garantie op tweedehands televisietoestel

delady
Topic Starter

garantie op tweedehands televisietoestel

#1 , 21 okt 2006 14:43

Wij hebben in dec 05 een breedbeeldtelevisie SBR gekocht voor 350 euro, nadien is hij al binnen geweest voor een reparatie, nu heeft de beeldbuis het begeven en zegt de mede-eigenaar in de zaak dat er maar een coulancegarantie van 4 jaar meer is op beeldbuizen bij philips(terwijl dit ervoor 8 jaar was), waar vind ik dat terug, alsook zegt hij naar philips dus gebeld te hebben en zouden deze maar voor 145 euro tussenkomen en wij zouden dan nog meer dan 300 euro moeten betalen zonder plaatsingskosten.Nu had ik de mede-eigenaar gezegd dat sinds 1 jan 05 op tweedehandsgoederen minimum 1 jaar garantie is, hij zei dat in zijn pc stond 6 maanden maar op verkoopticket stond niks over garantie, toen was hij bezig dat ik niet kon bewijzen dat deze televisie van ons was omdat typenr niet op verkoopbriefje stond(dit is hun beleid blijkbaar).Ik had gezegd dat ik recht had op garantie, toen zei hij weer dat philips slechts 1 maand garantie geeft op een nieuwe beeldbuis.Ik zei dat je zowiezo recht hebt op 3 maand garantie bij herstelling, volgens hem niks.Alsook had hij mijn man wijs gemaakt dat tv zowiezo gerepareerd zou worden als wij hem niet lieten maken omdat zij deze dan verkochten, hallo, ik heb hem wel betaald in dec 05!Wat moet ik hier nu mee aanvangen, wie weet meer over coulance-regeling?Tv is dit jaar blijkbaar pas 6 jaar! Verkoper kwam dreigend over: met je papier kan je toch niks beginnen als je er een rechtszaak van wil maken want het typenr staat er niet op, dus je kan niet bewijzen dat die televise van jullie is, toen heb ik geantwoord: wat moet ik dan doen de politie meebrengen om mijn televisie te halen.In ieder geval komt de eigenaar terug dinsdag.Wat zijn nu mijn rechten?Als ik naar consumentenbescherming kijk op fgov, dan heb ik een jaar garantie.Wie draait voor de schade op van de beeldbuis en hoelang is coulanceregeling bij philips nu?Valt dit onder verborgen gebrekn als ik slechts 6 maanden garantie zou hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 23 okt 2006 08:31

Waaruit leidt U af...dat U ??n jaar garantie kreeg????

Art. 1627. Partijen kunnen, door bijzondere overeenkomsten, deze wettelijke verplichting uitbreiden of beperken; zij kunnen zelfs overeenkomen dat de verkoper tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.(Burgerlijk Wetboek)

WELLICHT aanvaarde U 'stilzwijgend' de (garantie)voorwaarden.

delady
Topic Starter

#3 , 23 okt 2006 12:28

verkoper heeft voormiddag gebeld naar mijn man dat tv donderdag hersteld is, ik heb naar T-A gebeld en zij zeggen dat ik 1 jaar garantie heb!Over vraag of nieuwe of tweedehandse beeldbuis, antwoordde man dat dit discutabel is omdat na herstelling tv, de tv perfect moet werken alsook heb ik nog 3 maanden garantie op herstelling terwijl de mede-eigenaar beweerde dat ik dan helemaal geen garantie zou hebben op herstelling!

Reclame

Lex

#4 , 23 okt 2006 13:58

Wat T.A. U vertelde is de 'algemene' regel...Daar kan vanaf geweken worden!
HERLEES art. 1627 van het B.W. nog eens....GOED

delady
Topic Starter

#5 , 23 okt 2006 15:58

'Artikel 1627'

Partijen kunnen, door bijzondere overeenkomsten, deze wettelijke verplichting uitbreiden of beperken; zij kunnen zelfs overeenkomen dat de verkoper tot geen vrijwaring zal zijn gehouden. "

bedoel je dit?
zoals ik dit lees kan verkoper beperken maar er moet een OVEREENKOMST zijn om dit te laten gebeuren en ik ga z?ker niet mijne garantie beperken!!Halloo!

Lex

#6 , 24 okt 2006 12:01

Door uw tv te laten herstellen aanvaarde U de (garantie)voorwaarden van die verkoper/hersteller, of U deze nu kent of niet...

Eerst een herstelling laten uitvoeren en dan gaan discussi?ren over de voorwaarden...zo werkt het uiteraard NIET!!

Ga naar die winkel en vraag naar de voorwaarden.

dieke

#7 , 24 okt 2006 12:46

Nu is het te laat want je hebt het ding al laten herstellen. Maar goede tip voor de toekomst: doet de winkel waar je iets kocht moeilijk, is het bij mij al meermaals interessant gebleken rechtstreeks te communiceren met de fabricant (in dit geval dus Philips).

delady
Topic Starter

#8 , 24 okt 2006 12:58

ga het niog eens opsommen:
tv is binnengebracht om te vragen wat er aan scheelde
beeldbuis kapot, discussie wie dat gaat betalen
gisteren belde verkoper om te zeggen donderdag tv gerepareerd is!!

delady
Topic Starter

#9 , 27 okt 2006 07:32

heb nu met de eigenaar een akkoord bereikt, wij betalen(met veel tegengoesting) 120 euro, wel voor een neiuwe beeldbuis.

Terug naar “Consumenten Koop”