Ik ging deze avond een gezellig glas drinken met een vriend. Betaling kon blijkbaar alleen via payconiq. De 7,7 euro die ik moest betalen wou ik cash betalen, maar dit werd geweigerd. Ik zou dit bedrag betalen met een briefje van 20 euro, maar men wilde enkel gepaste cashbetalingen aanvaarden. Nu wil ik niet moeilijk doen, maar door omstandigheden werkt mijn payconiq niet en was ik niet in staat om te betalen. Uiteindelijk wilde de uitbater de politie erbij halen want hij beweerde dat hij contant betalingen kon weigeren. Ik betwijfel dit ten zeerste.
Omdat op zijn prijskaart die op de tafels lag vermeld stond dat de zaak enkel elektronische betalingen zou aanvaarden dacht hij contante betalingen te kunnen weigeren. Uiteindelijk heeft mijn vriend de rekening betaalt via zijn payconiq, het was trouwens nooit mijn bedoeling om de rekening niet te betalen.
Mijn vragen:
- is het mogelijk om cash betaling te weigeren, rekening houdende met het te betalen bedrag en wat ik als betaalmiddel aanbood?
- kan ik een klacht indienen tegen deze zaak?
- wat kan ik doen als er politie wordt bijgehaald? Natuurlijk onder voorwaarde dat ik een wettelijk betaalmiddel aanbied dat de uitbater niet aanvaardt.