Uitleg: Kopen van een toestel

dieke

#16 , 26 sep 2006 09:15

Al gevraagd aan de verkoper eigenlijk waarom ie niet meer wil verkopen?? want dat vermeld je niet
Welk belang heeft dat eigenlijk? For the record: er is gewoon totaal geen communicatie tussen ons en de verkoper, aangetekende brief ten spijt. Ze geven dus gewoon niet thuis. Ons zegt dat genoeg dat het hen geen bal kan schelen wat ze ons aandoen en dus kan het waarom ons geen bal schelen.

Zelfs al zou de verkoper een dergelijke reden hebben die aannemelijk lijkt (hoewel ik die reden nog steeds benoemd zou willen zien; onbezonnen of ondoordacht stel je volgens mij je goed niet te koop en depressie? wat heeft dat nu te maken met verkopen of niet?) dan nog is de reden waarom de koper het goed WEL wil kopen zeker even waardevol.

En net daarom Koen, bestaat de regel van de gedwongen uitvoering van een overeenkomst. Omdat er aan dergelijke verkoop altijd twee partijen gebonden zijn en het niet meer dan logisch is dat er toch een standpunt moet genomen worden door de wetgeving als er iets zou mislopen. Me dunkt dat de keuze dan snel gemaakt is in het voordeel van diegene die gewoon de overeenkomst wil nakomen.

Of moeten we in jouw ogen dan maar terug naar een tijd waarin verkoper en koper zouden moeten duelleren om te zien wie het goed kan verkrijgen? Een samenleving waarin niemand tot iets kan verplicht worden lijkt misschien erg idyllisch, maar dat is al wat het is hoor, een utopie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#17 , 26 sep 2006 09:52

dat de verkoper niet thuis geeft is idd onvergeeflijk
Omdat er aan dergelijke verkoop altijd twee partijen gebonden zijn en het niet meer dan logisch is dat er toch een standpunt moet genomen worden door de wetgeving als er iets zou mislopen. Me dunkt dat de keuze dan snel gemaakt is in het voordeel van diegene die gewoon de overeenkomst wil nakomen.
volledig akkoord, uiteraard dient de schade vergoed te worden,
maar dwang vind ik uitgesloten.

dieke

#18 , 26 sep 2006 10:15

Beste Koen

We gaan er toch geen woordspelletje van maken, wel? Hoe denk jij dan iemand zo ver te krijgen om de schade te vergoeden als je die persoon daar niet toe "dwingt"? Of hoe zou jij dat dan noemen? :-)

Of bedoel je dat je vindt dat in ons geval de verkopers zouden moeten "gedwongen" worden ons een schadevergoeding te betalen, maar dat ze niet mogen "gedwongen" worden te verkopen? Hoe meet jij dan in geld het feit dat bijvoorbeeld mijn zoon van 2,5 ineens naar een ander schooltje zou moeten? Kom jij hem uitleggen dat hij daartoe GEDWONGEN wordt omdat de verkopers van "onze" bouwgrond (zoals hij hem trouwens ook al noemt, hij weet al precies waar hij zijn kamertje wil enzoverder) niet mogen GEDWONGEN worden om die grond te verkopen? En rijd je dan meteen ook mee om een nieuwe onthaalmoeder te zoeken enzoverder? Of kan je dat ook redelijkerwijze uitdrukken in een financiele schadevergoeding?

Reclame

koen999

#19 , 26 sep 2006 10:27

Beste Koen

We gaan er toch geen woordspelletje van maken, wel? Hoe denk jij dan iemand zo ver te krijgen om de schade te vergoeden als je die persoon daar niet toe "dwingt"? Of hoe zou jij dat dan noemen?
Heb je de verkoper de keuze gegeven de schadevergoeding te betalen en heb je gesteld dat je, indien hij geen schadevergoeding betaalt, die zal eisen?

Of bedoel je dat je vindt dat in ons geval de verkopers zouden moeten "gedwongen" worden ons een schadevergoeding te betalen, maar dat ze niet mogen "gedwongen" worden te verkopen?
Indien ze ze niet vrijwillig betalen ja

Hoe meet jij dan in geld het feit dat bijvoorbeeld mijn zoon van 2,5 ineens naar een ander schooltje zou moeten? Kom jij hem uitleggen dat hij daartoe GEDWONGEN wordt omdat de verkopers van "onze" bouwgrond (zoals hij hem trouwens ook al noemt, hij weet al precies waar hij zijn kamertje wil enzoverder) niet mogen GEDWONGEN worden om die grond te verkopen? En rijd je dan meteen ook mee om een nieuwe onthaalmoeder te zoeken enzoverder? Of kan je dat ook redelijkerwijze uitdrukken in een financiele schadevergoeding?
Niets belet je die schade redelijkerwijze in te schatten bij het sluiten van de compromis

dieke

#20 , 26 sep 2006 11:59

Nee Koen, ik heb hen nadat zij totaal niet reageerden op mijn aangetekend schrijven niet meer gevraagd dit te regelen via een schadevergoeding.

"Niets belet je die schade redelijkerwijze in te schatten bij het sluiten van de compromis"

Als je zegt dat de belevingswereld, vriendjes,... van een kind van 2,5 zomaar mag overhoop gehaald worden in ruil voor centen, heb je ofwel geen kinderen ofwel op zijn minst geen inlevingsvermogen. Zoiets kan je onmogelijk in centen uitdrukken.

Kan je nu niet gewoon toegeven dat je nog niet echt had stilgestaan bij het feit dat er bij de verkoop van vastgoed wat meer komt kijken dan gewoon de overdracht van een goed?

koen999

#21 , 26 sep 2006 12:18

Als je zegt dat de belevingswereld, vriendjes,... van een kind van 2,5 zomaar mag overhoop gehaald worden in ruil voor centen, heb je ofwel geen kinderen ofwel op zijn minst geen inlevingsvermogen. Zoiets kan je onmogelijk in centen uitdrukken.
Aangenaam is zulks ongetwijfeld niet maar om dat nu als een met geen geld van de wereld te compenseren drama te beschouwen

Kan je nu niet gewoon toegeven dat je nog niet echt had stilgestaan bij het feit dat er bij de verkoop van vastgoed wat meer komt kijken dan gewoon de overdracht van een goed?
dat gaat zowel op voor de verkoper als voor de koper bij de verkoop van een huis

Terug naar “Consumenten Koop”