Dit is vrij recent wettelijk geregeld met een grote bescherming voor de consument.
De "Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen" is hiervoor ontwikkeld.
Deze wet is in het BW ingevoegd vanaf artt. 1649bis ev BW
Art. 1649quater. - ? 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van
twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
? 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering,
tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
Binnen de de 6 maand na de aankoop/levering hoeft u niets te bewijzen. Gewoon "het is kapot" zeggen. (klinkt sterk ? Toch is het zo ! )
Erna , maar binnen de twee jaar moet u wel bewijzen dat het gebrek reeds ab initio (bij de koop) aanwezig was.
Wat kan u doen , wat kan u vragen:Art. 1649quinquies. - ? 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in ? 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in ? 3.
? 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
Niet aarzelen om de verkoper hiervan een afdrukje onder de neus te duwen indien de medewerking niet optimaal is.
Veel plezier met uw herstelde of nieuwe microgolfoven
Groeten B.