Koopcontract kitten

John85
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Koopcontract kitten

#1 , 02 okt 2024 11:17

Beste,

Ik heb recent een ras kitten aangekocht. Hele tijd zeer goed contact met de fokkers en ik krijg het contract en zonder zeer goed te lezen, getekend. Echter op die moment ga je ook niet tegen die fokkers zeggen van, pas dit en dat aan, want dan hadden ze niet verkocht.

In het contract staan de volgende paragrafen:
1 De fokker kan het contract opzeggen zonder opgaaf van redenen. Contractverbreking door de fokker geeft de koper geen recht op schadeloosstellingen of andere vergoedingen.

2 Als de koper tekortschiet in zijn verplichtingen voortspruitend uit deze overeenkomst of de koper vaststeld dat de kitten word mishandeld of verwaarloosd is de overeenkomst van rechtswege ontbonden en heeft de verkoper het recht de kitten weg te halen.

Ondertussen heb ik de kitten reeds enkele maanden, maar bij de paragrafen heb ik toch enkele vraagtekens.

Betreffende paragraaf 1, hebben ze het recht nog om dit contract op te zeggen, x maand of x jaar na overdracht van de kat? Je hecht je heel snel aan het diertje en zou het onmenselijk vinden dat dit zo maar zou kunnen na overdracht.

Betreffende paragraaf 2, wie beslist er dat de koper tekortschiet in zn verplichtingen. Beslist de fokker dit? Want als de fokker vind dat de kitten brok a moet geven en de kitten krijgt brok b en c. Of ze vinden de krabpaal 10 cm te klein, is dit voor de fokker dan al voldoende om die beslissing te nemen? Ik zou vermoeden dat hier dierenbescherming als onpartijdige persoon bij zou moeten beslissen?

Beide paragrafen leken me bij ondertekenen in orde, maar vooral die 2de paragraaf daar stel ik me toch vragen bij. Wat als de fokkers nooit tevreden zijn over al de kopers en het gaat over die kleine dingen, wat is hun recht? Ik snap dat moesten de kittens mishandeld worden of verwaarloosd, dat hier absoluut iets aan gedaan moeten kunnen. Maar wie beslist dit in deze situatie?

Worden deze paragrafen standaard in een dergelijk contract geplaatst? Ik had graag eens jullie mening hierover gelezen.

Alvast bedankt!

eylis

#2 , 02 okt 2024 13:49

Voor de wet is een huisdier een "goed" (zoals in goederen). Als u een contract tekent om een kitten te kopen (met eventueel meer info over welk kitten) en de verkoper kan dit niet leveren: dan biedt hij u ofwel een ander kitten aan of stort hij uw voorschot terug.
Is het contract gevolgd en heeft de verkoper u een kitten geleverd. Dan is dat einde verhaal.
Immers: u heeft uw goed. De verkoper heeft zijn centen. Hoe gaat hij controleren hoe u uw kitten verzorgt? (ik ga er van uit dat u zelf wel de beste zorgen geeft, maar misschien andere voeding wil geven na een tijdje)Hij heeft géén recht om uw woning te betreden. Laat staan om een controle op de dieren te houden.
Kortom die paragrafen, zelfs als u ze ondertekent geeft aan de verkoper geen recht om iets te mogen én kunnen vaststellen ivm uw katje.
Deze paragrafen lassen sommige kwekers wel eens in het verkoopscontract om de ernst van een aankoop van een dier te benadrukken. De enige instantie die kan controleren of u uw dieren goed verzorgt is de dierenbescherming. En personen die de dierenbescherming nodeloos naar eigenaars sturen, krijgen ook wel een wetttelijke uitbrander.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2024 18:07

Eens met eylis.

Al die “adoptiecontracten” zijn juridische onzin. Heb zelfs al gelezen dat de nieuwe eigenaar specifiek voer moet blijven kopen bij de fokker.

Kinderen adapteer je, katten koop je (juridisch dan). Je betaalt, kat wordt geleverd en dan is die van jou. Overheid moet waken over dierenwelzijn, niet de kweker.

Reclame

Meeboo

#4 , 03 okt 2024 09:30

al eens een kat proberen adopteren via een asiel? :D
ook daar zijn contracten en wordt er opvolging gedaan alsof het een kind is dat je adopteert.

en dan maar klagen dat de asielen vol zitten

Terug naar “Consumenten Koop”