voertuig zonder gelijkvormigheidsattest

dakr
Topic Starter

voertuig zonder gelijkvormigheidsattest

#1 , 30 jul 2010 13:37

Begin juli kocht ik een motor.

Toen 2 dagen na aankoop mijn verzekeringsmakelaar me er attent op maakte
dat er geen gelijkvormigheidsattest was heb ik onmiddellijk met de vroegere eigenaar gebeld.

De verkoper is toen beginnen zoeken maar kon het attest niet meer vinden.
Hij is toen naar de politie gestapt en heeft een attest van verlies laten opmaken.
Via dit attest kon er dan een duplicaat worden aangevraagd.

Op het moment dat het duplicaat er was werd ik gebeld en ben ik het attest gaan ophalen.
Dit heeft me 90 Euro gekost.

Omdat het toch de verkoper is die ervoor moet zorgen dat er een gelijkvormigheidsattest aanwezig is,
heb ik ook toen weer gebeld en gevraagd om me de 90 Euro terug te betalen.

Nu, de brave man reageert niet meer op mijn telefoontjes of emails.
Hoe kan ik best tewerk gaan om deze 90 Euro toch terug te krijgen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV

#2 , 30 jul 2010 17:15

Terugvorderen via de vrederechter.
Oproep in verzoening voor de vrederechter proberen, maar risico bestaat dat de tegenpartij niet komt opdagen.
Bij welke vrederechter, woonplaats verkoper of woonplaats koper? Navragen op het vredegerecht.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jul 2010 17:17

Persoon aangetekend in gebreke stellen en als hij daarop niet reageert moet je je maar beslissingen of je gaat dagvaarden voor de vrederechter of niet.

Reclame

s21

#4 , 30 jul 2010 17:44

Het verkopen van een motor zonder gelijkvormigheidsattest is idd niet toegelaten, omdat je bij het ontbreken ervan de motor idd niet kan inschrijven op jouw naam. Uiteindelijk is ook de vorige verkoper de enige die dit opnieuw kan aanvragen.

Begin met de man in kwestie aangetekend aanschrijven met de eis het bedrag van €90 binnen x aantal dagen (redelijke termijn) op jouw rekeningnummer over te maken. Schrijf erbij dat bij niet-betaling verdere stappen ondernomen zullen worden, nl. vrederechter.

Zo'n brief maakt meer indruk dan een telefoontje of mailtje, wat de verkoper denkt te kunnen "negeren" in de hoop dat je opgeeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2010 17:16

...en u voor de bevoegde rechtbank zal gedaagd worden of zo...

dakr
Topic Starter

#6 , 03 aug 2010 20:31

dank voor jullie reacties.

Mogen de administratieve kosten (aangetekende zending)
ook worden verhaald op de persoon die zijn verplichtingen niet nakomt?

Terug naar “Consumenten Koop”