Hallo,
Ik zit een beetje verveeld met deze situatie.
Lang verhaal.
Dus.. ik heb begin augustus een nieuwe koersfiets besteld bij een fysieke winkel.
Vóór deze aankoop ben ik langs een bikefitter geweest, zodat ik daarna met deze gegevens/maten m’n nieuwe fiets kon bestellen.
Ik heb de fietsenwinkel deze maten dan ook per mail verstuurd bij bestelling.
De bestelling bevatte de fiets zelf, geïntegreerd stuur (400x90) en andere wielen (beide niet origineel op die fiets).
Er werd gezegd dat ze eerst het originele stuur gingen behouden, zodat ik dit even kon testen qua maten en dat de bikefitter na aankoop ook alle maten nog even kon checken. Hierdoor konden er ook spacers bovenop de stuurpen zonder de voorvorkbuis in te korten/af te zagen. Zo kon er achteraf nog omlaag of omhoog gegaan worden met het stuur.
De bestelde wielen bleven op zich wachten, de spaken zijn nog niet geleverd om de wielen op te kunnen bouwen.
Hier zei de verkoper dat hij me wel kon helpen door tijdelijk de originele wielen te houden tot ze bestelde wielen leverbaar zijn. Zo kon ik toch al fietsen.
Vorige week de fiets gaan afhalen.
Bleek dat ze al meteen het bestelde geïntegreerde stuur hebben gemonteerd ipv het test stuur. Dit dus MET afgezaagde voorvorkbuis. Hopelijk was de hoogte van het stuur/spacers oke, want ik kan nu alleen nog maar zakken.
“Jaja dit is het gevraagde stuur 400x90, en de fiets is zo goed als afgesteld op de doorgegeven maten”.
Toen ik de vraag stelde of hij zeker was dat de spacers voldoende was, gaf hij de uitleg dat sommige fietsen die geheel geleverd worden met afgezagde voorvorkbuis. (Dit is bij mijn weten nooit het geval + ik heb een foto van de fiets in kwestie toen hij nog in de etalage stond bij bestelling MET alle spacers nog aanwezig. Maw nog de originele lengte van voorvorkbuis.)
Thuisgekomen met de fiets en al meteen het stuur, de spacers en zadelhoogte nagemeten.
NIETS blijkt de kloppen van wat hij zei.
Zadel staat 11mm te laag, stuur spacers zijn 3cm ipv 4cm, stuurbreedte is 420 ipv 400 en stuurpen lengte is 100mm ipv 90mm..
Dit vandaag na laten kijken door mnn bikefitter en deze bevestigd alles. Ik zit nu veel te diep op de fiets, wat niet comfortabel is en de kans op klachten heel groot maakt.
Nu weet ik zelf niet goed wat hiermee te doen? Buiten het feit de verkoper te informeren.
Ik moet daar sowieso nog terug zijn als ik m’n wielen ga halen. Dan was het eventueel ook mogelijk om het stuur te vervangen (wat ook nodig zal zijn).
Maar wat met de voorvork? Ik moet omhoog, met m’n stuur maar ik kan niet meer doordat hij deze te kort heeft afgezaagd.
Ik begrijp al niet goed waarom hij de fiets niet naar de doorgegeven maten heeft gezet. Desnoods nog niet afgezaagd en op originele hoogte gezet zodat dit later nog kon gebeuren na check up bij bikefit! En waarom hij dan ook 2x gelogen heeft over de spacers en stuurbreedte/lengte.