In het kort: op 4/09/2023 een Ssangyong Rexton uit 2008 gekocht. Niet gekeurd voor verkoop. Mijn garagist ( onafhankelijke garage)gevraagd om de wagen te laten keuren voorverkoop en indien nodig, te herstellen. Op 09/09/2023 eerste maal naar de keuring geweest. Afgekeurd voor wielophanging links achter en chassisnummer onleesbaar. Attest chassisnummer en onderdelen besteld die volgens garagist nodig waren. Op 18/10/2023, dus een maand en een half later krijg ik telefoon dat de onderdelen niet leverbaar zijn. Ik heb dan met de OEM nummers zelf de onderdelen aangevraagd. 5 dagen later afgeleverd bij de garagist. Nog steeds GEEN attest chassisnummer. Volgens garagist is het normaal dat dit zolang duurt. Ik heb dan maar zelf gebeld naar de verdeler in België en daar wisten ze niet van een aanvraag van dit attest. Dus nogmaals de aanvraag laten doen door de garagist. Er werd mij gezegd bij Ssangyong dat het max.1 week zou duren. En inderdaad na 1 week mocht ik ZELF het attest ophalen. Op 07/11/2023, dus 2 maand en 3 dagen later is de auto gekeurd geraakt. Prijs: 1233€. Dat is zonder de prijs van de onderdelen en het attest, die ik zelf besteld heb. (+221€) de wagen afgehaald op 07/11/2023. Na een week en 245 km later zag ik ineens dat de band links achter, waar de herstelling was uitgevoerd volledig was weggesleten aan de binnenkant. Dus de betreffende garagist gecontacteerd met de vraag waardoor dit zou kunnen gebeuren. De garagist deelde me mee dat de wielen niet waren uitgelijnd bij gebrek aan tijd. Bij een visuele controle werd vastgesteld dat het inderdaad ernstig genoeg was om niet verder te rijden met de auto. Ik moest maar zelf een afspraak maken in een bandencentrale waar ze de uitlijning konden doen
Op 12/12/2023 mocht ik dan eindelijk naar de bandencentrale om andere banden, want 1 was afgesleten, en uitlijnen. Daar zijn ze aan de wagen beginnen werken en werd vastgesteld dat de regeling van de achteras links niet los te krijgen was. Er is zelfs een bout afgebroken tijden de poging tot. Dus daar ter plaatse mijn garagist opgebeld en hem de situatie uitgelegd. Ik kreeg te horen dat hij wist dat de bout zou afbreken en dat hij daarom er niet aangekomen was. Hij zij dat ik de wagen maar moest laten takelen om bij hem af te leveren omdat hijzelf geen tijd had. De wagen bij de garagist afgeleverd dezelfde dag nog en ik kreeg te horen dat het zeker NIET VOOR 14/01/2024 zou zijn voor hij er naar ging kijken. Dat zou dan betekenen dat ik de wagen, aangekocht op 04/09/2023 pas na 4 maand en een half, want ik heb amper 250km kunnen rijden met de wagen, ten vroegste zou kunnen gebruiken.
Kan ik hiervoor een schade vergoeding vragen en ik vraag mij af of de herstelling, die nu nog moet uitgevoerd worden niet één en dezelfde herstelling is als de eerste aan de ophanging van het wiel, linksachter. Wat met de afgesleten band? Graag hoor ik jullie mening.
Groeten, peter