Betwisting energieleverancier

Memphis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betwisting energieleverancier

#1 , 14 okt 2024 14:52

Beste leden,

Enkele maanden geleden heb ik een eindfactuur ontvangen van mijn energieleverancier. Die factuur lijkt echter verkeerd te zijn. De leverancier factureert namelijk volgens de kWh-waarden van de eindmeterstand zonder daarvan eerst de beginmeterstand af te trekken. De meterstanden staan duidelijk aangegeven op de factuur en komen overeen met de gegevens die beschikbaar zijn in het klantenportaal van Fluvius. Zo staat op de factuur voor een bepaalde periode bijvoorbeeld het volgende: beginmeterstand: 660 kWh; eindmeterstand: 2200 kWh, maar wordt de verbruikskost berekend op 2200 kWh i.p.v. 1540 kWh. De leverancier geeft daarbij deels toe dat facturatie foutief is omdat ook mijn injectiewaarden niet kloppen, maar dat dit voor sommige periodes in mijn voordeel is. Het voordeel daarvan weegt echter niet op tegen de extra verbruikskosten. De factuur is daarbij een het resultaat van een derde herziening omdat de vorige twee facturen ook foutief waren.

De energieleverancier houdt echter vast aan het feit dat ze slechts factureren volgens de verbruiksgegevens die ze ontvangen van Fluvius. Zelf na tussenkomst van de ombudsman energie houden ze vol dat tot ze een correctie ontvangen van Fluvius ze geen herziening van de factuur doen. Fluvius heeft mij ook al bevestigd dat ze begin-, eindmeterstanden en verbruiksgegevens doorsturen naar de leveranciers. Ze zijn echter ambigue over het feit of de leverancier mag afwijken van eventueel foutief doorgestuurde verbruiksgegevens als die niet overeenkomen met de meterstanden.

Fluvius beweert bovendien dat de gegevens die beschikbaar zijn in mijn klantenportaal de correcte zijn en dat het die gegevens zijn die worden doorgestuurd. Dat is logisch want die maken de aftreksom tussen de eind- en beginmeterstand, en komen overeen met de waarden die mijn omvormer registreert.

Vermoedelijk loopt bij Fluvius ook iets verkeerd omdat bij een opvraging van mijn energieverbruik de verbruiksgegevens ook niet overeenkomen met de meterstanden. De verbruiksgegevens in dat document waren nog andere dan louter de waarde van de eindmeterstand. Dat zijn ze nu verder aan het onderzoeken, maar de procedures bij Fluvius verlopen heel traag. Ik had initieel gehoopt dat ik met dergelijk document zou kunnen aantonen dat de facturatiegegevens foutief zijn.

Terwijl ik aan het wachten ben totdat die kwestie opgelost is, blijven Fluvius en de energieleverancier de vinger naar elkaar te wijzen.

Welke stappen zouden jullie aanraden dat ik verder onderneem? Is dit iets dat ik kan voorbrengen bij het Vredegerecht?

Bedankt voor jullie tijd en advies.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 okt 2024 17:33

Heb je hen al eens een (kopie van) eindfactuur van je vorige leverancier toegestuurd ?
Dan zien ze toch direct tot welke meterstand die gefactureerd heeft ?

Vrederechter is inderdaad bevoegd

Artikel 591 van het Gerechtelijk Wetboek:

“Ongeacht het bedrag van de vordering, neemt de vrederechter kennis:

25° van alle vorderingen tegen een natuurlijke persoon die geen onderneming is als bedoeld in artikel 573, eerste lid, 1°, tot betaling van de levering van een nutsvoorziening verleend door een leverancier van elektriciteit, gas, warmte of water of door een persoon die een openbaar elektronisch communicatienetwerk, een omroeptransmissie- of omroepdienst aanbiedt.”

Je zou denken dat Fluvius stilaan hun zaken terug op orde krijgt, en minstens rekening houdt met hun eigen grote <tuuuuuuut>
Niet dus ...

Als je zegt dat je meterstanden niet overeenkomen ...
Heb je de meternummers en EAN nummers al eens nagekeken ?
Of wat jij ziet, wat er op je facturen staat, en wat er online staat ook effectief exact hetzelfde is ?

Memphis
Topic Starter

#3 , 15 okt 2024 21:47

Ik heb inderdaad al eens de EAN nummers nagekeken en vergeleken met de vorige facturen, maar Eneco blijft vasthouden aan het feit dat Fluvius de verkeerde verbruiksgegevens opstuurt - ook al komen de meterstanden overeen. Fluvius stuurt namelijk de begin-, eindmeterstand en het verbruik door.

Vermoedelijk loopt het effectief stroef bij Fluvius omdat deze miserie is begonnen nadat er werken waren uitgevoerd aan mijn meter...

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik precies een getuigschrift hiervoor kan indienen bij het Vredegerecht? Want online vind ik daar weinig uitleg over.

Bedankt voor je antwoord!

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 okt 2024 17:24

De normale weg is dat de energie-leverancier U dagvaardt
ttz: vorderingen (van een energie-leverancier) tegen een natuurlijke persoon (u als klant)

Niet dat u de energie-leverancier dagvaardt om iets rechtgezet te krijgen

Je zou kunnen proberen met een oproeping "in verzoening"
Het is het Vredegerecht, de bedoeling daar is om "vrede" te stichten tussen bikkelende partijen ...

ER zijn bij Vredegrecht weinig vormvereisten

Zolang je maar goed vermeld wie je zelf bent (naam, adres, nationaal nummer, ev ook je klantennummer bij diegene die je oproept

Wie je oproept in verzoening (duidelijk vermelden !) met naam, adres,enfin, de officiele info die ook op je contract moet staan

En kort waarom

https://advocaten-leuven.be/oproeping-i ... derechter/

Tip:
Herbereken zelf je facturen adhv je tellerstanden ( de vaste onkosten, en de prijzen en allerhande onkosten per kWh gaan per periode op je factuur staan), en betaal dat alvast
Komt veel beter over als het tot voor rechter zou komen
Want dat gaat als "wanbetaler" zijn ... ook al maken anderen er een potje van

Terug naar “Consumenten Koop”