanbiedingskosten?
Mag de Post het vragen of niet?
Zij zijn toch de douane niet???

Volgens mij profiteren ze ervan omdat mensen dan aannemen dat dit de volledige prijs is door de douane opgesteld..

tianneke

#23 , 10 dec 2009 12:30

Hebben ze het recht om aan jou de factuur de vragen?

Ik kan me voorstellen dat je :evil: bent...wat een toestanden, en in Nederland hoeven ze dat naar wat ik hoorde allemaal niet te betalen.

Dino996

#24 , 10 dec 2009 13:53

het is de douane die de factuur heeft gevraagd, niet de Post.
Maar ik wilde vooral weten of de Post wel 'aanbiedingskosten' mag vragen..

Dino996

#25 , 11 dec 2009 18:49

de douane heeft nog niet geantwoord op m'n vraag hoe ze aan het bedrag komen..

Dino996

#26 , 21 dec 2009 16:28

de douane heeft eindelijk geantwoord. Ik heb telefonisch klacht ingediend bij de Post. Die hadden mij een brief opgestuurd met info over bepaalde documenten die ik aan de douane moest geven zodat ze een onderzoek konden starten of ik teveel heb moeten betalen en dan zouden ze eventueel terugstorten.

Nu heb ik uitleg gekregen over hoe ze aan die som komen:

Aangezien dat u zending een waarde heeft van meer dan 22 eur moet deze zending aabgegeven worden aan
De douane met betaling van btw

Dus 127.51 usd (waarde goederen + transport )=85.25 eur
Btw= 85.25 eur + 25 eur (dossierkosten verplicht aan te geven art 34 btw wetboek)= 110.25 eur
X 6% = 6.61 eur

Dus btw 6.61 eur
Vertollingskosten 25 eur
Voorschotprovisie 0.25 eur

Totaal 31.86 eur

Maar op het blaadje van de Post dat meegeleverd was bij mijn pakje staat op de achterkant 'belangrijke inlichtingen' met wat uitleg over wanneer en wanneer je niet heffingen moet betalen enz..

waaronder staat:

""wanneer de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten hoger liggen dan de verschuldigde taksen, rechten en heffingen, dient u alleen een forfaitair bedrag van 10 € te betalen voor de presentatiekosten inzake douaneformaliteiten. Dit forfaitair bedrag is niet onderworpen aan B.T.W.""

Als ik het goed begrijp, zijn de kosten van de douaneformaliteiten (25€) hoger dan de 6,61 €, en zou er enkel 10 € aangerekend moeten worden?

Waarop de douane antwoordde:
"Deze formule van de post il illegaal voor de wet - zendingen met een waarde van meer dan 22 eur moet aangegeven
Worden .
Wij hebben dit al meerdere keren aan de post vermeld .Gelieve uw klacht verder met de post af te handelen"

weet iemand wat de wet hierover is en hoe kan het nu dat de douane al meermaals de Post hierover heeft verwittigd en zij illegale inlichtingen geven??

Carismo

#27 , 02 feb 2010 20:03

Ik heb een pakje vanuit de States besteld met enkele collectoritems.

Het pakje is tegengehouden door de customservice van DSV de post.

Ze vragen me om een bewijs van creditcard of paypall door te mailen of te faxen om de waarde te bepalen om er vervolgens taxen aan toe te voegen.

Omgerekend op een pakket met een waarde van ongeveer 105 euro moet ik 55 euro extra betalen om dit te mogen ontvangen.

Toch enkele opmerkingen.

Elk item in het pakket heeft apart een waarde minder dan 15 euro--> als ik deze apart laat verschepen betaal ik telkens 25 euro per pakketje (hebben ze me verteld aan de telefoon) indien ik transportkosten wil besparen door deze samen te voegen word ik alsnog gestroopt door de Douane dmv de verzendkosten bij de inhoudelijke waarde te voegen, daar 25 euro bij te tellen(douanekost) en op alle snog eens 21% BTW heffen
- In de States is het verzonden via UPS, waarom is het dan onderschept door DSV?
- de waarde van het pakket is een 150 USD --> artikelwaarde 130 USD met 20 USD verzending--> de belasting word dus ook gehoffen op de vervoerskosten en op de 25€ douanekosten...
- De producten zijn van Europese makelij en aldus belastingen aan toegevoegd voor de Amerikaanse markt en alsnog moet er hier 21% op betaald worden...
-Aan de telefoon krijg ik enkel te horen dat dit de Belgische wet is, als ik vraag waar dit na te kijken valt met een eventueel artikelnr en KB krijg ik als antwoord; 'geen idee misschien eens informeren bij het ministerie van financiën?'
-In Nederland worden deze taksen blijkbaar niet aangerekend

Kan dit eigenlijk allemaal zomaar?

Concreet zou ik graag weten;

- Is de 21% btw die men moet betalen enkel op de waarde van het pakket (inhoud) of wordt de waarde gezien incl. verzendingkosten? Kan de waarde van elk item afzonderlijk geïnterpreteerd worden zodat indien men onder 22 euro blijft, vrij is van rechten en taxen.

- is die 25 euro douane kost werkelijk illegaal en mag men slechts 10 euro vragen die niet onderworpen mag zijn aan BTW?

- Moet men op een product van Europese makelij waar al belastingen zijn op gerekend nog eens 21% extra betalen of speelt dat geen rol en kijkt men enkel vanwaar het pakje komt (in mijn geval de US)?

mvg

macobsession

#28 , 29 mar 2010 15:47

inderdaad, als ik iets bestel in america krijg ik achteraf ook douane kosten voorgeschoteld. Alleen met pakjes uit america. Bestel ik iets uit nederland, dan ist inorde. Ook mijn pakjes waren ongeopend. Heb mij er niet dik ingemaakt, twas 10€ volgende keer toch ook is onderzoeken.

groeten

rinzewind

#29 , 21 dec 2010 22:49

ik zit met hetzelfde probleem, ik heb een paketje vanuit hongkong waar dat duidelijk op de buitenkant de inhoud staat vermeld, en welk een tatale waarde is van 9.5 dollar, en nog steeds vragen ze 10 euro voordat ze dat paketje willen afgeven, sterker nog overlaatst heb ik een controler voor mijn playstation 2 besteld uit china waarde 7.5 dollar en toen het paketje was aangekomen was het opengesneden en terug dichtgedaan met plakband waar douane opstond, en was mijn controler opengehaald en de verzegeling van de garantie verbroken, en toen ik deze uitteste werkte die niet, resultaat ik heb een controler waar ik 7.5 dollar en dan nog is 10 euro bovenop heb moeten betalen en deze is dan kapot, en ik kan hem niet terugsturen omdat de douane deze controler heeft opengemaakt en de garantiesticker heeft verbroken, is dit eigenlijk wel correct ? en mogen ze me eigenlijk wel 10 euro aanreken voor een paketje dat nog geen 7 euro aan spullen bevat, gelukkig waren wel de verzendingskosten gratis, maar dan nog.

float
Juridisch actief: Ja

#30 , 22 dec 2010 19:58

Lees eens: http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/cit ... ternet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”