Dag iedereen,
Graag had ik hier een probleem waar ik mee worstel voorgesteld voor advies.
Op 20/03/06 heb ik een bestelbon ondertekend voor levering en plaatsing van een inbouwhaard ter waarde van 5.145 Euro. Deze levering en plaatsing was met inbegrip van levering en aansluiting van een inox afvoerkanaal voor de rookgassen.
Op 28/06/06 zijn hier om 11.30 h 2 onderaannemers van de firma waar ik het toestel besteld heb aangekomen met het toestel en zijn begonnen aan de plaatsing. De diameter van het inox afvoerkanaal (buis) die zij bijhadden pastte echter niet op de uitgang van de inbouwhaard. Ze hebben deze inox buis dus niet kunnen aansluiten waardoor het toestel niet in werking genomen kon worden. Na telefonisch contact met de firma waar ik de haard kocht beloofde men mij zo spoedig mogelijk een aanpassingsstuk voor de aansluiting van de inox buis te komen plaatsen.
Op 05/0706 ontvang ik van de firma een factuur ten bedrage van 5.316 Euro. Deze factuur was dus hoger dan de prijs die overeengekomen was op de bestelbon, en dit om rede van dat zij er de prijs van het ontbrekende reductiestuk bij telden.
Op 10/07/06 heb ik hun factuur zowel per gewone briefpost als per aangetekende zending geprotesteerd. Ten eerste om reden van dat het toestel nog niet in werking genomen kan worden omwille van het missende reductiestuk. Ten tweede omdat het uiteindelijke factuurbedrag
hoger was dan het overeengekomen bedrag op de bestelbon. Ook heb ik op 10/07/06 een storting op hun rekening gedaan ten bedrage van 3.500 Euro. Bij de overschrijving melde ik : "aanbetaling op geprotesteerde factuur nr xxx van 03/07/06 wegens slechts gedeeltelijk afgewerkte levering en plaatsing."
Rond 25/07/06 heb ik mijn aangetekend protest van 10/07/06 ongeopend terug gekregen van de postbode wegens : "niet afgehaald door bestemmeling"
Op 02/08/06 belt de firma mij met de vraag of ze op 03/08/06 het ontbrekende stuk kunnen komen leveren. ik ga akkoord en maak afspraak tussen 12.00 en 13.00 h. Daar ik die dag zelf nog ergens moest zijn had ik aan een kennis gevraagd om hier die dag aanwezig te zijn. Om 12.40 h komt de vertegenwoordiger van de firma (dezelfde persoon als met mij de bestelbon opgemaakt en ondertekend heeft) thuis aan en wilt aan mijn kennis het stuk af leveren. Mijn kennis heeft geweigerd dit stuk aan te nemen omdat ik hem ervan op de hoogte gebracht had dat het toestel geleverd ?n geplaatst diende te worden. ook heeft mijn kennis mij op dat ogenblik gebeld en aan de afgevaardigde van de firma gemeld dat ik binnen de tien minuten thuis zou zijn (nog binnen de gemaakte afspraaktijd dus). De vertegenwoordiger verklaarde hierop niet te kunnen wachten en is door gereden.
Op 16/08/06 stuur ik opnieuw een aangetekend schrijven waarin ik refereer naar mijn schrijven van 10/07/06 en waarin ik hun vraag mijn haard aan te sluiten zoals voorzien op de door mij getekende bestelbon.
Op 18/08/06 ontvang ik van de firma aangetekend schrijven betreft officiele ingebrekestelling. Ik dien voor 28/08/06 het openstaand saldo te voldoen zoniet gaan ze een gerechterlijke procedure starten. Ik neem die dag telefonisch contact op, ik krijg echter niets geregeld met hen.
Op 24/08/06 ontvang ik aangetekend schrijven van de firma, als reactie op mijn schrijven van 16/08/06. Zij claimen dat mijn eerste aangetekend schrijven (mijn factuurprotest) binnen hun verlof periode viel en daardoor de brief niet konden afhalen. Ook beweren ze dat diezelfde brief die ik ook per gewone brief verzonden heb, nooit ontvangen hebben. Ze eisen nogmaals betaling van het openstaande saldo, zoniet zullen alle interventies opgeschort worden en vervalt elke garantie.ook verhogen zij het bedrag met 15 procent, zoals voorzien in art 1152-1146 en 1129 van het B.W. en zoals opgenomen in hun algemene verkoopsvoorwaarden.
Mijn vraag is nu hoe sterk ik in mijn schoenen sta. Ik heb in mijn laatste aangetekend schrijven gemeld dat ik met alle plezier het openstaande saldo wil betalen van zodra het toestel naar behoren aangesloten is en ik het dus in werking kan nemen. Ik heb echter geen zin in een langdurige procedure en de eventuele bijhorende kosten en interesten schrikken me ook een beetje af.
Met dank aan allen die hierop een advies/antwoord geven.
Gegroet.