2dehands koper klaagt mij aan wegens verborgen gebreken? Heeft wel wettelijke garantie gebruikt

Davi Verstraeten
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

2dehands koper klaagt mij aan wegens verborgen gebreken? Heeft wel wettelijke garantie gebruikt

#1 , 31 jul 2024 13:08

Beste,

Ik heb enkele dagen geleden een gaming laptop verkocht aan iemand op tweedehands (particuliere verkoop) met garantiebewijs dat ik had van Alternate met nog 1,5 jaar garantie.

1 dag later stuurt hij mij een bericht dat hij niet tevreden is over de batterij en dat ze veel te snel op gaat (2 uur) en wilt zijn geld terug. Ik heb voor hem wat mee opgezocht en enkele links doorgestuurd waarin staat dat de laptop inderdaad maar 2 tot 3 uur meegaat en dat hij wat moet tweaken in zijn energie instellingen om de batterij duur naar 4-5 uur te krijgen. ik had hem opvoorhand alle informatie gegeven over de laptop, links doorgestuurd welk type het is etc...

Koper eist zijn geld terug en wil mij de laptop teruggeven maar ik heb zoiets van nee sorry, jij hebt hem gekocht en ik ben geen "professionele zaak" waar je zomaar kan retouren, gekocht is gekocht.

2 dagen later krijg ik een mailtje binnen van hem dat hij me aanklaagt voor verborgen gebreken, hij is naar Alternate gegaan (heeft mij het bewijs gestuurd ter gratis reparatie onder garantie) en daar hebben ze geconstateerd dat inderdaad de batterij te snel leeg loopt, ze hebben de laptop binnengenomen onder de wettelijke garantie (en gaan hem dus gratis repareren) maar de koper wilt nog steeds zijn geld terug anders klaagt hij mij aan als verborgen gebreken. Ook wil hij een schadevergoeding van €150 euro voor de moeite die hij heeft gedaan om naar alternate te rijden en omdat hij de laptop 4 weken moet missen ter reparatie. Ik mag hierna de laptop terug gaan ophalen in alternate zolang hij maar zijn geld terug heeft.

Wat kan ik hier aan doen? Ik heb reeds een nieuwe laptop gekocht en ben niet van plan om hem ten eerste zijn geld terug te geven en ten tweede een schadevergoeding te betalen? Of ben ik hier wettelijk verplicht toe?

LeenW

#2 , 31 jul 2024 13:25

Als particulier moet u geen garantie geven en een verborgen gebrek is aan te tonen door de tegenpartij. Als u recht in uw schoenen staat, zou ik mij geen zorgen maken.

Davi Verstraeten
Topic Starter

#3 , 31 jul 2024 13:45

Als particulier moet u geen garantie geven en een verborgen gebrek is aan te tonen door de tegenpartij. Als u recht in uw schoenen staat, zou ik mij geen zorgen maken.
Bedankt voor je bericht, ja opzich wist ik er niets van en had online gelezen dat dit normaal was dus ik was me van geen kwaad bewust, ik gebruikte ook eigenlijk nooit de laptop zonder het in het stopcontact te steken. De laptop is ook nog maar 4 maanden oud dus eigenlijk is het relatief nieuw. Het toestel was in nieuwstaat met alle originele accessoires en dozen en garantiebewijs er bij en hij heeft het komen testen en bekijken bij mij thuis (camerabeelden zijn hier het bewijs van dat hij het een uur is komen testen)

Natuurlijk heeft hij wel aangetoond bij Alternate dat er iets met de batterij is... hij gebruikt wel de wettelijke garantie van Alternate die ik hem heb bezorgd.

Mij lijkt het dan een beetje raar dat hij verborgen gebreken nog kan inroepen?

Reclame

Thomas_A

#4 , 31 jul 2024 14:39

U schrijft in de titel dat de koper u aanklaagt, maar enige dat hij tot nu toe gedaan heeft is u mailtjes sturen.

Dat mag hij, zolang het geen belaging wordt. U mag ook nee antwoorden of hem negeren.

Kans dat hij u effectief oproept voor de vrederechter acht ik klein genoeg om geld op te durven inzetten. Misschien nog een kwaad berichtje, een aangetekende brief of misschien zelfs telefoon / brief van advocaat, maar verder ook niet.

Franciscus

#5 , 31 jul 2024 19:48

10 jaar geleden al een antwoord op gegeven
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=12&t=55999

Thomas_A

#6 , 31 jul 2024 22:08

10 jaar geleden al een antwoord op gegeven
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=12&t=55999
Je bent ver voor op je tijd, Franciscus.

Inderdaad exact dezelfde situatie: laptop, van particulier aan particulier, nog onder winkelgarantie, vergoeding gevraagd voor de extra kosten, …

ongelukbelaagd

#7 , 01 aug 2024 11:24

ze hebben de laptop binnengenomen onder de wettelijke garantie (en gaan hem dus gratis repareren) Ik mag hierna de laptop terug gaan ophalen in alternate zolang hij maar zijn geld terug heeft.
Kans is ook groot dat jij de laptop niet meekrijgt daar hij die heeft binnen gedaan.

WP002

#8 , 02 aug 2024 14:11

Franciscus heeft het geheugen van een olifant!

Terug naar “Consumenten Koop”